صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ورود ایران به بازار ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا پس از 8 سال غفلت

افزایش سهم ایران از تجارت جهانی با آفریقا هدف اصلی سفر رئیس‌جمهور به این قاره است

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به کنیا گفت: امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت با بازار هزار و دویست میلیارد دلاری آفریقا، فقط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های متقابل سهم بسیاری پایینی به حساب می‌آید.
آیت‌الله رئیسی، پیش از عزیمت به سفر منطقه‌ای به سه کشور آفریقایی، در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف سفرش گفت: این سفر به دعوت رسمی رؤسای جمهور کشور‌های کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود. روابط ایران با کشور‌های آفریقایی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف بوده است، اما این روابط به مرور زمان و بویژه در دهه اخیر، در برخی عرصه‌ها دچار توقف‌هایی شد.
 رئیسی با بیان اینکه کشور‌های آفریقایی ثروت‌ها، منابع، استعداد‌ها و ظرفیت‌های عظیمی دارند که می‌تواند با ظرفیت‌های بزرگی که به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم در ایران ایجاد شده، مبادله شود، اظهار داشت: یکی از بهترین حوزه‌هایی که امروز برای همکاری در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حوزه کشور‌های آفریقایی است که هم ظرفیت‌های خوبی دارد و هم این کشور‌ها به همکاری با ایران علاقه‌مند هستند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی‌ها در همکاری با کشور‌های آفریقایی همچنان نگاه استعماری و استثماری دارند، تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی در همکاری با آفریقا، نگاه مبتنی بر هم‌افزایی و متکی بر کرامت انسانی و استعداد‌های بالای مردم کشور‌های آفریقایی است.
رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به ارتقای سطح روابط ایران با کشور‌های آفریقایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خاطرنشان کرد: امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت با بازار هزار و دویست میلیارد دلاری آفریقا، تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های متقابل سهم بسیاری پایینی به حساب می‌آید.
رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های مناسب همکاری در عرصه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات دامی و زراعی و همکاری‌های علمی و فناوری با کشور‌های آفریقایی، گفت: همچنین فعال شدن دفاتر علم و فناوری ایران در این سه کشور و دیگر کشور‌های آفریقایی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌های بسیار خوب صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشور‌های آفریقایی است.
رئیسی تأکید کرد که ارتباط با کشور‌های آفریقایی به شکل کلی و کشور‌های مقصد این سفر به شکل اخص در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم و اصول آن یعنی تقویت روابط با کشور‌های همسو در منطقه و نیز فراتر از منطقه در امریکای لاتین که زمینه‌های خوبی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارند، دنبال خواهد شد.
 
مقصد سفر رئیسی
رئیسی در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه با بدرقه رسمی معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور «کنیا» تهران را به مقصد نایروبی پایتخت این کشور ترک کرد. اوگاندا و زیمباوه مقاصد بعدی سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور به قاره آفریقا خواهند بود.
استقبال رسمی و دیدار دوجانبه رؤسای جمهور، برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک بخشی از برنامه‌های دکتر رئیسی در سفر به کنیا بود.
این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایرانی به کشور‌های آفریقایی پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در بازار وارداتی حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.
 
 ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی با کنیا هدفگذاری شد
رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه ایران و کنیا ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دارند که توجه به آنها می‌تواند به ارتقای روابط دو کشور کمک کند، گفت: ارتقای اقتصادی دو کشور به ۱۰ برابر میزان فعلی هدف‌گذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیت‌الله رئیسی، چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور این کشور با ابراز خرسندی از سفر به قاره آفریقا و کشور کنیا، گفت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم.
 رئیس‌جمهور افزود: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشور‌های قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.
 رئیسی، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا، نگاه به کشور‌های دارای استعداد، ظرفیت، نیرو‌های انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.
 رئیس‌جمهور، اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست، کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنان با ظرفیت‌های پرشمار ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط دو کشور کمک کند.
  رئیسی، اظهار داشت: ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالی‌قدر جمهوری اسلامی ایران و راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با وجود همه تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن توانسته است در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری، پیشرفت داشته باشد و کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.
رئیس‌جمهور با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و علم و فناوری، دارای تجربیات و دستاورد‌های بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی، یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.
 رئیسی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی، همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشور‌های شرق آفریقا دارد. بنابراین، تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر، زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح فعلی همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در وضع قابل قبولی نیست، با توجه به هدفگذاری افزایش ۱۰ برابری این همکاری‌ها در گام نخست، افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به ۸ برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف، این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.
  رئیسی با توجه به تأسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا که می‌تواند همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را به سطح بالاتر ارتقا دهد، اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط مؤثر باشد.
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد: کشور‌های آفریقایی و کشور دوست‌ ما، کنیا، تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازار‌های خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط دو طرف خواهد بود، بازار کالا‌ها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشور‌های شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.
  رئیسی با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا، گفت: در رایزنی‌هایی که با رئیس‌جمهور داشتیم و نشست‌هایی که از صبح برگزار شده است، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی است.
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف به‌طور جدی تلاش کنند، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در این عرصه‌ نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند.
رئیسی با بیان اینکه هیچ مانعی در توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: ضمن تشکر از میهمان‌نوازی رئیس‌جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر، نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشور‌های آفریقایی باشد و روابط را به سطح قابل قبولی برساند.

جستجو
آرشیو تاریخی