صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی در پایان سفر سه مرحله‌ای به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه جمعه گذشته وارد تهران شد

امضای 21 سند همکاری رهاورد سفر به قاره آفریقا

 


سفر فشرده آیت‌الله رئیسی به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه پنجشنبه گذشته به پایان رسید و رئیس‌جمهور بامداد جمعه، با استقبال معاون اول خود وارد تهران شد. در این سفر که نخستین حضور رئیس‌جمهور ایران در قاره آفریقا پس از 11 سال محسوب می‌شود، 21سند همکاری به امضا رسید. امضای این اسناد و نیز آغاز طرح‌هایی مانند کشت فراسرزمینی ایران در اوگاندا، نشان از استحکام نخستین گام‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با این قاره است، امری که جزو اهداف سفر رئیس‌جمهور نیز بود.

ارتباط با قاره فرصت‌ها نباید
مغفول واقع شود
رئیس‌جمهور در بدو ورود به تهران با بیان اینکه نباید ارتباط با قاره آفریقا که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود، از اینکه در سال‌های گذشته این ارتباط مورد کم‌مهری قرار گرفت، ابراز تأسف کرد.
آیت‌الله رئیسی، تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا، گسترش و تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای این قاره، ارتقای امنیت غذایی کشور با تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی تولیدی در آفریقا و نیز ایجاد بازارهای جدید صادراتی برای تولیدات ایرانی را از اهداف این سفر عنوان کرد.
رئیس‌جمهور گفت: تسهیل تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی با قیمت مناسب و امکان اجرای طرح کشت فراسرزمینی در این کشورها از دیگر اهداف این سفر بود که با موفقیت دنبال و توافق شد که به شکل تهاتری و در ازای فروش محصولات و مواد پتروشیمی کالاهای اساسی مورد نیاز ایران از این کشورها وارد شود.
آیت‌الله رئیسی افزود: همچنین در راستای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه، دفاتر علمی و فناوری ایران در هر سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه فعال شد تا گام مؤثری در زمینه تسهیل و تقویت ارتباطات و همکاری‌های ما در این زمینه برداشته شود.
رئیس‌جمهور، با بیان اینکه قطعاً ارتقای سطح روابط دوجانبه ایران با این کشورها به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ما نیز خواهد انجامید، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باور دارد که جهان صرفاً در چند کشور غربی محدود نیست و بنا داریم با همه کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم؛ همانقدر که به قاره امریکا یا آسیا اهمیت می‌دهیم، برای قاره آفریقا نیز اهمیت قائل هستیم و معتقدیم باید به همه جهان توجه داشت.

جامعه جهانی در غرب
خلاصه نمی‌شود
رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته، در آخرین مرحله از سفر آفریقایی خود، وارد هراره، پایتخت زیمبابوه شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، سفر هیأت ایرانی به زیمبابوه را بیانگر اراده دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری و همچنین علم و فناوری دانست و بر آمادگی ایران برای تعامل و توسعه همکاری‌ها با زیمبابوه در این عرصه‌ها تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای ما تعامل با همه کشورهاست و جامعه جهانی در نگاه ما به چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود، مخالفت با یکجانبه‌گرایی را از جمله سیاست‌های قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم اگر قاره‌های دیگر دارای اهمیت هستند، قطعاً قاره آفریقا نیز با وجود ذخایر و ظرفیت‌های عظیم خدادادی جایگاه بسیار مهم و بااهمیتی دارد.
آیت‌الله رئیسی ضمن تشکر صمیمانه از استقبال پر شور مردم زیمبابوه از هیأت جمهوری اسلامی ایران، این ابراز احساسات را برخاسته از ارادت مردم این کشور به انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی دانست و به همه قهرمانان ملی زیمبابوه ادای احترام کرد.
امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز در این نشست این سفر آیت‌الله رئیسی را در توسعه تعاملات دو کشور بسیار مؤثر دانست و از شرکت‌های ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورش در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی دعوت کرد.

جزئیات 12 سند امضا شده
 میان ایران و زیمبابوه
در پایان این نشست، 12 سند همکاری میان دو کشور امضا شد. همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تأمین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تأمین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و تفاهمنامه همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود. این اسناد همکاری میان وزاری امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کار و معاون بین‌الملل شرکت تراکتورسازی ایران و از سوی زیمبابوه نیز سرپرست وزارت خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی، رئیس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا به امضا رسید.
در پایان مراسم امضای اسناد، آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شاید رابطه دوستی ما با آفریقا و زیمبابوه موردپسند برخی‌ها نباشد، گفت: برای ما مهم نیست که کسی این روابط را بپسندد یا نه، بلکه مهم این است که محور این روابط تلاش برای تأمین منافع دو ملت و کشور ایران و زیمبابوه است. رئیس‌جمهور اظهارکرد: تأکید ما بر تسریع در اجرای تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری امضا شده میان دو کشور است تا نتایج آنها در عمل به تأمین منافع دو ملت بینجامد.

ضدیت با استعمار، نقطه اشتراک
 با اوگاندا
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیأت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا که بعدازظهر چهارشنبه و در جریان سفر به این کشور برگزار شد، نقطه اشتراک ایران و اوگاندا را ماهیت ضداستعماری انقلاب اسلامی و جنبش آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه این کشور دانست. رئیس‌جمهور گفت: کشورهای غربی با هجمه به بنیان خانواده، ترویج پدیده زشت همجنس‌گرایی، رواج افراطی‌گری و تروریسم‌پروری و استفاده ابزاری از حقوق بشر کشورهای مستقل را تحت فشار می‌گذارند که در این راستا گسترش تعاملات و همکاری‌های فرهنگی میان ایران و اوگاندا در مقابله با برنامه دشمنان دو ملت بسیار مثمرثمر خواهد بود. وی با اشاره به آغاز به کار دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا و ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، بویژه در حوزه‌های پزشکی، علم و فناوری، کشاورزی، بر آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات خود در این زمینه‌ها و در قالب توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اوگاندا تأکید کرد.

آغاز کشت فراسرزمینی و افتتاح
خانه نوآوری
 آیت‌الله رئیسی در این سفر، از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل گروه کشاورزی و صنایع ایران در اوگاندا در جریان اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی و کشت فرا‌سرزمینی در این کشور قرار گرفت. رئیس‌جمهور به نشانه آغاز رسمی کشت فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران در این کشور یک اصله نهال غرس کرد.
همچنین آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به اوگاندا دفتر نوآوری و فناوری ایران در این کشور را افتتاح کرد. این دفتر به عنوان مرکز و نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است. هدف از تأسیس این دفتر ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک بویژه در حوزه شرق آفریقاست.

سخنرانی در نشست بین‌الادیان
در مسجد ملی اوگاندا
آیت‌الله رئیسی در نشست بین‌الادیان که با حضور و سخنرانی شیخ شعبان رمضان مواجه مفتی اوگاندا، کاذینبا موگارو اسقف اعظم مسیحیان اوگاندا و خانم رقیه ناکاداما معاون نخست‌وزیر اوگاندا در مسجد ملی این کشور برگزار شد، اظهار کرد: 70 سال ظلم به مردم فلسطین، به یغما بردن ثروت‌ها و به بردگی گرفتن مردم آفریقا، ظلم به مردم افغانستان و عراق، اختلاف‌افکنی و ترویج افراط‌گرایی و اعمال سیاست‌های تجزیه‌طلبانه در نقاط مختلف دنیا همه محصول سیاست‌ورزی بدون معنویت و توجه به خداست.
رئیس‌جمهور افزود: امروز نهاد خانواده با ترویج همجنس‌گرایی که یکی از زشت‌ترین انحراف‌ها و مورد نفرت همه ادیان الهی و ابراهیمی می‌باشد، مورد تهدید قرار گرفته است، در حالی که توجه به خانواده و تشکیل خانواده از دیگر نقاط اشتراک میان ادیان ابراهیمی است.

 

بــــرش

ظرفیت 10برابر شدن تجارت ایران و اوگاندا
رئیس‌جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نیز با بیان اینکه در رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد دستگاه‌های مربوطه در ایران و اوگاندا با تلاش مضاعف همه موانع و مشکلات احتمالی پیش‌روی توسعه روابط و تسهیل همکاری‌های دو کشور را برطرف کنند، اظهار کرد: میزان فعلی تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اوگاندا برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست و این در حالی است که به راحتی می‌توان میزان تجارت میان دو کشور را به 10 برابر حجم فعلی افزایش داد. رئیس‌جمهور از فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا خواست که همه تلاش خود را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در افزایش مراودات و تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به کار گیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی