صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

پاسخی واضح به منتقدان فراموشکار دولت سیزدهم

کاهش بیکاری و افزایش اشتغال؛ ثمره رونق اقتصادی

 


دولت سیزدهم با مهار همه‌گیری کرونا و رونق اقتصاد رکود‏زده، توانست ضمن جلوگیری از خروج نیروی کار، امیدواری را به کارجویان برای یافتن کار برگرداند که در نتیجه آن اشتغالزایی را افزایش و نرخ بیکاری را کاهش دهد. در حقیقت دولت سیزدهم آب رفته را به جوی بازگرداند؛ گزاره‏ای که منتقدان دولت سیزدهم فراموش کرده‏اند.
چند روزی از انتشار داده‏های مرکز آمار کشور نگذشته است که منتقدان دولت سیزدهم ابهاماتی را نسبت به این گزارش ارائه کرده‏اند از جمله اینکه چگونه نرخ بیکاری بهار امسال به 8.2 درصد رسیده است در حالی که جمعیت غیرفعال کشور رقم بالایی دارد.
گویا منتقدان دولت سیزدهم فراموش کرده‏اند این دولت هنگامی بر سر کار آمد که اقتصاد رکود‏زده ناشی از آثار منفی همه‌گیری کرونا و برجام به بن‏بست کشیده شده و نرخ بیکاری روند صعودی به خود گرفته بود و جمعیت غیرفعال کشور نیز روندی افزایشی داشت، به طوری که همین منتقدان نسبت به فاجعه در بازار کار هشدار داده بودند، اما دولت سیزدهم توانست با مهار همه‌گیری کرونا نه تنها اقتصاد را به ثبات برساند، بلکه آن جمعیت مأیوس برای یافتن کار را نیز به بازار اشتغال امیدوار کند.
در واقع اگر همه‌گیری کرونا و برجام ناکام نبود، دولت سیزدهم به جای آنکه خرابی‏های دولت گذشته را سروسامان دهد، سیاستگذاری‏های خود را در حوزه اشتغال اجرایی می‏کرد و نرخ بیکاری کمتر از 8.2 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی نیز بیشتر از نرخ کنونی می‏شد.
منتقدان برای نادیده گرفتن دستاورد کاهش نرخ بیکاری، روی نرخ جمعیت فعال دست گذاشته‏اند و معتقدند افزایش جمعیت فعال باعث کاهش نرخ بیکاری شده است. آنها داده‏های سال 98 یعنی پیش از همه‌گیری کرونا و رکود در فضای کسب‏وکار را به رخ می‏کشند.
آنها معتقدند در بهار سال 1398 جمعیت شاغل کشور 24 میلیون و 382 هزار نفر بوده و در بهار سال 1402 میزان جمعیت شاغل کشور 24 میلیون و 306 هزار نفر برآورد شده و این در حالی است که در پایان سال 98 یعنی وقتی کرونا تنها یک ماهی می‏شد که دامن اقتصاد را گرفته بود، تعداد شاغلان با کاهش مواجه شد و به 24 میلیون و 274 هزار نفر رسید. به عبارتی اثر منفی همه‌گیری کرونا تنها در یک ماه باعث ریزش جمعیت شاغل شد. حال تصور کنید کسب‏وکار کشور تا اوایل سال 1401 یعنی تا همین پارسال دچار همه‌گیری کرونا شده بود. از این‏رو آب رفتن مداوم نرخ جمعیت فعال در چنین شرایطی طبیعی است. نکته مهم‏تر آنکه تغییرات بازار کار در هر فصلی متأثر از فصل قبل است.
با وجود این، دولت با مهار همه‌گیری کرونا و خارج شدن از فضای متأثر از ناکامی برجام، توانست دوباره فضای کسب‏وکار را بهبود دهد و نرخ مشارکت اقتصادی را به چرخه بازگرداند، به طوری که شواهد نشان می‏دهد جمعیت فعال کشور در دو سال اخیر با افزایش و از همه مهم‏تر نرخ جمعیت غیرفعال کشور در بهار امسال با کاهش مواجه شده است.
ارزیابی این موضوع نشان می‏دهد دولت سیزدهم در این مدت تنها توانسته است عقب‏ماندگی‏های دولت گذشته در حوزه اشتغال را رفع کند.
از سال 97 تا 1400 حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر به جمع افراد غیرفعال افزوده شده‏اند، همچنین حدود 900 هزار نفر، از جمعیت بیکار کاسته شده است. علاوه بر این، جمعیت شاغلان کشور حدود 400 هزار نفر کم شده است. این ارقام نشان می‏دهد کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل تبدیل بیکار به شاغل، بلکه به دلیل تبدیل شاغلان و بیکاران به جمیعت غیرفعال (خروج بیکاران و شاغلان از بازار کار) بوده است.
با این حال از سال 1400 تا بهار 1402 کاهش نرخ بیکاری با افزایش چشمگیر جمعیت شاغلان همراه بوده است.
طبق اعلام مرکز آمار، جمعیت شاغلان از سال 1400 تا بهار 1402 حدود 900 هزار نفر افزایش یافته و در مقابل، جمعیت بیکاران حدود 210 هزار نفر کاهش یافته است. این موضوع نشان می‏دهد کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که ناشی از خروج نیروی کار از بازار کار بوده، برآمده از افزایش اشتغال بوده است؛ بنابراین ماهیت نرخ بیکاری تک‏رقمی در دولت سیزدهم دقیقاً برخلاف دولت گذشته، ناشی از بهبود شاخص‏های بازار کار بوده در حالی که تک‏رقمی شدن نرخ بیکاری در دولت گذشته به دلیل خالی شدن بازار کار از نیروی کار بوده است.
مطابق نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 1402، نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر نشان می‏دهد 8٫2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‏اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) یک درصد کاهش یافته است. همچنین طبق این گزارش، در بهار 1402 به میزان 41٫2 درصد جمعیت 15 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‏اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‏اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0.3 درصد افزایش یافته است. جمعیت شاغلین 15ساله و بیشتر نیز در این فصل 24میلیون و 306 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 728 هزار نفر افزایش داشته است.
نرخ بیکاری 24 استان کشور کاهشی بوده و این ناشی از نوعی سیاستگذاری مطلوب در دولت آقای رئیسی بوده و سیاست‏های این دولت قطعاً به هدف اصابت کرده است.
یکی از انتقادهای رایج به گزارش اشتغال و بیکاری، تعریف مورد استفاده این گزارش‏ها از شاغل و بیکار است. طبق تعریفی که سازمان جهانی کار در سال 2004 (1383) از فرد شاغل ارائه کرده، هر شخص 15 ساله و بیشتر که در هفته حداقل یک ساعت کار کرده است، شاغل محسوب می‏شود.
منتقدان این تعریف را نامناسب خوانده و آمار برآمده از این تعریف را غیرواقعی می‏خوانند؛ این در حالی است که تعریف فوق، برآمده از تعریف سازمان جهانی کار (ILO) و مورد استفاده تمامی کشورهای جهان برای استخراج آمار اشتغال و بیکاری است؛ بنابراین نهادهای داخلی در ارائه این تعریف هیچ دخالتی نداشته‏اند و مراجع آماری داخلی اعم از مرکز آمار یا بانک مرکزی، همواره با استناد به تعاریف استاندارد بین‏المللی اقدام به جمع‏آوری آمار و انتشار آن می‏کنند. از همین رو این ادعا که «مسئولان برای کم جلوه دادن نرخ بیکاری، اقدام به تغییر تعریف شاغل کرده‏اند» از اساس نادرست است. همچنین لازم به ذکر است که علت استفاده مراجع آماری هر کشور از تعاریف بین‏المللی، قابل مقایسه شدن آمار کشور با دیگر کشورها است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی