صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

آشفتگی برجامیون و اصلاح‌طلبان از دلارزدایی

جریان تحریف داخلی بال دیگر جریان ضدایرانی است
احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به تخریب و تحریف‌های صورت گرفته مربوط به توافق‌های سفر رئیس‌جمهور در قاره آفریقا در حساب توئیتر خود نوشت: کشور سالی ۱۵ میلیارد دلار واردات کالای اساسی دارد. محدود کردن مبادی واردات از چند شرکت تحت نفوذ امریکا از غفلت‌های راهبردی در سال‌های گذشته است.
دولت فعلی برای پایداری امنیت غذایی در تلاش برای متنوع‌سازی مبادی واردات کالای اساسی از چین و روسیه گرفته تا آفریقا و امریکای لاتین است. یکی از دستورکارهای سفر آفریقا این مسأله مهم و مرتبط با سفره مردم بود که رئیس‌جمهور نیز در بازگشت، از انجام توافق حول آن با مدل مطلوب تهاتر صادرات محصولات پتروشیمی ایران با کالای اساسی آفریقا خبر داد، اما جریان تحریف داخلی به مثابه بال دیگر رسانه‌های ضدایرانی عمل می‌کند.
تیتر «نفت در برابر غذا، دستاورد سفر رئیسی» را برای تحقیر این کار مهم انتخاب کرد.
دولت امروز با جریان سازمان‌ یافته‌ای از تخریب و تحریف مواجه است که به‌صورت روزانه، سوژه‌ها و عملیات آن همپوشانی کامل با رسانه‌های ضدایرانی دارد.
هدف مشترک، تخریب هر نشانه امید و پیشرفت است.

مشکل اصلاح‌طلبان با تهاتر در صادرات چیست؟
یک فعال رسانه‌ای در توئیتر نوشت: آیا تهاتر محصولات پتروشیمی نفت در برابر غذاست؟!
رئیس‌جمهور از تهاتر محصولات پتروشیمی با کالای اساسی در جریان سفرش به آفریقا خبر داده است؛ رسانه‌ها و اکانت‌های اصلاح‌طلب همنوا با VOA، BBC و اینترنشنال موضوع را دست گرفته و با تمسخر آن را نفت در برابر غذا می‌نامند! اولاً تهاتر یکی از راه‌های ارزشمند رهاکردن کشور از فشارهای دشمن و دلارزدایی از مبادلات در دوران تحریم است که اجرای آن بدون دغدغه صورت می‌گیرد، ضمن اینکه کشور نیاز به تراکنش‌های بانکی مشمول تحریم و زیرنظر امریکا هم نمی‌شود. ثانیاً چه کسی گفته تهاتر محصولات پتروشیمی نفت در برابر غذا است؟ مثلاً اگر ما کود شیمیایی به آفریقا بفرستیم و غلات دریافت کنیم، این نفت در برابر غذاست؟ رئیسی از تهاتر محصولات پتروشیمی در برابر کالای اساسی سخن به میان آورده و کشور ما سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی وارد می‌کند؛ یعنی باید ۱۵ میلیارد دلار پول نقد بدهیم و کالای اساسی وارد کنیم؛ خب مگر مثل این غربگرایان بیماریم پول نقد تحریمی که امکان تبادلش با دشواری‌های زیادی همراه است را برای کالای اساسی بدهیم وقتی می‌شود با محصولات صادراتی‌مان تهاترشان کنیم؟! با این روش نه صادرات ما در پیچ و خم تراکنش‌های بانکی بلوکه می‌شود و نه وارداتمان مشمول مصیبت‌های تحریمی خواهد شد! اگر تهاتر حداقل بتواند میزان واردات کالای اساسی ما را پوشش دهد، به این معناست که در وانفسای (کمبود ارز و مصیبت جابه‌جایی پول، ۱۵ میلیارد دلاری که قرار بود خرج واردات کالا کنیم و احتمالاً بسیاری از آن در تراکنش‌ها گیر می‌کرد) در جیب خودمان باقی می‌ماند! رسانه‌های معاند آن سوی آبی که تکلیفشان مشخص است، اما واقعاً نمی‌دانم مشکل اصلاح‌طلبان با تهاتر چیست؟! آیا از دلارزدایی و گریز کشور از دام تحریم‌ها ناراحتند؟ چرا باید یک ایرانی از تضعیف قدرت دلار عصبانی شود؟! حالا که به اینجا رسید بگذارید باز هم توضیح دهم!
آن ۱۵ میلیارد دلاری که مربوط به واردات کالای اساسی بود و گفتیم با تهاتر در جیب دولت می‌ماند که یادتان هست! آن را بگذارید کنارِ درآمد نزدیک به ۴۰ میلیارد دلاری دولت رئیسی در طول یک سال که عمدتاً با فروش نقدی نفت و دورزدن تحریم به دست آمده است. این شد حدود ۵۵ میلیارد دلار!
 حالا من از شما می‌پرسم: کل درآمد روحانی در سال آخر دولتش چقدر بوده است که اکنون اصلاح‌طلبان اینگونه بلبل زبانی می‌کنند؟! شاید باورتان نشود: فقط ۵ میلیارد دلار! آدم این درد را کجا ببرد؟ اینهایی که تهاتر را مسخره می‌کنند از کجا آمده‌اند؟ خدایشان کیست؟ به کدام عملکردشان می‌نازند؟!
در پایان یک بار دیگر تأکید می‌کنم بیش از ۹۰ درصد نفتمان را نقدی فروخته‌ایم و پولش را وارد کشور کرده، خرج بدهی‌های روحانی، پروژه‌های سنگین رهاشده و صدها آوار دیگر بر زمین مانده کرده‌ایم! مصیبت یکی دوتا نیست، اما رئیسی واقعاً در حال جهاد و نبرد اقتصادی است.

ناراحتی برجامیون از دلارزدایی دولت سیزدهم
محسن مقصودی، تهیه کننده برنامه «ثریا» در واکنش به تحریف توافق‌های با قاره آفریقا نوشت: از نظر برخی برجامیون، اگر ارز نفتی مملکت رو بدی و از امریکا که دشمنت هست سویا و گندم بخری خوبه ولی اگر محصول پتروشیمی به کشورهای دوست آفریقایی صادر کنی و در ازایش با قیمت بهتری غلات مورد نیاز وارد کنی نفت در برابر غذاست و خیلی بده! دلار زدایی دوستان امریکا رو خیلی ناراحت می‌کنه.


تخریب دلارزدایی با کلیدواژه «نفت در برابر غذا»
احسان حسینی، فعال رسانه‌ای طی توئیتی گفت: برجامیون با کلید واژه «نفت در برابر غذا» تخریب دلارزدایی را هدف قرار داده‌اند وگرنه چه کسی‌ است که نداند آنها از سازکار اینستکس ذوق‌مرگ شده بودند. ایران سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات محصول دارد و تأمین نیاز کشور بدون «تراکنش دلاری» و استفاده از سازکار مرسوم تهاتر اتفاق مثبتی‌ است.

 

آقای همتی! سهم دولت روحانی از فرصت‌های امریکا و اروپا چقدر بود؟

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی در توئیتر خود نوشت:
آقای رئیسی در آفریقا بدرستی گفته‌اند؛ دنیا فقط امریکا و اروپا نیست ولی ایران کشوری درحال توسعه و در کنار روابط با کشورها، بیش از هرچیز، به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد. امریکا و اروپا ۴۳درصد و آفریقا 3درصد تولید دنیا را دارا هستند. استحقاق ملت ایران بیش از اینهاست. فرصت‌ها را نباید از دست داد.

 

حق مشاوره یک کاسب بدنام اقتصادی ساعتی 15 میلیون تومان!

صفحه توئیتر «نود اقتصادی» در اقدامی جالب به فردی پرداخته که خود را اقتصاددان معرفی می‌کند، در این توئیت آمده: سیامک قاسمی که نه اقتصاد خوانده و نه در حوزه مالی سررشته دارد، مدتی است با هدف معروف شدن در فضای مجازی و کاسبی با این روش، مطالب تند و پیش‌بینی‌های عجیب و غریبی در بازارهای مالی انجام می‌دهد. او با تأسیس یک مؤسسه، ساعتی ۱۵ میلیون تومان حق مشاوره می‌گیرد!

 

مشاور دولت روحانی: مسکن را گران کنید مهاجرت کنترل می‌شود!

یک فعال رسانه در توئیتر خود نوشت: علی سرزعیم، که دارنده دکتری اقتصاد از دانشگاه میلان و مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت روحانی بود، در سرمقاله ۲۲خرداد دنیای اقتصاد نوشته یعنی چی دنبال ارزان کردن مسکن در تهران هستید، اصلاً یکی از راه‌های کنترل مهاجرت همین گران کردن مسکن است.
گران‌سازی عمدی!

جستجو
آرشیو تاریخی