صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

همایش بین‌المللی اوپک، فرصتی ارزشمند برای تبیین دستاوردهای وزارت نفت

 


همایش بین‌المللی اوپک، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که سازمان اوپک هر دو سال یک‌بار با دعوت از وزیران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک، دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی انرژی، نخبگان علمی و دانشگاهی فعال در حوزه انرژی، کارشناسان و صاحبنظران بازار جهانی نفت، به منظور بحث و تبادل نظر در زمینه آخرین تحولات بازارهای جهانی نفت و انرژی و ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه برگزار می‌کند.
درحالی که قرار بود هشتمین همایش بین‌المللی اوپک در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن برای محدودیت برگزاری رویدادهای بین‌المللی به‌صورت حضوری موجب تعویق در برگزاری این رویداد معتبر جهان انرژی شد.
هشتمین همایش بین‌المللی اوپک با عنوان «به سوی یک‌گذار انرژی پایدار و فراگیر» در روزهای 5 و 6 ژوئیه 2023 (14 و 15 تیر 1402) در شهر وین پایتخت کشور اتریش برگزار شد.
بر اساس برنامه اعلام شده هشتمین همایش بین‌المللی اوپک در قالب چهار نشست عالی‌رتبه وزارتی و 6 میزگرد بلندپایه با حضور گسترده مقامات دولتی و مدیران عالی نهادها، مؤسسات و شرکت‌های بزرگ نفت و انرژی جهان برگزار شد و به طرح و بررسی موضوعات مرتبط با آخرین تحولات بین‌المللی بازارهای نفت و انرژی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پرداخت.
علاوه بر جلسات و نشست‌های وزارتی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های علمی برای متخصصان و کارشناسان بازارهای نفت و انرژی نیز در دو روز برگزاری سمینار بین‌المللی اوپک برپا شد.
به دنبال دعوت رسمی صورت گرفته،  وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه 14 تیر 1402 به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در دومین نشست وزارتی سمینار بین‌المللی اوپک با عنوان «سرمایه گذاری، تأمین مالی و استراتژی‌های رشد فراگیر نفت» حضور یافت. این نخستین مشارکت حضوری جواد اوجی در رویدادهای اوپک و دیدار با وزیران و مقامات عالی‌رتبه سایر کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک بود. بدین جهت، شرکت در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک، از اهمیت ویژه‌ای برای وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران برخوردار بود.
وزیر نفت در سخنرانی آغازین در نشست دوم وزارتی سمینار بین‌المللی اوپک به موضوع سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های نفت در جهت تأمین امنیت انرژی و توسعه پایدار اشاره کرد.
با وجود فشارها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا، در دو سال گذشته اقدامات مهم و ارزشمندی توسط مجموعه وزارت نفت صورت گرفته است که دستاورد آن، افزایش ظرفیت تولید و میزان صادرات نفت و گاز، جذب بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۲۰ ماه گذشته و برنامه‌ریزی برای ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران تا هشت سال آینده، عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه پروژه‌های پتروپالایشی، تعریف و هدفگذاری در زمینه بهینه‌سازی انرژی بویژه در بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع و نیروگاه‌ها، قراردادهای سرمایه‌گذاری در زمینه همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی بویژه از روسیه و چین و توسعه همکاری‌های فنی و تخصصی با کشورهای همسایه از مهم‌ترین این اقدامات بوده است.
در این زمینه همچنین، ‌به جذابیت‌های الگوهای جدید قراردادی در صنعت نفت و گاز کشورمان اشاره شد و از تمام سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی دعوت شد که با توجه به مزایای اقتصادی قراردادهای جدید، در صنعت نفت و گاز کشورمان حضور یابند.
در زمینه تحولات بین‌المللی بازار نفت و انرژی، با اشاره به لزوم سیاست‌زدایی از اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده در سطح بین‌المللی اشاره شدکه سیاست‌های تک بعدی و رویکرد حذف‌کننده نسبت به نفت، نه تنها کمکی به تحقق اهداف توسعه پایدار نمی‌کند، بلکه خطرات و تهدیدات جدی برای ثبات اقتصادی جهان و امنیت انرژی در سال‌ها و دهه‌های آینده به دنبال خواهد داشت.‌ گذار انرژی، به عنوان محور کلیدی و مهم تحولات امروز انرژی جهان باید در قالب یک فرایند عادلانه، متنوع و فراگیر به گونه‌ای که پاسخگوی فقر انرژی بوده و کشورهای در حال توسعه و بویژه کمتر توسعه‌یافته را نیز مدنظر داشته باشد دنبال شود. اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان، به مثابه مداخله آشکار در روند عرضه باثبات انرژی و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است. ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی در کشورها و مناطق تولیدکننده نفت، مانع از انجام سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده در توسعه صنعت نفت و انرژی شده که نتیجه آن، بر هم خوردن ثبات و آرامش بازارهای جهانی و فشارهای سنگین بر اقتصاد جهان خواهد بود.
علاوه بر حضور و سخنرانی در نشست دوم وزارتی این سمینار بین‌المللی، برنامه‌ریزی کامل و دقیقی برای انجام دیدارهای دوجانبه میان هیأت نمایندگی کشورمان به ریاست جناب آقای مهندس اوجی با برخی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپک و دبیران کل مجامع بین‌المللی انرژی انجام گرفته بود. وزیر نفت در ایام حضور در وین، دیدارهای مهم و سازنده‌ای را با وزیران نفت و انرژی کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و مصر برگزار کرد. به لطف رویکرد سازنده دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و توسعه مناسبات با کشورهای حوزه خلیج فارس، سمینار بین‌المللی اوپک فرصت مناسبی بود تا جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی انرژی سازنده مبتنی بر همکاری، توسعه مناسبات با تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز را دنبال کند. وزیر نفت کشورمان در تمامی دیدارهای برگزار شده، بر اراده جدی دولت برای گسترش سطح همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی بویژه فرصت‌های مهم همکاری در حوزه انرژی تأکید کرد و در این زمینه، توافقات ارزشمندی حاصل شد.در این مذاکرات که در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه برگزار شد، محورهای پیشنهادی ارائه شده از سوی مهندس اوجی، مورد استقبال وزیران نفت و انرژی کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و مصر و همچنین دبیران کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) قرار گرفت و مقرر شد، توافقات صورت گرفته در سطوح کارشناسی تا وزارتی با جدیت دنبال شود.

جستجو
آرشیو تاریخی