صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و یک - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سود خالص آلومینیومی‌های بورسی به 3.2 همت رسید

در سال 1401حجم فروش محصولات آلومینیومی 21 درصد افزایش یافت

 

 

تولید آلومینیوم در دنیا با صرف انرژی بسیار بالاتر از سایر فلزات اساسی مانند فولاد و مس صورت می‌پذیرد و از این رو سودسازی شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم به دسترسی به انرژی ارزان وابستگی زیادی دارد.
از این رو طی سال‌های گذشته گسترش تولید آلومینیوم و صنایع آلومینیومی در ایران از طرف سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی پیگیری شده است.
این فلز سبک با روش تجزیه الکتریکی تولید می‌شود. از این رو در فرایند تولید آن ، برق به عنوان یکی از اساسی‌ترین حامل‌های انرژی نقش اساسی دارد.
آمار نشان می‌دهد، میزان برق مصرفی برای تولید یک تن آلومینیوم مذاب خالص در کوره‌های احیای شرکت‌های ایرانی در حدود 17.29 تا 14.67 مگاوات برساعت برتن بوده است.
هرچند میزان مصرف انرژی در کوره‌های احیا تاحدودی کاهش یافته است اما در مجموع تولیدات شرکت‌های ایرانی نسبت به کشورهای اروپای غربی و سایر کشورهای دارای تکنولوژی، با مصرف انرژی بیشتری صورت می‌پذیرد.
با این حال به دلیل منابع محدود آلومینا (ماده اصلی آلومینیوم) در ایران ، تولیدات این فلز سبک به واردات وابسته است. از این رو افزایش نرخ ارز درکنار افزایش قیمت آلومینا بر میزان سودسازی شرکت‌های ایرانی اثر منفی داشته است.
ازطرفی برخلاف انتظارات، باوجود محدودیت انرژی در اروپا و خاموشی کوره‌های بزرگ تولیدکننده شمش آلومینیوم در آلمان، قیمت جهانی این فلز طی یک سال گذشته روند کاهشی به خود گرفت.آمار بورس کالای لندن نشان می‌دهد،  متوسط نرخ شمش آلومینیوم در LME طی یک سال اخیر(2.541 دلار )  بوده که نسبت به متوسط نرخ یک سال قبل از آن(2.735 دلار) نزدیک به 7 درصد کاهش داشته است.
این موضوع نیز یکی از عوامل کاهش سود شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم بود.
در حال حاضر شرکت آلومینیوم ایران با تولید بیش از 180 هزار تن شمش آلومینیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده ایرانی است. شرکت آلومینیوم المهدی با ظرفیت 110 هزار تن و آلومینیوم هرمزگان با ظرفیت 147 هزار تن جزو تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه  هستند. همچنین پروژه‌های تولید شمش آلومینیوم شرکت آلومینای ایران ( فاز اول آن با ظرفیت 40 هزار تن تولید سالانه راه اندازی شده ) و آلومینیوم جنوب (فاز اول آن با ظرفیت 300 هزار تن سالانه راه‌اندازی شده) در ظرفیت بالفعل خود اقدام به تولید می‌کنند.
شرکت‌های آلومینیومی مقداری از نیاز وارداتی خود را از طریق صادرات تأمین می‌کنند و در صورتی که امکان تأمین از این محل وجود نداشته باشد، با اخذ تسهیلات ارزی از سیستم بانکی کشور  اقدام می‌کنند.
 
مهمترین ریسک‌های صنعت آلومینیوم ایران
مدیران شرکت‌های آلومینیومی ، نوسانات قیمت مواد اولیه در داخل کشور و قیمت‌های جهانی مانند پودرآلومینا، آند ، پترولیوم کک و سایر مواد کمکی را به عنوان مهمترین ریسک‌های  سال جاری و آتی صنعت می‌دانند.
درحال حاضر چند ابرپروژه برای نوسازی یا ورود واحدهای جدید تولیدی به صنعت در حال اقدام است و از این رو تأمین منابع مالی به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های صنعت آلومینیوم ایران شناخته می‌شود.
 همچنین در گذشته برخی از واحد‌های احیای شرکت‌های آلومینیومی به دلیل فرسودگی و آلایندگی بسیار زیاد از  رده خارج شدند که در حال حاضر برای جایگزینی آنها نیاز است تا شرکت‌ها بتوانند شرایط را برای انتقال تکنولوژی و قطعات تسهیل کنند.
 
کاهش 6.2 درصد سود آلومینیومی‌ها در 1401
بررسی صورت‌های مالی چهار شرکت تولیدکننده محصولات آلومینیومی فعال در بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد ، به رغم افزایش ارزش و حجم کل فروش این شرکت‌ها در سال 1401، اما مجموع سود خالص آنها با کاهش 6.2 درصدی رو به رو شده و به عدد 3.2 هزارمیلیارد تومان رسیده است.
کاهش سودسازی‌ای که تنها مربوط به عملکرد آلومینیوم ایران «فایرا» بوده است.
به گزارش چابک آنلاین ، این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم در ایران است، در سال گذشته توانست بیش از 180 هزار تن از محصولات خود را به فروش رساند که در مقایسه با سال 1400 رشد 10.5 درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین مقایسه ارزش و حجم فروش صادراتی «فایرا» از افزایش 18.7 درصدی حجم صادرات و 52 درصدی ارزش صادرات خبر می‌دهد.
با وجود این، افزایش قابل توجه بهای تمام شده محصولات، هزینه فروش، عمومی و اداری و هزینه های مالی شرکت، باعث شد سودخالص شناسایی شده برای 1401، حدود 12 درصد کاهش یابد و به عدد 2 هزار و 760 میلیارد تومان برسد.
 
صورت‌های مالی آلومینیوم المهدی منتشر نشد
آلومینیوم المهدی یکی دیگر از شرکت های بزرگ تولیدکننده آلومینیوم است که در سال‌های گذشته مالکیت آن به شرکت مپنا واگذار شد.
با انتقال مالکیت این شرکت به گروه مپنا، صورت‌های مالی شرکت نیز برای عموم منتشر شد که در آن سال‌ها وضعیت بسیار نامناسب مدیریت منابع شرکت را نشان می داد. روندی که به نظر می‌رسد با شروع مدیریت گروه مپنا تاحدودی بهبود یافته است. با این حال در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که صورت‌های مالی آلومینیوم المهدی با تأخیر بسیار زیادی برای عموم افشا می‌شد که با توجه به سهم بالای این شرکت از تولید آلومینیوم شرایط برای تجزیه و تحلیل شرایط صنعت در ایران را با مشکل روبه رو می‌کرد.
درحال حاضر نیز با وجود انتشار صورت‌های مالی شرکت اصلی مپنا سایت کدال ، صورت‌های مالی شرکت آلومینیوم المهدی برای سال 1401 افشا نشده است.
عدم شفافیت در وضعیت عملکرد آلومینیوم المهدی می‌تواند به عنوان یک نمره منفی در کارنامه گروه مپنا شناخته شود.

جستجو
آرشیو تاریخی