صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و دو - ۲۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و دو - ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

بررسی متغیر‌های اقتصاد کلان نشان از رونق تولید و تداوم رشد اقتصادی دارد

آواربرداری ادامه دارد

رشد اشتغال و کاهش بیکاری، افزایش رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه، روند مثبت شاخص شامخ و تداوم کاهش نرخ تورم از جمله متغیرهایی است که نوید رونق احیای اقتصاد پس از یک دهه رکود را می‌دهد مرکز آمار از ثبت پایین‌ترین نرخ بیکاری دو دهه اخیر خبر داد دولت سیزدهم توانست به روند منفی رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه صفر درصد پایان دهد

مرکز آمار آخرین گزارش خود از وضعیت اشتغال و بیکاری کشور را منتشر کرد و این آمار حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری در بهار سال‌جاری به ۸.۲ درصد رسیده که در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‌ترین رقم دو دهه اخیر است. بررسی دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور همچون رشد اقتصادی، تشکیل سرمایه، شاخص شامخ و نرخ تورم نشان از بهبود وضعیت اقتصاد کلان در طول دو سال عمر دولت سیزدهم دارد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی 4 درصدی در سال 1401 بیانگر امتداد مسیر رشد اقتصادی 4.4 درصدی سال‌ 1400 است و این تداوم مسیر رشد اقتصادی نشان از ادامه رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در تمام فصول سال 1401 از روندی صعودی برخوردار بوده، به نحوی که از فصل اول تا پایان فصل چهارم سال گذشته، میزان رشد اقتصادی کشور به ترتیب برابر با 1.9 درصد، 3.9 درصد، 4.9 درصد و 5.3 درصد بوده است. همچنین بررسی رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1401 به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های اقتصاد کلان معادل 6.7 درصد و در زیربخش ماشین‌آلات 15.4 درصد بوده است؛ این در حالی است که رشد این مؤلفه در سال 1400 معادل صفر درصد بود و ثبت این آمار نشان از شروع مسیر رشد در این دو بخش در دولت سیزدهم دارد. از سوی دیگر نیز در جدیدترین گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است همچنان اقتصاد ایران بر مدار رونق حرکت می‌کند. در کنار روند رو به رشد متغیرهای اقتصاد کلان، بررسی وضعیت نرخ تورم نیز نشان می‌دهد در خرداد ماه سال‌جاری تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد کاهش را به ثبت رساند و به این ترتیب رکورد کاهش تورم نقطه‌ای در کشور شکسته شد.
به گزارش «ایران اقتصادی» تسهیل مسیر رشد اقتصادی و رونق تولید در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی در کشور را می‌توان به عنوان یکی از اهداف دولت سیزدهم عنوان کرد. اقتصاد ایران در طول یک دهه اخیر به دلیل ناکارآمدی دولت روحانی به طور متوسط رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه کرد. دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن تلاش کرد تا مسیر رشد تولید را هموار کند و بررسی آمارها نیز مؤید تحقق این هدف است. عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در سال 1401 «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت‌های ثابت سال 1395 به ترتیب به 15154 و 13881 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 4.0 و 3.5 درصدی همراه بوده است. تحقق رشد اقتصادی 4 درصدی در سال 1401 در امتداد رشد اقتصادی 4.4 درصدی سال‌ 1400، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد. بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال 1395) مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال 1401 «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد 6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مورد گزارش، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل 10.6 و 3.2 درصد بوده است.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٨.٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در بهار امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱)، یک واحد درصد کاهش یافته و در واقع این عدد در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‌ترین رقم دو دهه اخیر است. همچنین از بهار سال گذشته تا بهار سال‌جاری حدود ۷۲۸ هزار نفر اشتغال جدید ثبت شده است.
 
تغییر ریل در روند تشکیل سرمایه
در یک دهه گذشته تشکیل سرمایه و تولید ناخالص داخلی کشور با رشدهای پایین و بعضاً منفی روبه‌رو بوده است. نتایج عدم ثبات در شرایط اقتصاد کلان به دلیل ناکارآمدی و بی‌برنامگی دولت گذشته در کاهش سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین ترغیب فعالان اقتصادی به فعالیت‌های سفته‌بازانه در دهه 90 قابل مشاهده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی متوسط نرخ رشد یک دهه اخیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل، ماشین‌آلات و ساختمان طی دوره 1391 تا 1400 به‌ترتیب معادل 6.9-، 9.1- و 5.2- درصد بوده است. البته بر اساس آمار بانک مرکزی سال 1401 میزان سرمایه‌گذاری یا همان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد 6.7 درصدی رکورد این شاخص را در طول یکسال اخیر زده است.

 مسیر هموار رونق
 شامخ که بر اساس نظر و وضعیت مدیران بنگاه‌های اقتصادی تهیه می‌شود، در یک طیف عدد از صفر تا ۱۰۰ محاسبه می‌شود. هر چه عدد شامخ از ۵۰ بالاتر باشد به معنی حضور اقتصاد در منطقه رونق و هرچه پایین‌تر باشد به معنی خطر رکود است. پس از آنکه در اردیبهشت ماه امسال، رکورد بالاترین شامخ در سال‌های گذشته ثبت شد، در خرداد ماه نیز همچنان عدد شامخ بالاتر از ۵۰ تعریف شده است. شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) در خردادماه برای کل اقتصاد ایران ۵۳.۲۸ محاسبه شده است.

 

بــــرش

شکستن رکورد کاهش تورم در کشور
بر اساس آخرین گزارشات مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خرداد ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢ درصد کاهش یافت و در خرداد ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ١٨٩.٣ رسید که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است. دولت سیزدهم از ابتدای کار خود عزم جدی برای کنترل تورم داشته و از سیاست‌های پولی و مالی فعال در جهت کاهش پایدار تورم استفاده کرده است که نتایج آن در کاهش رشد نقدینگی و روند نزولی تورم در ماه‌های اخیر قابل مشاهده است. همچنین در کنار کاهش نرخ تورم قیمت ارز نیز به عنوان لنگر اسمی تورم و انتظارات تورمی با اقدامات مؤثر بانک مرکزی به ثبات نسبی رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی