صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اصلاح‌طلبان نتوانستند از شایعه تغییر رئیس سازمان تأمین اجتماعی بهره‌برداری کنند

سرگیجه اصلاح‌طلبان

اصلاح طلبان پس از ناکامی در پی رسیدن به اهدافشان در دو سال اخیر، حالا موج جدید انتقادهای واهی‌شان را متوجه سازمان تأمین اجتماعی کرده‌اند؛ جایی‌که زمانی حیاط خلوتشان بود و ناترازی شدید درآمدی را در این سازمان به ارث گذاشته بودند. جریان موسوم به اصلاح‌طلبی برای صندوقی که پناه خانوارهای کارگری است و به پایداری منابع رسیده، حواشی جدیدی را ایجاد کرده، آن هم با کلید واژه عزل رئیس این سازمان.
دو سه روز اخیر، شایعاتی مبنی بر اینکه میرهاشم موسوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی عزل شده، از سوی رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب منتشر شده که بلافاصله با تکذیب از سوی این سازمان مواجه شد. بی‌ترید شایعاتی از این دست، به سرمایه اجتماعی جامعه آسیب می‌رساند؛ موضوعی که اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند.
این در حالی است که از هنگامی که میرهاشم موسوی زمام اجرایی صندوق تأمین اجتماعی را در سال 1400 برعهده گرفت، این صندوق روی ریل پایداری منابع سوق داده شد و خدمات‌دهی صندوق تأمین اجتماعی افزایش یافت.
به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از این موضوع ناراحت و عصبی هستند، چرا که می‌دانند اگر این صندوق با حواشی مواجه شود، ناامیدی در بین کارگران و خانوارهای آنها افزایش خواهد یافت.
البته که این موج حمله جدید اصلاح‌طلبان نیز خاموش خواهد شد، چرا که صندوق تأمین اجتماعی تازه مسیر رونق خود را یافته است.

دستاورد 2 ساله سازمان تأمین اجتماعی
نشان به آن نشان که ظرف کمتر از دو سال، با افزایش یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به صندوق بالغ بر هزار میلیارد تومان به منابع آن اضافه شده که نقش جدی در پایداری منابع صندوق تأمین ‌اجتماعی دارد.
همچنین فروش تجمیعی در شستا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد افزایش داشت و از ۱۶۰ هزار میلیارد به ۲۳۰ هزار میلیارد رسید و به تبع آن، سود تجمیعی سازمان تأمین اجتماعی نیز با رشد ۵۰ درصدی از ۳۷ هزار میلیارد به ۵۷ هزار میلیارد رسید. همچنین در سال گذشته ۹۰ پروژه اقتصادی بر اساس ۱۲ راهبرد کلان در مجموعه شستا برای یک مدت ۴ ساله برنامه‌ریزی شد که ۲۱ پروژه محقق شد و امسال نیز ۲۹ پروژه از آن به سرانجام خواهد رسید. هدف‌گذاری سازمان در این حوزه به گونه‌ای بوده که منابع سازمان تأمین اجتماعی به معادل تولید ناخالص داخلی برسد؛ چیزی که در بسیاری از کشورهای موفق رقم خورده و سازمان نیز با حرکت به این سمت، آتیه صندوق و بیمه‌شدگان خود را تأمین می‌کند.

اگر بدهی بانکی تسویه نمی‌شد باید سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان سود بانکی می‌دادیم
در سال گذشته ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بانک رفاه پرداخت شد و سهم منابع تأمین اجتماعی‌ از سرمایه‌گذاری ۶ درصد بود که اکنون تقریباً سه برابر افزایش یافته است. همین دو سه روز پیش بود که میرهاشم موسوی در این‌‎باره استقراض بانکی برای ایفای تعهدات سازمان تأمین ‌اجتماعی را اقدامی نامناسب ارزیابی کرده و گفته بود: اگر بدهی بانکی تسویه نمی‌شد، باید سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان سود بانکی می‌دادیم و این بدهی و بیماری که به جان سازمان تأمین ‌اجتماعی افتاده بود، آینده بازنشستگان را تهدید می‌کرد و تسویه این بدهی اتفاق بزرگی بود. این دولت بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی را انجام داده است و امسال نیز حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود و در مجموع با احتساب رقم مورد تعهد سال‌جاری، در این دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی انجام می‌شود. باید همین مسیر در برنامه هفتم توسعه ادامه پیدا کند و ما هم باید این منابع را سرمایه‌گذاری کنیم. تاکنون نیز حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان از این منابع برای سرمایه‌گذاری و تأمین آینده بازنشستگان به افزایش سرمایه بانک رفاه اختصاص یافته است.
برخلاف برخی ارزیابی‌های غیرواقع‌بینانه، تأمین ‌اجتماعی ورشکسته نیست
وی در مورد وضعیت فعلی و آینده سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: برخلاف برخی ارزیابی‌های غیرواقع‌بینانه، تأمین ‌اجتماعی ورشکسته نیست. اگر تعهدات، درست و بجا انجام شود، با لحاظ منابع تعهدی، منابع ما حتی بیش از مصارف است و مثبت هستیم. مشکل ما در زمینه نقدینگی است. با اقداماتی که انجام می‌شود، وضعیت نقدینگی نیز در حال بهبود است. مشکلاتی وجود دارد اما این مشکلات نمی‌تواند مانع خدمت‌رسانی شود. ما همه تعهدات را انجام داده‌ایم و خواهیم داد.

همسان‌سازی حقوق انجام شد
به گفته وی، با تعامل و همکاری با بازنشستگان و دولت مشکلات را رفع کردیم. ۲۵ درصد نیز از متناسب‌سازی باقی‌مانده بود که با مدل مشخصی که با همفکری بازنشستگان طراحی شد، انجام شده است. ممکن است نقصی هم باشد اما ما بخشی را جبران کردیم. توجه داشته باشید که ما با چه محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم و با چه ظرفیتی این کار را انجام می‌دهیم. حقوق و معیشت و درمان بازنشستگان، حق آنان است و ما باید پاسخگوی این مطالبات باشیم اما مقدورات ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ما در سازمان تأمین‌ اجتماعی نماینده همه بیمه‌شدگان و بازنشستگان هستیم و اگر تصمیمی هم گرفته‌ایم، برای مدیریت وضعیت حاضر بوده است و اگر شرایط ما بهتر باشد، حتماً کارهای بزرگتری انجام خواهیم داد.

جستجو
آرشیو تاریخی