صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

یک بام و دوهوای همتی درباره واردات خودرو

همتی در زمان ریاست خود در بانک مرکزی با واردات خوردرو مخالف بوده است

 عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی که این روزها از خانه‌نشینی حوصله‌اش به ستوه آمده است، به صورت مداوم از ریسمان‌های پوسیده متعددی برای بیان نظرات خود بالا می‌رود.
همتی در واکنش به نهایی شدن قانون واردات خودرو کارکرده که با تأیید شورای نگهبان به قانون درآمده، در توئیتر خود نوشته است: در حالی‌که ۲ سال دیگر طبق چشم‌انداز ۲۰ ساله، باید قدرت اول اقتصادی منطقه می‌بودیم، امروز دولت، مجلس و... بسیج شده و موفق به تصویب وارداتِ خودرو دست دوم شدند. روند رشد اقتصادی کشورهای منطقه، اقدام فوری برای رفع موانع جذب سرمایه و فناوری را ایجاب می‌کند.
#کیفیت_حکمرانی_اقتصادی
#تحریم
گفتنی است این واکنش همتی تا حد زیادی با دیگر نظرات او فاصله دارد و پا را فراتر از تخریب عملکرد دولت سیزدهم گذاشته است.
با نگاهی مختصر می‌توان فهمید که واردات خودرو در دولت حسن روحانی با حمایت تمام قد بانک مرکزی وقت با ممنوعیت مواجه شد. این حمایت بانک مرکزی در دوران ریاست همتی در بانک مرکزی ادامه پیدا کرد.
همتی مخالفت خود را در بهمن 1399 نسبت به واردات خودرو صراحتاً اعلام کرده و معتقد بود که واردات خودرو جزو اولویت‌های دولت نیست.
لازم است بدانید با ممنوعیت واردات بازار خودروهای خارجی در کشور ملتهب شد و قیمت‌ها اوج گرفت. اوج‌گیری قیمت در بازار وارداتی‌ها البته ناشی از رشد قیمت ارز هم بود. اما ممنوعیت واردات نیز نقش بسیار مهمی در این ماجرا ایفا کرد. فعالان عرصه واردات تلاش زیادی کردند تا دولت را بابت لغو ممنوعیت موردنظر قانع کنند و حتی پیشنهاد ورود خودرو بدون انتقال ارز را هم دادند. با این حال دولت هرگز زیر بار نرفت. حتی مجلس شورای اسلامی نیز تلاش کرد به نوعی ممنوعیت واردات خودرو را بردارد. اما این اتفاق نیز رخ نداد تا قفل واردات خودرو در دولت دوازدهم باز نشود و سرانجام با تلاش‌های فراوان در دولت سیزدهم میسر شد.
آخرین اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل باعث شد تا بار دیگر نگاهی‌ گذرا به یکی از تصمیمات حسن روحانی و دولتمردانش بیندازیم و لازم شد چند سؤال ساده را برای آقای همتی مطرح کنیم.
آقای همتی زمانی که از ممنوعیت خودرو حمایت می‌کردید به سند چشم‌انداز 20 ساله و رسیدن به قدرت اول اقتصادی منطقه فکر کردید؟
با تلاش‌های فراوان در حال حاضر موانعی که شما موجباتش را ایجاد کردید، در حال برطرف شدن است. سخن از رفع موانع و کیفیت حکمرانی اقتصادی می‌زنید؟
خاطرتان هست در بهمن ماه 1399 در حاشیه بازدید از شرکت خودروسازی ایران خودرو به صراحت مخالفت خود را با واردات خودرو اعلام کردید. جهت یادآوری در دولت سیزدهم براساس انتظارات مردم بسترهای لازم برای واردات خودرو نو و کارکرده فراهم شد و تولید خودرو داخلی نیز دو برابر افزایش پیدا کرد تا شاید بخش کوچکی از کوتاهی‌های دولت روحانی که شخص شما نیز جزو مدیران کلیدی آن بودید در راستای افزایش کیفیت «حکمرانی اقتصادی» قدم برداشته شود. آقای همتی لازم به یادآوری است برای رسیدن سند چشم‌انداز 20 ساله و رسیدن به قدرت اول اقتصادی منطقه 2 سال نمانده بلکه 10 سال مانده است. زیرا 8 سال کوتاهی و ایجاد موانع دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حکمرانی اقتصادی کشور را نیز باید به آن اضافه کرد.
 
یک اظهار نظر همتی را به دردسر انداخت/ عصبانیت مردم از سلطان
بعد از اینکه عبدالناصر همتی به تصویب قانون واردات خودرو دست دوم واکنش نشان داد، بسیاری از کاربران توئیتر از این نظر عجیب وی انتقاد کردند. به طوری که همتی مجبور به توضیح مجدد در توئیتر شد و نوشت: برخی کامنت‌ها حاکی از برداشت اشتباه از توئیت دیروزم بود، که گویا من در مخالفت با واردات خودرو این مطلب را نوشته‌ام و یا اینکه مسئولان و سیاستگذاران گذشته در دور شدن از هدف چشم‌انداز ۲۰ ساله بی‌تقصیر بوده‌اند، که قطعاً اینطور نیست.
برخی از این کامنت‌ها را در ادامه بخوانید:
یک کاربر در جواب همتی نوشته: بامزه نیست؟ دولتی که باید پاسخگوی ۸سال و به عبارتی دیگر ۲۴سال از اقتصاد کشور باشد، امروز نگران واردات خودرو شده است. خبر افزایش قیمت بنزین خلاف واقعیت و شایعه است؛ هیچ افزایش قیمتی در این زمینه نخواهیم داشت. مسأله آب سیستان از نظر ما، موضوع درجه یک است و دولت تمام تلاش خود را برای حل مشکل انجام خواهد داد اما امیدواریم مسئولان افغانستان هم به وظایف خود عمل کنند.
کاربر دیگری نوشت: ۸ سال مملکت را متوقف و معطل یک تکه استخوان از جانب قبله آمالتان شدید. هسته‌ای را تعطیل کردید. تولید را نابود کردید. کارخانجات بزرگ را بستید. ارزش پول ملی در دوران شما کمتر از یک دهم شد. حالا مدعی و طلبکار شدید؛ واقعاً گستاخی.
کاربر دیگر گفت: موقعی شخصی از یک نهاد حکومت‌های قبلی کشور می‌تونه نظری بده که خودش پست و نقش مهمی داشته و تأثیرات مثبتی می‌گذاشت و اتفاقای مثبتی رو رقم می‌زد. وقتی که نزده اون شخص نباید نظری بده چون موقعی که خودش در یک پست و مسئولیت بوده کاری نتونسته انجام بده…! پس انتقاد این شخص بی‌معنی است.
 
نماینده حامی واردات خودرو از خجالت همتی درآمد
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در حساب توئیتر خود خطاب به همتی نوشت: مردم عزیز خوب بدانند همین تفکر و ‌به بهانه نبود ارز، واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد تا امروز شاهد گستاخی و پررویی خودروسازان در برابر مردم باشیم. باید هم ایشان و دوستانشان از واردات خودرو به نفع مردم ناراحت باشند و این ناراحتی را در قالب جملات به ظاهر دلسوزانه بیان کنند.

 

سد چم‌شیر بعد از 29 سال افتتاح شد

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب شخصی توئیتر خود در خصوص سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک پروژه ۲۹ ساله دیگر در دولت آیت‌الله رئیسی به ثمر رسید؛ سد چم‌شیر توسط رئیس جمهور افتتاح شد.
 حجم مخزن سد چم‌شیر، ۱۰ برابر حجم مخزن سد کرج
 قابلیت تولید ۱۷۶ مگاوات برق
 قابلیت تأمین آب ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی
 تأمین آب مورد نیاز سه استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و بوشهر
گفتنی است سد چم‌شیر تنها سازه مدیریت منابع آب روی رودخانه زهره است. رودخانه‌ای که‌ یک ویژگی منحصر به فرد دارد؛ بر اساس مستندات کارشناسی ثبت شده از روند فعالیت رودخانه زهره، بیشتر از 75 درصد از آورد آبی سالانه این رودخانه در 3 ماه زمستان از رودخانه عبور کرده و طی 9 ماه دیگر سال نیز کمتر از 25 درصد از آورد آبی از رودخانه عبور می‌کند.
برای مثال، مطابق با آمار ایستگاه اطلاعاتی پل زهره، دبی این رودخانه در 15 دی سال گذشته به 300 متر مکعب در ثانیه رسیده بود در حالی که هم‌اکنون دبی رودخانه زهره بین 6 تا 7 متر مکعب در ثانیه است و در کمترین میزان به 5 متر مکعب در ثانیه نیز می‌رسد. به عبارت دیگر میان صدر و کف آبدهی رودخانه زهره فاصله 60 برابری وجود دارد.
نگاهی به این ویژگی رودخانه زهره یعنی شما با رودخانه‌ای مواجه هستید که سالانه 2 میلیارد مترمکعب آورد آبی دارد که رقم بالایی است، حال 75 درصد این آورد آبی با کیفیت مناسب است که در کمتر از 3 ماه به صورت سیلاب بعد از وارد کردن خسارت به روستاهای پایین دست، به دریا می‌ریزد و در 9 ماه دیگر 25 درصد آورد آبی داریم که با کم شدن دبی و ورود میزان مشخص شوری آب بی‌کیفیت در رودخانه وجود دارد.
 
سنگ تمام رئیس جمهور برای عشایر
 سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین در حساب شخصی توئیتر نوشت: تصمیمات ویژه سفر آیت‌الله رئیسی در سرزمین عشایر (کهگیلویه و بویراحمد) برای حمایت از عشایر سراسر کشور:

 

تصویب تشکیل وزارت بازرگانی بدون حضور 48 نماینده!

سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در توئیتر خود نوشت: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد، در کشور ما سهم تجارت از GDP در حدود 6/9 درصد است و این یکی از موانع اقتصادی کشور است. اکثر قوانین و مقررات کشور ما ضد تجارت و در تعارض با تسهیل تجارت است. اصول هیچ کشوری بدون بازوهای بازرگانی نمی‌تواند تولیدات خود را صادر کند.
چرا وزارت بازرگانی؟ صنعت دنیایی از مؤلفه‌های مهم دارد که ادغام یا تجمیع آن با وزارت بازرگانی از ابتدا غلط بود، آلمان نمونه خوبی از توجه ویژه به وزارت صنعت و وزارت بازرگانی است، زیرا تولیدکننده در همه اقتصادها لزوماً بازرگان تو‌انمندی نیست. چین نمونه‌ای موفق از اهمیت دادن به تجارت در بحبوبحه صنعتی شدن است و فعالیت‌های صادراتی و تجارتش را وقتی آغاز کرد که اساساً تولیدات صنعتی‌اش از لحاظ زنجیره ارزش یک دهم امروز هم نبود. این تجارت چین بود که چین را بلند کرد. ادغام وزارتخانه‌های تجارت و صنعت برای کشوری به وسعت ایران و تنوع تولیدات الگو‌برداری غلطی بوده است. در کشورهایی مثل فنلاند و سوئد و... ادغام وزارتخانه‌های تجارت با وسعتی معادل یک استان ما و زنجیره ارزش کامل شده جواب داده، نه کشوری مانند ما که فعلاً در میانه راه هستیم.
اکنون که بستر روابط با سه کشور روسیه، عربستان و امارات با واردات سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار فراهم شده است، چگونه باید از این فرصت استفاده کنیم، با کدام ساختار و برنامه؟ اگر وزارت بازرگانی شکل بگیرد، می‌توان صادرات را سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد ارتقا داد.
 
اتاق ایران شمشیر را برای دولت و مجلس از رو بست
اتاق بازرگانی ایران در دوره دهم با رئیس خودخوانده خود اولین ساز مخالفش را برای دولت و مجلس به صدا درآورد و در توئیتر رسمی خود نوشت: با وجود مخالفت بخش خصوصی، کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع با کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

تشکیل وزارت بازرگانی با حضورچند نماینده تصویب شد؟
یک کاربر به عدم حضور 48 نماینده مجلس در روز رأی‌گیری تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و در توئیتر خود نوشت: چه کاری مهم‌تر از وضع قانون وجود داره که در روز رأی‌گیری وزارت بازرگانی ۴۸ نفر از نمایندگان غایب بودند؟
وقتی شفافیت وجود نداره ما حتی خبر نداریم ۴ رأی ممتنع مال چه کسانی بودن...
این همه از لزوم شفافیت گفته شد و مجلس ما هنوز اندر خم یک کوچه است!

 

سلاح‌ورزی را به نشست شورای عالی استاندارد راه ندادند

خبرگزاری تسنیم نوشت: در حالی تازه‌ترین نشست شورای عالی استاندارد برگزار شد که همه اعضای قانونی شورای مذکور ازجمله رئیس‌جمهور، رئیس سازمان ملی استاندارد، وزیر علوم، دادستان کل کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نفت، وزیر کار و علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست حاضر بوده‌اند. گفتنی است، به غیر از وزرا و مسئولان یاد شده، رئیس سازمان بازرسی، دو نماینده مجلس در کنار رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز عضو شورای عالی استاندارد هستند که در این جلسه خبری از حضور حسین سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی نبود.

 

منفعت‌طلبی‌ها اتاق ایران را زیر سؤال برده!
در واکنش به این خبر، عباس وطن‌پرور عضو اتاق بازرگانی در توئیتر خود نوشت: بارها نوشته‌ام برخی از هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به علت اشتراکاتی که در منافع و مصالح فردی با هیأت‌رئیسه اتاق ایران دارند، به مسئولیت نظارتی خود اعتنا نمی‌کنند.
نمونه فاحش همین بس که به علت یک همراهی منفعت‌طلبانه با آقای سلاح‌ورزی شأن و منزلت اتاق بازرگانی ایران زیر سؤال رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی