صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در ششمین مقصد دور دوم سفرهای استانی به کهگیلویه و بویراحمد رفت

توسعه برای زاگرس‌نشینان

 

 

سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، روز گذشته با ورود به فرودگاه بین‌المللی یاسوج آغاز شد. در نخستین مرحله از این سفر، روز گذشته دو طرح مهم اقتصادی و توسعه‌ای در استان افتتاح شد. افتتاح و بهره‌برداری رسمی از پروژه پتروشیمی گچساران از جمله آنها است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار 17 ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. سد چمشیر، به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا و واحد اول نیروگاه این سد نیز روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. برگزاری جشن احیای واحدهای تولیدی راکد در استان و نیز احیای کارخانه قند یاسوج دیگر بخش‌های این سفر را شکل داده است. برداشتن گام‌های بلند برای بازگشت رونق اقتصادی به کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان، درحالی صورت می‌گیرد که دور نخست سفر آیت‌الله رئیسی به این استان، 217 مصوبه برای توسعه استان در پی داشت که از مجموع 86 طرح زیربنایی، 67 طرح در بخش کشاورزی و 51 طرح در بخش آب، 67 درصد این مصوبات اجرایی شده است.

پیگیری برنامه‌های جدید برای کهگیلویه و بویراحمد
رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه یاسوج، با بیان اینکه با تلاش مسئولان و مدیران پرتلاش و با مدیریت استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی پروژه‌های مصوب در سفر اول دولت مردمی به این استان به ثمر رسیده که گزارش آن در این سفر خدمت مردم ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در آن سفر برخی مسائل ضروری وجود داشت که حالا به ثمر رسیده، در این سفر هم علاوه بر پیگیری پروژه‌های باقیمانده از مصوبات سفر اول، نیازهای جدیدی که نسبت به بخش‌های مختلف استان احصا شده، پیگیری خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تأمین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به عشایری بودن استان گفت:‌ عشایر به فرموده امام راحل، ذخایر ارزشمند کشور هستند که باید به عنوان یکی از بخش‌های مولد کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند و اقدامات لازم برای خدمت به آنها و زیست عشایری انجام شود.

حضور در جمع عشایر دشت سقاوه
 آیت‌الله رئیسی در نخستین برنامه سفر، با استقبال گرم و پر‌شور عشایر در جمع عشایر دشت سقاوه استان حاضر شد. رئیس‌جمهور با اشاره به مطالبات مطرح شده در این دیدار درباره مسأله آب اظهار کرد: با بهره‌برداری از سد چمشیر در استان بخش قابل توجهی از مشکل تأمین آب رفع شده و 70 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش منابع آبی این سد قرار خواهند گرفت، علاوه بر این سد، سد دیگری هم در مدت کوتاهی در دشت سقاوه احداث خواهد شد تا مشکل تأمین آب پایدار عشایر را نیز برطرف کند.
وی با اشاره به تأمین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تأمین برق و نیازهایی مثل آبگرم آنان تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده اما کمبودهایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبودها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عشایر یکی از مولدترین اقشار جامعه هستند، اضافه کرد: همه باید به تقویت تولید در میان عشایر کمک کنند. پرواربندی قراردادی دام که از گذشته به نوعی وجود داشته باید تداوم و گسترش یابد تا عشایر از ناحیه تأمین نهاده‌ها برای دام‌های خود نگرانی و دغدغه نداشته باشند و تولید آنها دچار اختلال نشود.
رئیس‌جمهور افزود: اولویت ما برای تأمین مواد پروتئینی و لبنی، تولیدات داخلی است و واردات باید فقط در جایی انجام شود که امکان تولید وجود ندارد، اما در جایی که به همت عشایر می‌توان گوشت قرمز و مواد لبنی تولید کرد، همه باید از افزایش تولیدات آنها حمایت کنیم و اطمینان دارم با همت عشایر و حمایت دولت، امکان تأمین نیازهای پروتئینی کشور در داخل وجود دارد.
وی همچنین حمایت از کشت گیاهان دارویی و فعال‌تر شدن خانه‌های بهداشت در استان را از دیگر مصوبات سفر دوم دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: علاوه بر اینها در این سفر مصوبات خوبی برای تکمیل ایل‌راه‌ها و نیز خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان در نظر گرفته شده است.
آیت‌الله رئیسی خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان را از راهکارهای مؤثر به‌صرفه شدن اقتصاد روستاییان و عشایر دانست و اظهار کرد: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند، یک تعارف نیست و برای ما مسئولیت‌آفرین است، لذا مسئولان باید با حمایت از روند تولید در روستاها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند.
رئیس‌جمهور با اشاره به برخی سخنرانان در این جلسه که از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند، ضمن ابراز خرسندی از اینکه عشایر در کنار کار و فعالیت و تولید از تحصیل در مدارج عالی نیز غافل نشده‌اند، تصریح کرد:‌ نکاتی که در این جلسه مطرح کردید، از قبل نیز با سفر نمایندگان دولت و گفت‌و‌گو با مسئولان و معتمدین استان احصا شده بود و تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شده است که امیدوارم به رفع سریع‌تر مشکلات بینجامد.

افتتاح رسمی مجتمع ‌پتروشیمی گچساران
در ادامه برنامه‌های این سفر، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور مجتمع پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید. این پروژه با اعتبار 1.3میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار 17 ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که 83 درصد قطعات و تجهیزات آن از سوی شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اتیلن و 84 هزار تن C3+ است. در طول عملیات راه‌اندازی بیش از 3 هزار نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند. همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.

افتتاح بزرگ‌ترین سد غلطکی خاورمیانه
روز گذشته سد چمشیر نیز به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا افتتاح و با حضور رئیس‌جمهور از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری شد. مطالعات ساخت این سد در سال 1373 و عملیات اجرایی از سال 1391 با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط و با اعتباری حدود 230 میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های 22 ماهه دولت‌ مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.
سد چمشیر با ارتفاع 151 متر و طول تاج 580 متر، دارای مخزنی به حجم 2.3 میلیارد مترمکعب، دریاچه‌ای به طول 48 کیلومتر و مساحت دریاچه 51 کیلومترمربع در تراز نرمال است.
همچنین نیروگاه برقابی چمشیر دارای 3 واحد بزرگ هر یک به ظرفیت 55 مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت 5.5 مگاوات (جمعاً 176 مگاوات) است که از طریق پست 230 کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.
مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های‌ تر و رهاسازی آب در طول سال به‌ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر‌ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.
آبگیری سد چمشیر 27 دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب، حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر روی کیفیت آب پایین‌دست است.
رئیس‌جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافت و ضمن گفت‌و‌گو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آنان صادر کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی