صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و سه - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کاهش قیمت‌ها به بازار سهام رسید

افت قیمت جهانی فلزات و کاهش نرخ ارز، شاخص‌های بازار سهام را نزولی کرد

سعید رشیدی نوبندگانی
روزنامه نگار

با وجود اینکه برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند شاخص‌های بازار سهام به سطوح حمایتی کنونی خود واکنش نشان داده و یک روند صعودی را آغاز کنند، اما کاهش قیمت انواع ارز و طلا در ایران و افت قیمت‌های جهانی فلزات باعث شد بسیاری از سهامداران در خصوص توانایی شرکت‌ها برای تحقق سودهای پیش‌بینی شده مردد شوند.
این موضوع باعث شد شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه با کاهش 64 هزار و 663 واحدی مواجه شود و حمایت 2 میلیون واحدی را از دست بدهد.
به این ترتیب شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز حدود 3.2 درصد کاهش ارتفاع داد و به عدد یک میلیون و 956 هزار واحد رسید.
 این کاهش در فرابوس 672 واحد بود و باعث شد شاخص کل این بازار نیز تا عدد 25 هزار و 800 واحد افت کند.
در معاملات دیروز، حمایت حقوقی از سهام بزرگ ادامه یافت، اما این اقدام باعث جلوگیری از افت قیمت‌ها و ریزش شاخص کل نشد. از طرفی خروج پول حقیقی از معاملات خرد 1165 میلیارد تومان بود.
روز دوشنبه از مجموع 650 نماد معامله شده در بورس و فرابورس، 553 نماد در محدوده منفی معامله شدند و 97 نماد نیز افزایش قیمت داشت. از این تعداد 153 نماد در صف فروش و 25 نماد در صف خرید قرار گرفت.

 دلار نزولی شد، فلزات ارزان شد
روند نزولی شاخص‌های بازار سهام ایران در روزهای اخیر از تحولات بازارهای جهانی و سایر بازارهای مالی اثر پذیرفته است.
نگاهی به روند معاملات یک هفته گذشته فلزات نشان می‌دهد روند قیمت‌ها در محصولات فولادی همچنان نزولی است.
آمار معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد در بازار ورق گرم فولادی هرچند قیمت‌ها در بازار چین تا بالای 565 دلار در هر تن بالا آمده اما قیمت‌های فوب دریای سیاه درعدد 585 دلار ثابت مانده است.
در این هفته، قیمت میلگرد در بازارترکیه از حدود 600 دلار در هر تن به 580 دلار کاهش یافت. قیمت این کالا در بازار چین با یک کاهش اندک نسبت به ابتدای هفته به عدد 540 دلار رسید.
بازار بیلت در هفته گذشته با کاهش شدید‌تری روبه‌رو شد و قیمت فوب دریای سیاه از حدود 577 دلار به 460 دلار در هر تن کاهش یافت. در معاملات روز گذشته بورس کالای لندن نیز قیمت آلومینیوم حدود 1.3 درصد کاهش یافت و به عدد 2 هزار و 244 دلار رسید. قیمت مس نیز حدود 2.5 درصد کاهش داشت و به عدد 8 هزار و 457 واحد رسید.
 هر چند این روند در مجموع می‌تواند برحاشیه سود محصولات فلزاتی در ایران تأثیر‌گذار شود اما به نظر می‌رسد شرکت‌ها بتوانند کاهش‌ها را از طریق افزایش تولید و فروش جبران کنند.
بازار سهام ایران در کنار بازارهای جهانی، از طرف کاهش قیمت‌های ارز و طلا نیز تحت‌تأثیر قرار دارد. در روزهای اخیر رکود شدید در این بازارها باعث شد قیمت دلار غیررسمی تا محدوده 48 هزار تومان کاهش یابد که این موضوع برخی از فعالان بازار سرمایه را در خصوص سود‌سازی شرکت‌های صادراتی بدبین کرده است.
دراین رابطه کارشناسان بازار اظهار داشته‌اند کاهش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی هیچ تأثیری بر درآمدهای شرکت‌ها نخواهد داشت و نگرانی فعالان بازار بی‌مورد است.
به گفته این کارشناسان، در حال حاضر هیچ یک از کالاهای تولیدی در بازار بر اساس نرخ‌های بازارهای غیررسمی قیمت‌گذاری نمی‌شوند و کاهش یا افزایش نرخ ارز در این بازارها بر درآمد و سودسازی شرکت‌ها تأثیر نخواهد داشت.
 
رکود معاملات در اوج برگزاری مجامع
با نزدیک شدن به آخرین فرصت‌ها برای برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها، حجم معاملات نیز به کمترین میزان خود از ابتدای سال‌ جاری رسید.
امروز 9 میلیارد و 695 میلیون برگ سهم در بورس و 7 میلیارد و 782 میلیون برگ سهم در فرابورس معامله شد که در محدوده روزهای قبل و میانگین‌های پایین حجم معاملات روزانه قرار می‌گیرد.
 
نوسانات شدید شاخص‌ها نشانه ناکارآمدی بازار ایران است
در چند سالی که بورس اوراق بهادار در ایران رونق چشمگیری گرفته، همواره شاهد آن بودیم که شاخص کل دچار فرازوفرودهای ناگهانی و بعضاً احساسی بوده است. البته مدیران ارشد با تغییر ساختارهای معیوب و تنوع‌بخشی به صندوق‌ها و همچنین ایجاد نظارت‌های بیشتر سعی کرده‌اند از این موضوع جلوگیری کنند و تا حدودی نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، اما باید این نکته را خاطرنشان کرد گه ایجاد فضای فکری نامناسب و به وجود آمدن رویه‌های غلط در بین فعالان بازار، باعث می‌شود این روند ادامه‌دار باشد و به انتظار همیشگی در میان فعالان تبدیل شود و بازار سهام ایران را در بلند‌مدت به حاشیه‌های خطرناکی ببرد.
باید توجه داشت در پی به وجود آمدن منافع کلان برای اشخاص و گروه‌های دخیل در بازار، در آینده اصلاح این رویه‌های ریشه‌دار کار بسیار سختی خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی