صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

از ابتدای دولت سیزدهم تا اوایل تیرماه محقق شد

پوشش‏دهی بیمه اجباری در دولت سیزدهم با حدود 2 میلیون نفر

براساس آخرین آمارهای ارائه شده، در حال حاضر 10 میلیون و 500 هزار نفر در سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری قرار دارند که از این تعداد، فقط در دولت سیزدهم، در تا اوایل تیرماه، بالغ بر یک میلیون و 920 هزار بیمه شده جدید تحت پوشش قرار گرفته‏اند.
توسعه پوشش بیمه‏ای، به‏عنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بوده است. از همین رو است که پوشش بیمه‏ای فراگیر از جمله بیمه رانندگان درون و برون‏شهری و بیمه کارگران ساختمانی را در دستورکار خود قرار داده است.
در این زمینه، سرپرست معاونت بیمه‏ای سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره بیمه کارگران ساختمانی، گفت: در قانون بیمه کارگران ساختمانی از سال 52 تا سال 89 ما چهار درصد حداقل دستمزد را روزانه می‏گرفتیم و این کارگران تنها در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه بودند. از سال 86 به بعد چند نوبت این قانون اصلاح شد و قرار بود ما حق‏بیمه را از طریق پروانه ساختمانی بگیریم، میزان حق‏بیمه کارگران 27 درصد است که هفت درصد آن را کارگر پرداخت می‏کند و 20 درصد حق‏بیمه سهم کارفرمایی قرار بود که از محل پروانه ساختمانی پرداخت شود.
محمد محمدی ادامه داد: در طول دوره سال 93 تا 1401 مجموع منابعی که از محل پروانه ساختمانی در سازمان تأمین اجتماعی دریافت شد، کفاف هزینه بیمه‏شدگان این قانون را نمی‏داد و امکان پذیرش بیمه‏شده جدید هم محدود شده بود. مجلس شورای اسلامی و کمیسیون محترم امور اجتماعی به‏دنبال اصلاح قانون بودند و در بهمن‏ماه، ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شد اما متعاقباً در ماه گذشته طرحی دو فوریتی برای اصلاح مجدد این قانون در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید و مقرر شد فعلاً اصلاح ماده پنج به تعویق افتد. کارگران عزیز امیدوار بودند که قانون اصلاح شود و کارگران ساختمانی از مزایای کامل تأمین‏اجتماعی برخوردار شوند. وی افزود: در قانون جدیدی که از سال 89 اجرا شده است، در حدود 750 هزار کارگر ساختمانی با پرداخت هفت درصد سهم کارگری تحت‏پوشش تأمین‏اجتماعی قرار دارند و از تمامی مزایای قانون تأمین‏اجتماعی برخوردارند اما حدود 500 هزار نفر دیگر در انتظار استفاده از خدمات تأمین‏اجتماعی هستند و به‏دنبال این بودند که با قانون جدیدی که در بهمن ماه به تصویب رسید، بتوانند تحت‏پوشش قرار گیرند. محمدی تأکید کرد: تداوم بیمه پردازی کارگران ساختمانی موجود نیازمند تأمین منابع است و حتماً باید تأمین شود. بخش دوم افراد در نوبت بیمه کارگران ساختمانی هستند که چندین سال است انتظار می‏کشند که با اصلاح قانون تحت‏پوشش قرار گیرند. انتظار ما این است که انشاء‏الله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، کمک کنند که قانون فعلی استمرار پیدا کند و کسری منابع برطرف شود و تمامی کارگران عزیز را تحت‏پوشش قرار دهیم.
او اضافه کرد: موضوع بسیار شفاف این است که براساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی برای هر 100 مترمربع مسکن بین یک و دو دهم تا یک و نیم نفر لازم است که 12 ماه کار کنند تا یک ساختمان 100 متری ساخته شود. یعنی برای احداث ساختمان 100 متری 18 نفر ماه کار لازم است. بنابراین در حوزه ساختمان کارگر در حال انجام کار است و بایستی حق‏بیمه‏اش هم پرداخت شود. در قانونی که بهمن‏ماه تصویب شده است، ایجاد سامانه رفاهی برای کارگران ساختمانی پیش‏بینی شده است تا بتواند از طریق سیستم‏ها صحت‏سنجی را انجام دهد.
وی توضیح داد: اتفاقی که الان می‏افتد، این است که بازرسی‏های ما به صورت سنتی انجام می‏شود و در اجرای ماده 3 قانون بیمه‏های اجتماعی دوره اشتغال بررسی می‏شود. ما وضعیت سایر کشورها را نیز بررسی کردیم. در بسیاری کشورها اگر فردی در زمینه احداث ساختمان اشتغال دارد، در محل ساختمان‏های درحال احداث دستگاه‏هایی دارند که ورود و خروج کارگران را ثبت می‏کنند و براساس این دستگاه‏ها صحت‏سنجی اشتغال کارگران انجام می‏شود. ما با شهرداری تهران و شرکت‏های دانش‏بنیان درحال پیگیری هستیم که صحت‏سنجی را از طریق چنین سامانه‏هایی انجام دهیم و حق کارگر تضییع نشود. ما از طریق سامانه‏های اصناف نیز می‏توانیم بررسی‏هایی انجام دهیم. در اصلاح ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی که در بهمن‏ماه انجام شد، همه این مسائل پیش‏بینی شده است.
سرپرست معاونت بیمه‏ای سازمان تأمین اجتماعی به موضوع بیمه رانندگان و کارگران ساختمانی پرداخت و گفت: در قانون بیمه تأمین اجتماعی رانندگان و در بیمه کارگران ساختمانی، اشتغال شرط اصلی است. در بحث رانندگان تردد ملاک است و حتماً هر راننده‏ای که در جاده‏ها تردد می‏کند، باید کارت هوشمند رانندگی داشته و اشتغال داشته باشد و براساس ترددی که در جاده‏ها انجام می‏شود از بیمه هم استفاده کند. در بیمه رانندگان به‏دنبال این هستیم که اطلاعات از طریق وب‏سرویس در اختیار تأمین‏اجتماعی قرار گیرد و رانندگان هم مطمئن باشند که بیمه آنان برقرار است.
وی افزود: دلیل اینکه هنوز همه رانندگان را تحت‏پوشش قرار نداده‏ایم، این است که در اجرای ماده هفت قانون هدفمندسازی یارانه‏ها، قرار بود که بخشی از حق‏بیمه رانندگان توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‏ها پرداخت شود که هنوز تأمین نشده است. ما پذیرش بیمه 23 هزار راننده جدید را به استان‏ها اعلام کردیم که بیشتر در بخش درون‏شهری و رانندگان عزیز تاکسی هستند که تاکنون تحت‏پوشش قرار نگرفته‏اند. ما دنبال این بودیم که امسال همه رانندگان درون و برون‏شهری را تحت‏پوشش قرار دهیم که در بودجه اعتبار لازم دیده نشده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی