صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

افزایش نفوذ ایران در صنعت پالایشی قاره سیاه

 


تحریم‏های ظالمانه علیه صنعت نفت ایران با اتخاذ سیاست دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به زانو درآمد.
اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش صادرات نفت از ایجاد بازارهای سنتی گرفته تا جذب مشتریان جدید، جملگی سبب شده با وجود تحریم‏های سخت، صادرات نفت ایران رکورد بزند.
ناگفته نماند که صنعت نفت ایران از چند دهه پیش، بدین سو با انواع تحریم‏های مختلف روبه‏رو بوده است. تحریم‏هایی که بر مقدار تولید و صادرات نفت کشور اثر مستقیمی داشته از جمله وقتی که امریکا به‏صورت یک‏طرفه از برجام خارج شد، تحریم‏های جدید هم علیه نفت ایران اعمال شد؛ تحریم‏هایی که به دنبال آن صادرات نفت کشور بشدت پایین آمد.
این موضوع باعث شد در دولت قبل درآمدهای نفتی ایران در یک سال به کمتر از 10 میلیارد دلار در یک سال سقوط کند.
اما چرا میزان تولید و صادرات نفت در دولت سیزدهم جهشی شد؟
از توسعه طرح‏های پالایشی فراسرزمینی به عنوان یکی از سیاست‏های مهم و موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم یاد می‏شود.
سیاستی که در سایه همکاری صنعت نفت ایران با کشورهای مختلف روند افزایشی گرفته و در یک نمونه، با دیپلماسی فعال وزارت نفت ایران و اقدام‏های جدی دولت سیزدهم حجم مبادلات صنعت نفت ایران با ونزوئلا به 4 میلیارد دلار در طول 20 ماه گذشته رسید.
اکنون خبر رسیده که ایران برای حضور در احداث پالایشگاه 60 هزار بشکه‏ای هویما در کشور اوگاندا اعلام آمادگی کرده تا بتواند بخشی از بازار صادرات نفت خود را در سال‏های آینده به این کشور اختصاص دهد.
توسعه پالایشگاه‏های سرزمینی در دولت سیزدهم بعد از آن جان گرفت که برای نخستین بار، ایران برای سهامداری در پالایشگاه‏های فراسرزمینی ونزوئلا اقدام کرد. به دنبال این امر، قرارداد 110 میلیون یورویی بازسازی و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‏پالیتو ونزوئلا در ابتدای سال 1401 امضا و اجرایی شد.
با اجرای این قرارداد و با بازسازی این پالایشگاه و احیای ظرفیت آن، روزانه 100 هزار بشکه نفت خود را به این کشور صادر می‏کند.
اما اجرای مدل خرید تقاضا از طریق سهامداری در پالایشگاه‏های فراسرزمینی فقط به امریکای لاتین محدود نشد و حال ایران به دنبال نوسازی و بازسازی پالایشگاه‏های آفریقاست.
یکی از مهم‏ترین موضوعاتی که می‏تواند به عنوان محور همکاری نفتی ایران و کشورهای آفریقایی قرار بگیرد، سهامداری ایران در پالایشگاه‏های فراسرزمینی است.
ظرفیت پالایشی آفریقا 3.5 میلیون بشکه در روز است که حدود نیمی از آن غیرفعال است. ایران می‏تواند با تعمیرات اساسی و نوسازی این پالایشگاه‏ها، همانند تجربه ونزوئلا این واحدها را به مقصد صادرات نفت خود تبدیل کند.
بررسی پروژه‏های پالایشی کشور اوگاندا نشان می‏دهد که پالایشگاه 60 هزار بشکه‏ای هویما شامل واحدهای فرایندی و پایانه ذخیره‏سازی است که برآورد سرمایه‏گذاری آن حدود 4 میلیارد دلار است. مطالعات مهندسی این طرح تکمیل شده و در سال‏جاری میلادی با اتخاذ تصمیم نهایی درباره سرمایه‏گذاری، ساخت و ساز آغاز می‏شود.

قرارداد تأمین نفت خام این پالایشگاه همچنان تعیین تکلیف نشده است
واقعیت این است که برقراری دیپلماسی متوازن و متعادل بخصوص در حوزه انرژی با کشورهای آفریقایی مورد توجه دولت بوده چراکه افزون بر افزایش جایگاه و سهم ایران از بازار 1200 میلیارد دلاری قاره آفریقا، بازار صادراتی برای منافع اقتصادی و انتقال دانش و فناوری کشور فراهم خواهد شد. در سفر اخیر رئیس‏جمهور به این قاره به‏منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو در مجموع 21 سند همکاری میان مقام‏های عالی‏رتبه ایران و همتایان‏شان در سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه امضا شد.
ضمن اینکه قاره آفریقا فرصت مناسبی برای احداث پالایشگاه‏های فراسرزمینی است که با بهره‏گیری از این موقعیت، به‏طور حتم جایگاه دیپلماسی انرژی کشور و سهم ما از بازارهای جهان دوچندان خواهد شد.
رئیس‏جمهور در دیدار با همتای اوگاندایی خود، از آمادگی ایران برای انتقال تجربه در حوزه انرژی به اوگاندا خبر داد و با اشاره به آغاز به‏کار دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا و ظرفیت‏های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، بویژه در حوزه‏های پزشکی، علم و فناوری و کشاورزی، بر آمادگی ایران برای انتقال تجربه‏های خود در این زمینه‏ها و در قالب توسعه همکاری‏های تجاری و اقتصادی با اوگاندا تأکید کرد.
بررسی وضعیت بازارهای مختلف در قاره آفریقا بیانگر این است که در صادرات نفت خام نیجریه با افزایش ظرفیت پالایشی کاهش و صادرات محصولات پالایشی تا سال 2023 با تکمیل Dangote افزایش می‏یابد یعنی از واردکننده به صادرکننده تبدیل خواهد شد.
اکنون عمده واردات سوخت‏های پالایشی از ایالات متحده انجام می‏شود و نیجریه همچنین مقدار قابل توجهی سوخت پالایشی از روسیه، سوئد و هند وارد کرده است.
در الجزایر پیش‏بینی کاهش صادرات نفت خام و میعانات تا سال 2031 در الجزایر با افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده البته افزایش کوتاه مدت به دلیل پرکردن شکاف عرضه و افزایش قیمت نفت وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق نفت خام الجزایر به بازارهای اروپا صادر می‏شود.
کامبوج به علت کمبود امکانات پالایشی نفت خام داخلی، هیچ نفت خامی را وارد نمی‏کند. ولی این کشور کاملاً به واردات سوخت برای مصارف داخلی وابسته است.
بخش عمده واردات سوخت این کشور از تایلند، ویتنام، سنگاپور و مالزی انجام می‏شود. اتیوپی در حال حاضر هیچ نفت خام صادر یا وارد نمی‏کند. پیش‏بینی می‏شود که این شرایط در دهه آینده تا سال 2030 تغییر نکند. بدون ظرفیت پالایش داخلی، این کشور تقریباً تمام سوخت‏های پالایشی مورد نیاز خود را وارد می‏کند. بیش از 80 درصد از واردات سوخت‏های پالایشی آن از طریق جاده از سودان و از طریق بندر جیبوتی انجام می‏شود.
تونس یک صادرکننده خالص نفت خام است زیرا صنعت پالایش داخلی کوچک است و به مواد اولیه زیادی نیاز ندارد.
تونس شاهد کاهش در صادرات خالص نفت خام خود به دلیل کاهش تولید نفت به دلیل بالغ شدن میادین خواهد بود.
اوگاندا بشدت به واردات سوخت وابسته است، انتظار می‏رود که میانگین صادرات نفت خام در دوره پیش‏بینی به 133 هزار بشکه در روز برسد. تا زمانی که پالایشگاه Hoima به بهره‏برداری برسد و به نرخ بهره‏برداری بالاتری ارتقا نیابد، اوگاندا بشدت به واردات سوخت برای تأمین مصرف داخلی خود وابسته خواهد بود.
واقعیت این است که ایران با سیاست مشارکت در پالایشگاهی فرا سرزمینی به خوبی توانسته تحریم‏ها را دور زده و بر حجم تولید و صادرات نفت خود بیفزاید.
اطلاعات مؤسسه کپلر نشان می‏دهد صادرات نفت خام ایران در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) از یک و نیم میلیون بشکه در روز بیشتر شده که از سال 2018 تاکنون بی‏سابقه است.
این در حالی است که صادرات نفت خام ایران در سال 2018 و پیش از خروج امریکا از برجام 2.5 میلیون بشکه بود، اما با بازگشت تحریم‏ها، صادرات نفت در دولت گذشته تا زیر 200 هزار بشکه در روز نیز کاهش یافت. ظرفیت تولید نفت به‏عنوان یکی از ابزارهای قدرت هر کشور نفتی در چانه‏زنی‏های سیاسی و اقتصادی به‏شمار می‏رود.
بدون شک انتظار می‏رود که بزودی سهم از بازار ایران در بازار نفت قاره سبز هم افزایشی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی