صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رشد 16.5 درصدی درآمد صادراتی سنگ آهنی‌های بورسی در فصل بهار

حجم فروش صادراتی 44 درصد افزایش و حجم کل فروش 11 درصد کاهش یافت

 

 

هرچند که در سال‌های گذشته معادن استخراج سنگ آهن ایران با مشکلات زیادی از جمله عدم دسترسی آسان به تجهیزات صنعتی مدرن برای نوسازی واحدهای تولیدی و مشکلات ناشی از ظرفیت محدود حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و همچنین ظرفیت‌های محدود بارگیری در بنادر کشور روبه‌رو بودند اما ظرفیت‌های این صنعت روز به روز بیشتر شد تا ایران بتواند جایگاه خود را در بین 10 کشور برتر تولید کننده انواع محصولات فلزی و استخراج کننده کانی‌های آهنی، حفظ کند.
از نظر بازار سرمایه نیز تقریباً تمامی شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن به طور مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری بالادستی در بازار حضور دارند و تولید، فروش و بازدهی شناسایی شده در این شرکت‌ها تأثیر زیادی بر میزان بازدهی کل بازار سرمایه خواهد داشت. شرکت‌های استخراج کننده سنگ آهن بخش عمده‌ای از نهاده‌های اولیه صنایع فلزی بزرگ کشور را تولید می‌کنند و در صادرات و ارزآوری نیز سهم عمده‌ای داشته‌اند. به گفته مدیران این صنعت در حال حاضر شرکت‌ها به دنبال شروع اکتشافات عمیق در ایران هستند که می‌تواند در چشم‌انداز فعالیت‌ها و ادامه حیات آنها در افق زمانی بلند مدت، نقشی تعیین کننده داشته باشد.
 
سنگ آهنی‌ها به دنبال ایجاد ارزش افزوده بالاتر
طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن، در زمینه پالایش و ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالاتر نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این موضوع باعث شده بخش زیادی از جام فروشی کشور کاسته شود.
ایجاد کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی از جمله طرح‌هایی بوده که از طریق شرکت‌های بزرگ پیگیری و به اجرا در آمده است. شرکت‌ها برای رفع چالش‌های کمبود آب و برق نیز طرح‌های بزرگی مانند انتقال آب به فلات مرکزی ایران و ساخت نیروگاه‌های تولید برق را در دست اجرا دارند و از سال 1398 با ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، در جهت بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و بنادر کشور اقدام کرده‌اند.
 
قیمت جهانی سنگ آهن
افزایش یافت
بنا به آمار منتشر شده از بازار چین، قیمت سنگ آهن در این بازار از سال 2009 روند افزایش به خود گرفته و از حدود 80 دلار در هر تن به حدود 121 دلار در سال گذشته رسیده است. این روند در سال‌جاری و در پی ایجاد شرایط رکودی در اقتصادهای بزرگ دنیا کمی تعدیل شد و قیمت سنگ آهن تا محدوده 95 دلار نیز کاهش یافت. با این حال از ابتدای سال 1402 باردیگر شاهد رشد تدریجی قیمت‌ها بودیم. در حال حاضر قیمت سنگ آهن با خلوص 62 درصد در بازار چین به حدود 116 دلار برای هر تن رسیده است.
با توجه به اینکه بازار چین به عنوان مقصد اصلی صادراتی شرکت‌های ایرانی شناخته می‌شود، افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌تواند روند رو به رشد درآمدهای شرکت‌های ایرانی را به دنبال داشته باشد.
 
در آمد سنگ آهنی‌ها 20 درصد افزایش یافت
بررسی آخرین گزارش‌های منتشر شده از تولید و فروش فصل بهار 1402 برای 4 شرکت بزرگ استخراج کننده سنگ آهن بورسی نشان می‌دهد درآمدهای این شرکت‌ها از 45 هزار و 380 میلیارد تومان فراتر رفته که رشد 20 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
به گزارش چابک آنلاین، در این مدت حجم صادرات شرکت‌های بررسی شده بیش از 46 درصد رشد کرده و به عدد یک میلیون 61 هزار تن رسیده است. افزایش حجم صادرات باعث شد تا درآمدهای صادراتی این شرکت‌ها در فصل بهار به حدود 4 هزار میلیارد تومان برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 16.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
بررسی بازار سنگ آهن ایران و جهان
آهـن چهارمیـن عنصـر فـراوان در زمیـن بـوده و اکسـید آن حـدود 5 درصـد از پوسـته زمیـن را شـامل می‌شــود. کانی‌های معدنــی رایــج ســنگ آهــن، هماتیــت و مگنتیــت هستند.  کانســارهای آهــن در ســنگ‌های ماگمایــی و رســوبی یافــت می‌شوند و کانســارهای آهــن رســوبی 90 درصــد ذخیــره آهــن دنیــا را شــامل می‌شود. بالـغ بـر 70 درصـد از ذخایـر سـنگ آهـن جهـان در چهـار کشـور اسـترالیا، برزیـل، روسـیه و چیـن شناسـایی شـده اسـت. چیـن یکـی از بزرگتریـن مصرف کننـدگان سـنگ آهـن دنیـا بـوده و جــزو بزرگتریــن تولیدکننــدگان فــولاد در جهــان نیــز هست. ایـران بـا در اختیـار داشـتن 2 میلیـارد و700 میلیـون تـن ذخایـر سـنگ آهن خـام بـه عنـوان نهمیـن کشـور در فهرسـت 10 کشـور برتـر دارای ذخایـر ایـن مـاده معدنـی در جهـان قـرار دارد.
بیشـترین معـادن سـنگ آهــن کشــور در اســتان‌های یــزد، کرمــان، مرکــزی و خراســان جــای گرفته‌اند. مهم‌تریــن معــادن ســنگ آهـن کشـور گلگهـر، سـنگان، چغـارت، سـه چاهـون، چادرملـو، زرنـد و چاهگـز اسـت.

جستجو
آرشیو تاریخی