صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

معرفی اتحادیه

برگزاری جلسات متعدد اتحادیه میهمانپذیران استان تهران
با شهرداری به منظور بازسازی اماکن

حدیث حدادی
روزنامه نگار

رئیس اتحادیه میهمانپذیران استان تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران اقتصادی» گفت: با توجه به اینکه این حوزه با بخش گردشگری ارتباط مستقیم دارد، برخی از اماکن که در اختیار اعضای اتحادیه قرار دارد، نیازمند تعمیر یا بازسازی است. از همین رو اتحادیه در ماه‌های اخیر جلسات متعددی را با شهرداری برگزار کرده است.
شاهرخ محمد‌زاده افزود: تاکنون اتحادیه میهمانپذیران استان تهران به منظور دریافت وام توسط اعضا اقداماتی را انجام داده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. علاوه بر آن این اتحادیه در این خصوص همایش، مجمع عمومی و... نیز برگزار کرده که در آنها از معاونت گردشگری نیز دعوت کرده تا برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور تخصیص وام به اعضا صورت گیرد.
وی عنوان کرد: اتحادیه میهمانپذیران استان تهران به منظور افزایش کیفیت کار کلاس‌های آموزشی متعددی را برای مدیران، کارکنان و... برگزار کرده است که در این کلاس‌ها امور مربوط به هر بخش از جمله نحوه رزرواسیون، نوع برخورد با مسافران، خانه‌داری، نظافت و... به آنها آموزش داده می‌شود.
محمد‌زاده در خصوص تخصیص جواز به افراد تأکید کرد: افرادی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط هستند به راحتی می‌توانند جواز و پروانه کسب و کار خود را دریافت کنند. اما افرادی که در رشته‌های مرتبط تحصیل نکرده‌اند باید در تمامی کلاس‌های آموزشی که از سوی اتحادیه مشخص شده شرکت کنند تا بتوانند مجوز فعالیت را از اتحادیه دریافت کنند.

تهیه و توزیع‌کنندگان بلور، چینی
یکی از ملزومات آشپرخانه‌ها ظروف هستند. این ظروف معمولاً با جنس‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که بلور و چینی از پرطرفدارترین آنها به شمار می‌رود. از همین رو تولید و واردات این نوع ظروف در همه کشورها از جمله ایران میزان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
در واقع می‌توان گفت بلور و چینی یکی از بازارهای پرفروش در رسته ظروف آشپرخانه به شمار می‌رود. این ظروف در چندین هزار سال گذشته در چین ساخته شده که در حال حاضر می‌توانیم نمونه‌های قدیمی آن را در موزه‌ها و مراکـز علمی جهان مشاهده کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر دومین کشور تولیدکننده این صنعت(چینی) ایران است به طوری که امروزه حدود 5% تولید جهانی را در اختیار دارد. اما باکیفیت‌ترین ظروف چینی مربوط به کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه و در آسیا کشور ژاپن می‌شود. اگر نگاهی به تاریخچه این ظروف در ایران بیندازیم خواهیم دید که قدمت این صنعت در کشور به حدود 35 سال گذشته می‌رسد. در این مدت صنعت چینی در ایران با رشد هزار و 500 درصدی مواجه بوده است. علاوه بر چینی، بلور و شیشه نیز یکی از وسایل پرطرفدار در بازار به شمار می‌رود. این صنعت در کشور ما قدمتی طولانی دارد به طوری که قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.
یکی از صنف‌های فعال در بازار کشور اصنافی هستند که اقدام به فروش چینی و بلور می‌کنند. این اصناف تحت نظارت اتحادیه‌ای با نام تهیه و توزیع‌کنندگان بلور، چینی فعالیت می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت این اتحادیه جزو پرتعدادترین اعضا است. به طوری که در حال حاضر 3 هزار و 500 عضو فعال دارد. اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان بلور، چینی از دهه 30 تأسیس شده که وظیفه اصلی آن تهیه و توزیع این محصولات در بازار است.

 

راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی از جمله اقدامات اتحادیه لوازم خانگی نفت‌سوز، گازسوز و الکترونیک
رئیس اتحادیه لوازم خانگی نفت‌سوز، گاز‌سوز و الکترونیک در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: یکی از اقدامات این اتحادیه در سال‌های اخیر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اعضای اتحادیه به منظور تنظیم صحیح اظهارنامه، اطلاع از قوانین روز دارایی و اطلاع از قوانین مربوط به مالک و مستأجر بوده است. در این راستا روزهای شنبه یک مسئول مالیاتی به اتحادیه مراجعه می‌کند تا به‌صورت رایگان مشاوره‌های لازم را به فعالان این صنف ارائه دهد. روزهای سه‌شنبه نیز یک وکیل به اتحادیه مراجعه می‌کند تا دعاوی حقوقی بین مالک و مستأجر، تأمین اجتماعی و حتی خانواده را به‌صورت رایگان بررسی کرده و مشاوره می‌دهد.
اکبر پازوکی گفت: در خصوص سامانه جامع تجارت که از سه سال گذشته راه‌اندازی شده نیز آموزش‌های لازم به فعالان صنف توسط اتحادیه داده شده است. علاوه بر آن یک کانال برای اتحادیه تعریف کرده‌ایم که اگر برنامه‌ای داشته باشیم آن را در این کانال اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
وی گفت: از دو سال گذشته یک برنامه از سوی اتحادیه ارائه شد با عنوان «سامانه جامع گارانتی» تا افرادی که از فضای مجازی اقدام به خرید لوازم خانگی کرده‌اند از طریق این سامانه مطلع شوند که اجناس آنها شامل گارانتی می‌شود یا خیر. از همین رو هدف از راه‌اندازی این سامانه جلوگیری از خرید و فروش کالاهای بدون گارانتی بوده است. شکایت‌هایی که به کمیسیون شکایات ارجاع داده می‌شود اغلب مربوط به خرید کالاهای تقلبی است که اتحادیه لوازم خانگی نفت‌سوز، گازسوز و الکترونیک به آنها رسیدگی می‌کند.

 

برگزاری کلاس به منظور افزایش دانش مالیاتی اعضای اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران
رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: در خصوص افزایش دانش مالیاتی اعضای فعال در اتحادیه کلاس‌های آموزشی را برگزار کرده‌ایم تا افراد سطح اطلاعات مالیاتی خود را افزایش داده و ثبت‌های مربوط به امور مالیاتی را براحتی انجام دهند. علاوه بر آن فعالان صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران مشکلات مختلفی در خصوص امور مالیاتی داشته‌اند که برای برطرف کردن آنها تاکنون به‌عنوان رئیس اتحادیه جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم تا این مشکلات برطرف شوند. سعید موتمنی افزود: همچنین اتحادیه درباره منافع اعضای صنفی خود اقدامات متعددی با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی انجام داده که به منظور دریافت خدمات بیشتر برای اعضا و حفظ منافع اقدامات مختلفی همچون گفت‌و‌گو، نشست و... انجام داده است.

 

وام 100 تا 150 میلیون تومانی برای اعضای اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی
رئیس اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران اقتصادی» عنوان کرد: تمامی رسته‌های صنایع دستی به جز فروش، در زیرمجموعه این اتحادیه فعالیت می‌کنند. با توجه به میزان بالای اشتغالزایی که این حوزه در کشور دارد، اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی اقداماتی را در خصوص استانداردسازی و نوآوری در این بخش انجام داده است. در واقع هدف اتحادیه از این کار، کاربردی کردن بیشتر صنایع دستی برای مصرف‌کنندگان است.
محمد عبدالهی افزود: در چند ماه اخیر به علت تورمی که در بخش مواد اولیه وجود داشته، حجم فروش صنایع دستی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی در این راستا با بخش‌های مختلف که تأمین کننده مواد اولیه هستند جلسات مختلفی را برگزار کرده تا بتواند بخشی از این مشکل را برطرف کند. علاوه بر آن به منظور از بین بردن این مشکل از طریق اتاق اصناف این موضوع را با مسئولان وزارت صمت نیز در میان گذاشته‌ایم.
وی تصریح کرد: هزینه اولیه تجهیز کارگاه در خصوص تولید صنایع دستی پایین است که همین امر منجر شده مشاغل خانگی متعددی در این زمینه ایجاد شود. از همین رو اقدام به تفکیک زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و زنان بدون سرپرست کرده‌ایم و در خصوص مهارت‌آموزی سعی کرده‌ایم مهارت‌های لازم که همسو با سلیقه و نیاز جامعه باشد را به آنها آموزش دهیم.
عبدالهی عنوان کرد: اتحادیه به منظور رفاه بیشتر اعضا توافق‌هایی را با صندوق امید داشته تا براساس آن افرادی که دوره مهارت‌آموزی را طی کرده‌اند بتوانند بین 100 تا 150 میلیون تومان وام دریافت کنند. از سوی دیگر در اتحادیه اقداماتی انجام داده‌ایم تا این مهارت‌آموزان بتوانند مجوز فنی حرفه‌ای را نیز دریافت کنند.

 

تلاش اتحادیه صنف مسافربری استان تهران برای کاهش تعرفه حق بیمه تأمین اجتماعی
رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران اقتصادی» گفت: اعضای این اتحادیه در زمینه سرویس‌های کارخانه‌ها، ادارات، پالایشگاه‌ها، خودروسازی‌ها و... فعالیت می‌کنند. فعالان این صنف با وسایل نقلیه همچون مینی‌بوس، اتوبوس و ون خدمات خود را به شرکت‌ها ارائه می‌دهند. اتحادیه با برگزاری جلسات متعدد با دو بانک سپه و توسعه تعاون موفق شد قراردادی را با آنها امضا کند که براساس آن تا سقف 6 میلیارد ضمانت‌نامه بدون سند ملکی برای اعضای اتحادیه صنف مسافربری استان تهران به منظور شرکت در مناقصات صادر کنند. سهیل میرمهدی عنوان کرد: بیمه تأمین اجتماعی از هر قراردادی که توسط اعضای این اتحادیه بسته می‌شود 7 تا 8 درصد را با عنوان حق بیمه دریافت می‌کند که در حال حاضر این اتحادیه در حال برگزاری جلسات مختلفی با این سازمان است تا بتواند میزان حق بیمه را کاهش دهد. یکی دیگر از اقداماتی که اتحادیه صنف مسافربری استان تهران انجام می‌دهد مربوط به واردات خودرو است که در این راستا جلسات متعددی با وزارت راه و شهرسازی برگزار کرده است.
 

 

 تلاش اتحادیه پارچه‌فروشان برای واردات دستگاه‌های تولید چادر مشکی
رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران اقتصادی» عنوان کرد: یکی از اقداماتی که این اتحادیه تاکنون انجام داده درخواست مجوز از اتاق اصناف و سازمان نظارت به منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اعضا بوده که تاکنون به نتیجه نرسیده است. اما اتحادیه پارچه‌فروشان توسط کمیسیون آموزشی فعال در این اتحادیه به منظور افزایش راندمان کاری اعضا، کلاس‌هایی همانند کسب و کار دیجیتالی، رفتار اجتماعی کسب و کار، برندینگ و... را به تعداد کمی برگزار کرده است.
در این کلاس‌ها همه اعضای اتحادیه می‌توانند شرکت کرده و از آن بهره‌مند شوند. از سوی دیگر تفاهمنامه‌ای با دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی و آزاد امضا کرده‌ایم تا افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند مدرک دانشگاهی نیز دریافت کنند.
مجتبی جعفری افزود: یکی دیگر از اقدامات اتحادیه راه‌اندازی دولت الکترونیک در اتحادیه بوده به طوری که اعضا هر کاری داشته باشند با کد الکترونیکی که برای آنها تعریف کرده‌ایم می‌توانند درخواست خود را ارائه داده و پیگیری کنند. همچنین با توجه به اینکه برخی از اعضا اقدام به تولید پارچه و صادرات کرده‌اند اتحادیه در این راستا اقداماتی برای سهولت امور آنها نیز انجام داده است.
وی گفت: در حال حاضر بیشتر چادر مشکی‌های موجود در بازار از کشورهای چین و ژاپن تأمین می‌شود و ایران تنها 40 درصد نیاز بازار را تولید می‌کند. با توجه به اینکه تولید این نوع پارچه نیازمند دستگاه‌های مخصوص با تکنولوژی بالا است تاکنون جلسات مختلف با دولت برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم این دستگاه‌ها را وارد کرده و حجم صادرات را افزایش دهیم.

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی