صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و پنج - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و پنج - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

رشد 1.9 درصدی پوشش بیمه‌ای کارگاه‌های خرد و متوسط

افزایش 1.9 میلیون نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم

بررسی میزان رشد کارگاه‌های بیمه شده بر اساس آخرین داده‌ها از سازمان تأمین اجتماعی، در سال 1401، تعداد کارگاه‌های خرد و متوسط که تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند، با افزایش 1.9 درصدی مواجه شدند

سال گذشته، مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، علاوه بر اینکه به دنبال تثبیت پایداری منابع مالی سازمان بود که میراث به ارث رسیده از مدیریت دولت قبل بود، توانست در حوزه رشد بیمه‌ای کارگران نیز موفق عمل کند. محض نمونه، در سال گذشته میزان پوشش‌دهی بیمه‌ای کارگاه‌های خرد و متوسط، به میزان 1.9 درصد افزایش یافت و 53 درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار داد.
بی‌تردید، بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور که آتیه 53 درصد از افراد جامعه را بر عهده دارد، صندوق تأمین اجتماعی است که در سه دهه اخیر به دلیل برداشت‌های بی‌ضابطه و خارج از قانون دولت‌ها از منابع این صندوق بین‌النسلی، با خطر ناترازی و به تبع آن ورشکستگی مواجه شده بود، که در دو سال اخیر با کمک دولت و پرداخت بخش بزرگی از بدهی‌های آن و همچنین سوددهی شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه آن، حالا این صندوق دوباره رنگ آرامش به خود دیده و روزهای خوبی را برای بیمه‌شدگان نوید می‌دهد.
دلایل افزایش پوشش بیمه‌ای صندوق تأمین اجتماعی
طبق داده‌های آماری تأمین اجتماعی، افزایش تعداد بیمه‌شدگان در سال۱۴۰۱ بیانگر رونق اشتغال و اهتمام دولت در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تأمین منابع درآمدی این سازمان است تا از این طریق تراز مثبتی در بخش منابع و مصارف این سازمان بیمه‌ای ایجاد شود.
خروج اقتصاد از رکود رونق اقتصادی شکل گرفته در سال 1401 باعث شد تا ضمن آنکه تولید ناخالص داخلی کشور با افزایش مواجه شود، بستر مناسبی برای اشتغالزایی نیز ایجاد شود. به عبارتی در سال‌های گذشته اگر تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یافت، باعث نمی‌شد که اشتغال با رشد مواجه شود، چرا که رشد اقتصادی حاصل فروش نفت و خام‌فروشی منابع دیگر بود اما رشد اقتصادی که در سال گذشته صورت گرفت، بر مبنای ارتقای بخش مولد اقتصادی بود و همین زمینه رشد اشتغال را ایجاد کرد.
نشان به آن نشان که از نیمه دوم سال 1400 و 12 ماهه سال 1401، یک میلیون و 920 هزار نفر در صندوق تأمین اجتماعی بیمه شدند که طبق آخرین برآوردها، رقمی که ماهانه از محل ورود این تعداد بیمه‌شده جدید منابع مالی پایدار، به منابع سازمان تأمین ‌اجتماعی افزوده می‌شود، بالغ بر هزار میلیارد تومان است که نقش جدی در پایداری منابع صندوق تأمین‌ اجتماعی داشته است.

بررسی میزان رشد کارگاه‌های بیمه شده
بر اساس آخرین داده‌ها از سازمان تأمین اجتماعی، در سال 1401، تعداد کارگاه‌های خرد و متوسط که تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند، با افزایش 1.9 درصدی مواجه شدند و تعداد آنها از یک میلیون 300 هزار کارگاه به یک میلیون و 324 هزار و 790 کارگاه رسید. به عبارتی در سال گذشته حدود 25 هزار کارگاه جدید از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شدند.
در سال گذشته میزان رشد کارگاه‌های بیمه شده‌ای که بین 6 تا 10 نفر نیروی کار داشتند نسبت به سال 1400، از 3 درصد افزایش برخوردار شده‌اند. تعداد این کارگاه‌ها در سال گذشته با این میزان افزایش، به 121 هزار و 116 کارگاه رسید.
کارگاه‌هایی که بین 11 تا 50 نفر کارکن داشته‌اند نیز سال گذشته با بیشترین افزایش میزان تحت پوشش قرار گرفتن نسبت به دیگر کارگاه‌های خرد و کوچک مواجه شده‌اند. در این گروه کارگاهی تعداد کارگاه‌های بیمه شده در سال گذشته، به 121 هزار و 526 کارگاه رسید.
کارگاه‌های دارای بیمه‌شدگان بیش از ۵۰ نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز حدود ۳۳ هزار و ۲۳۰ کارگاه با رشد 4درصد هستند که در بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و خدماتی فعالیت دارند. کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی براساس تعداد نفرات تقسیم‌بندی می‌شود که از کارگاه‌ بدون نیروی بیمه شده تا بیش از ۵۰ نفره تعداد زیادی از جامعه کارگری را در این مراکز تولیدی تحت پوشش خود دارند.
همچنین تعداد بیمه‌شدگان در این کارگاه‌ها با یک نفر فعال ۴۷۷ هزار و ۲۷۹ کارگاه، تعداد بیمه‌شدگان ۲ نفر نیز ۲۴۹ هزار و ۹۷۷ کارگاه، کارگاه‌های با سه نفر بیمه‌شده ۱۴۰ هزار و ۲۶۵ کارگاه، تعداد بیمه‌شدگان با چهار نفر ۸۶ هزار و ۸۷۳ کارگاه و کارگاه‌های با پنج نفر بیمه‌شده حدود ۶۱ هزار و ۴۲۹ کارگاه محسوب می‌شوند. طبق آمارهای موجود تعداد کارگاه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که هیچ فرد بیمه‌شده‌ای در این کارگاه تولیدی یا خدماتی فعالیت ندارد، ۳۳ هزار و ۹۵ کارگاه را شامل می‌شود.

 جزئیات طرح بیمه فراگیر
در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سال گذشته ۸۳۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، چهار گروه در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، دانشجویی و زنان خانه‌دار از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند شدند. در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و با اجرای این طرح بیمه‌ای، حدود ۴۷۷ هزار نفر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شدند. تعداد دانشجویان بهره‌مند از خدمات طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی ۳۳ هزار نفر، بخش بیمه زنان خانه‌دار ۱۶۵ هزار نفر و در بیمه اختیاری ۱۵۷ هزار نفر بودند که از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان استفاده کردند.

وجود 4 میلیون و 100 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی در سال گذشته
بنابر داده‌های تأمین اجتماعی، در سال گذشته، 53 درصد افراد جامعه که در این میان بیشترین سهم را کارگران داشته‌اند، از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شده‌اند.
از جمعیت46 میلیون نفری تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته، 4 میلیون و 100 هزار نفر از آنها بازنشسته و مستمری‌بگیر بودند.
براساس داده‌های آماری موجود، در حال حاضر بیش از ۸۶ درصد منابع تأمین اجتماعی از وصول حق بیمه کارفرمایان و جامعه کارگری فعال در بخش تولید و اقتصاد و این کارگاه‌‎ها تأمین می‌شود که همین منابع بخش عمده‌ای از تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان در قبال ذی‌نفعان را پوشش می‌دهد.

 

بــــرش

مطالبات صندوق تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم بشدت کاهش پیدا کرده است
تنها در سال گذشته، بنا به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش عمده‌ای از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی از دولت وصول شد. به گفته صولت مرتضوی، سال گذشته در ۲ مرحله، یکبار ۸۸ هزار میلیارد تومان و یکبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بخشی از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی توسط دولت سیزدهم پرداخت شد. مرتضوی گفت: تقریباً در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. نمی‌خواهم بگویم کم‌نظیر؛ بلکه بی‌نظیر بوده است. وی یادآور شد: اما مطالبات انباشته از سنوات قبل به لحاظ تکالیف بدون پشتوانه‌ای که ایجاد شده موجب شده که صندوق‌ها هنوز مطالبه داشته باشند؛ آقای رئیس‌جمهور هم دستور داده و حتی در جلسه اخیر اقتصادی دولت تأکید کردند که حتماً برنامه‌ریزی زمان‌بندی برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی طراحی شود و ما هم سمعاً و طاعتاً پیگیر هستیم. هم ما و وزارت اقتصاد، هم سازمان برنامه و سایر دستگا‌ه‌ها پیگیر این دستور هستیم. وی با بیان اینکه خوشبختانه در این دولت مطالبات بشدت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: برای دریافت باقی مطالبات هم ما در بودجه سال ۱۴۰۲ یک ۷۰ هزار میلیارد تومان حداقلی داریم؛ حالا تمهیدات دیگری به عمل می‌آید که بتوانیم ان‌شاالله در یک برنامه زمانی مشخص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را از دولت بشدت کاهش دهیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی