کاهش ذخیره تجاری نفت خام امریکا

 
 

 
آمار و ارقام نشان می‌دهد که ذخیره تجاری نفت خام امریکا به میزان 700 هزار بشکه کاهش یافته است.
اداره اطلاعات انرژی امریکا، سازمان اصلی نظام آماری فدرال در جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مربوط به انرژی برای وزارت انرژی این کشور، با انتشار گزارشی اعلام کرد ذخیره تجاری نفت خام کشور تا هفته منتهی به ۱۴جولای ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که کارشناسانی که خبرگزاری بلومبرگ نظر آنها را در این خصوص جویا شده بود پیش‌بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این بازه زمانی از سال، دو و نیم میلیون بشکه کاهش داشته باشد.
اعلام این خبر باعث شد تا قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات امروز، روند افزایشی داشته باشد.
به گزارش «ایران اقتصادی»، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدئیت (WTI)، نفت خام سبکی که در غرب تگزاس استخراج می‌شود و از آن به عنوان شاخصی برای قیمت‌‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه آگوست، با ۷۶ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۶ دلار و ۳۳ سنت رسید.
ذخیره راهبردی نفت خام درامریکا که برای استفاده در شرایط اضطراری نگهداری می‌شود و معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تقاضا، قیمت، سیاست و تعهدات بین‌المللی قرار دارد، در این هفته نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نیافته است.
بر اساس این گزارش تقاضا برای بنزین نیز در این هفته نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است اما تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در این هفته نسبت به هفته قبل ۲۳ صدم درصد افزایش یافته است.
تقاضا برای گازوئیل نیز دراین هفته هشت صدم درصد کاهش یافته است.
ظرفیت پالایشگاه‌ها و واحدهای صنعتی نفتی در تبدیل نفت خام به فرآورده‌هایی مانند گاز مایع، نفت سفید، بنزین، گازوئیل، نفت کوره، قیر و... در این هفته به 94.3 درصد رسید. حال آنکه رقم این شاخص در هفته قبل 93.7 درصد بود.
میزان تولید نفت امریکا نیز در این هفته به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید. فرق بین ذخیره تجاری نفت خام و ذخیره راهبردی نفت خام در امریکا به این صورت است که انبارهای تجاری نفت خام مربوط به شرکت‌های خصوصی هستند که برای تأمین نیازهای بازار و تعادل قیمت‌ها، نفت خام را ذخیره می‌کنند. این شرکت‌ها ملزم هستند که هر سال ۲۷ درصد از حجم نفت خام فروخته شده را در انبارهای تجاری ذخیره کنند. انبارهای راهبردی نفت خام مربوط به دولت‌ هستند که برای مقابله با بحران‌های انرژی و تأمین امنیت ملی نفت خام را ذخیره می‌کند. دولت‌ ملزم است که حداقل به میزان ۹۰ روز مصرف نفت خام را در انبارهای راهبردی ذخیره کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی