صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و شش - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و شش - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ایجاد بیش از 160 هزار شغل خانگی در دولت سیزدهم

 


از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و بر اساس داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم زنان در این حوزه 85 درصد است.
در حال حاضر مشاغل خانگی به دلیل ماهیت خود به فضای بسیار نیاز ندارند و عمده گروه‌های هدف این‌دسته شغل‌ها را زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می‌دهند.
امکان بهره‌مندی از فرصت ایجاد شغل در قالب مشاغل خانگی و به دست آمدن موقعیت اشتغال بویژه برای جامعه زنان را که بخش عمده‌ای از فعالان این حوزه را شکل داده‌اند، باید در کنار توسعه اشتغال و تولید، زمینه تقویت اقتصاد و تثبیت رفاه خانوار محسوب کرد. از آنجا که موضوعات مرتبط با اشتغال در سال‌های گذشته به چالش افراد در سن کار در قالب گروه‌های مختلف اجتماعی بویژه زنان تبدیل شده است، بستر پرظرفیتی مانند مشاغل خانگی برای بخش قابل توجهی از افراد، فرصتی برای اشتغال و دستیابی به درآمد ثابت به شمار می‌رود. در این بین بر اساس جمعیت بیش از ۲۱ میلیون نفری زنان خانه‌دار کشور، این بخش بزرگ از جامعه امکان استفاده از موقعیت اشتغال خانگی برای رشد آمارهای این حوزه و کمک به تقویت بستر اقتصادی و به دنبال آن، بهبود شاخص‌های توسعه رفاه نهاد خانواده را خواهند داشت.
با توجه به میانگین سنی حدود ۴۰ ساله جامعه زنان خانه‌دار و جوان بودن این گروه جمعیتی، اقبال به اشتغال و بهبود شاخص‌های عملکردی و بهره‌وری در حوزه تولید محصولات خانگی نیز از مزایای حضور این افراد در حوزه مشاغل خانگی به حساب می‌آید. از آنجا که بستر مشاغل خانگی توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی بدون مزاحمت برای واحدهای همجوار شکل گرفته و تولید خدمت و کالا را به دنبال دارد، عمده گروه‌های هدف این حوزه را زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می‌دهند.
یکی از کارآمدترین راهکارهای حلِ بخشی از چالش بیکاری و رشد آمارهای مربوط به اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بویژه در بین جامعه زنان و افراد خانه‌دار را باید در حوزه مشاغل خانگی جست‌و‌جو کرد. این‌گونه فعالیت‌ها در عین حال زمینه رشد منابع درآمدی خانوار و ارتقای رفاه نسبی را فراهم می‌کند. آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات کار انعطاف‌پذیر، ایجاد تعادل و موازنه بین کار و جریان روزمره زندگی، پایین بودن هزینه راه‌اندازی کسب و کار، میزان ریسک کم، بالا رفتن بازدهی و بهره‌وری کار به علت مشارکت اعضای خانواد، معافیت مالیاتی و بسیاری مزایای دیگر، تمایز ویژه مشاغل خانگی را در برابر دیگر شغل‌ها ایجاد کرده است.
گسترش تسهیلات بانکی، سیاست‌گذاری متناسب با ظرفیت‌های اشتغال خانگی، حمایت دولت از ابعاد قانونی، تسهیل صدور مجوز اشتغال و تشویق و ترغیب افراد با استفاده از بسترسازی و ایجاد مشوق‌های لازم برای جذب جامعه زنان را باید بخشی از الزامات توسعه مشاغل در راستای توسعه سهم این نوع اشتغال از مجموع بازار کار دانست.
در نتیجه، مجموع این مزایا است که در کنار سهم بزرگ خانواده در اشتغال خانگی، می‌تواند زمینه جذب بیشتر جویندگان کار بویژه زنان خانه‌دار را برای فعالیت در این حوزه به دنبال داشته باشد.
بر اساس گزارش ایسنا، آنطور که همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند. او می‌گوید: وزارت کار از سال ۱۳۹۹ به منظور حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی، امکان بهره‌مندی فعالان خانگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را فراهم کرده و از ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی تعداد ۳۵۶ رشته مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.
به گفته همتیان افراد با داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن و مجوز فعالیت مشاغل خانگی در ۳۵۶ رشته مورد نظر اعم از بخش کشاورزی، فرش، صنعت و خدمات و صنایع دستی و همچنین رشته‌های فرهنگی و هنری در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می‌توانند از مزایای این بیمه اجتماعی نظیر مستمری بازنشستگی، پیری، فوت و از کارفتادگی بهره‌مند شوند.
متقاضیان مشاغل خانگی در صورت تمایل می‌توانند به نشانی www.roostaa.ir مراجعه و برای عضویت و ثبت‌نام در سامانه صندوق بیمه روستاییان و عشایر اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی