صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

رکورد خرید تضمینی گندم شکسته شد

سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده بود که در سال‌جاری تا پایان تیرماه 7 میلیون و 300 هزار تن خریداری شده است

امین محمودی
روزنامه نگار

گندم یکی از کالاهای اساسی کشاورزی محسوب می‌شود که سهم زیادی در امنیت غذایی کشور دارد. از این رو تأمین این محصول از طریق افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
از همین رو وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر اقدامات متعددی را برای رسیدن به این مهم در پیش گرفته است، به طوری که با کاهش 50 درصدی یارانه نهاده‌های کشاورزی(کود و سم) و افزایش 200 درصدی خرید تضمینی در دو سال اخیر نسبت به سال 1400 سعی کرده به این سمت حرکت کند.
همچنین طی چند سال گذشته نیز وزارت جهادکشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) طرح جهش تولید در دیم‌زارها را کلید زده به طوری که گفته می‌شود بخش زیادی از این پروژه برای افزایش تولید گندم متمرکز است.
در راستای اجرای این طرح، برنامه‌های حمایتی و تشویقی از جمله ارائه آموزش رایگان به کشاورزان، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، پرداخت یارانه کود و سایر نهاده‌ها از جمله سم و بذر و تأمین تجهیزات و ادوات کشاورزی از محل اعتبارات تشویقی به کشاورزان اعطا می‌شود.
اصلاح الگوی کشت یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی گندم است که پس از 5 دهه، سال گذشته برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی انجام شد، به طوری که در این طرح میزان تولید گندم با افزایش قابل توجهی روبه‌رو می‌شود.
همچنین وزارت جهادکشاورزی کشت قراردادی را نیز برای این امر دنبال می‌کند، با این حال این اقدام چون در ابتدای سال زراعی گذشته محقق نشد این وزارتخانه بنا دارد برای سال زراعی آینده حجم کشت قراردادی گندم را به 5 میلیون تن برساند.
همین امر سبب شده از میزان واردات گندم و وابستگی کشورمان به این کالا کاسته شود و تولید این محصول احتمالاً تا پایان مهرماه به 13 میلیون تن برسد.
به طوری که آمارهای واردات گندم در فصل بهار نشان می‌دهد ‌790 هزار و 916 تن گندم به ارزش 349 میلیون و یک‌هزار و 265 دلار یا 9 هزار و 946 میلیارد و 536 میلیون و 45 هزار تومان وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیون و 531 هزار و 450 تن گندم به ارزش 621 میلیون و 427 هزار و 470 دلار یا 4 هزار و 320 میلیارد و 924 میلیون و 895 هزار تومان وارد کشور شده بود. این آمار نشان می‌دهد واردات گندم در یک‌سال اخیر به لحاظ ارزش وزنی با کاهش 52 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با کاهش 44 درصدی روبه‌رو بوده است.
خرید 7.3 میلیون تن گندم از کشاورزان
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۷ میلیون و ۲۹۷ هزار تن رسید، اظهار کرد: سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده بود و اکنون از رکورد سال گذشته عبور کرده‌ایم.
 به گفته سید سعید راد، بیش از نیمی از پول گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است و پیگیری پرداخت مابقی مطالبات نیز در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: ارزش گندم‌های خریداری شده با عبور از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، در حال ورود به کانال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.
راد با اشاره به اینکه خرید گندم در کشور با یک میلیون و ۵۷۱ هزار تن افزایش نسبت به سال گذشته، از رشد بیش از ۲۷ درصدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر، استان‌های مناطق سردسیری و کوهستانی شمال و غرب کشور، روزهای اوج تحویل گندم به مراکز خرید را سپری می‌کنند.
وی افزود: ۵۴ درصد از گندم مازاد نسبت به سال گذشته از کشاورزان دو استان فارس با ۴۹۱ هزار تن افزایش و خوزستان با ۳۶۱ هزار تن افزایش خریداری شده است و چهار استان‌ کرمانشاه، ایلام، لرستان و بوشهر نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن رشد خرید را شاهد بوده‌اند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از دو استان بوشهر و یزد به عنوان استانی‌هایی که با حدود ۶ برابر رشد خرید گندم نسبت به سال گذشته از افزایش کم‌سابقه‌ای در میزان خرید گندم برخوردار بوده‌اند، نام برد و خاطرنشان کرد: بعد از این دو استان، رشد خرید گندم در کهگیلویه و بویراحمد، ۲.۵ برابر و در استان‌های البرز، فارس و اصفهان، بیش از ۲ برابر شده است.

افزایش نرخ خرید تضمینی؛ ضامن خودکفایی گندم
در همین خصوص مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» می‌گوید: با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری به نظر می‌رسد در سال‌جاری تولید گندم از مرز 12 میلیون و 500 هزار تن فراتر برود. وی افزود: به طوری که پیش‌بینی می‌شود دولت بتواند حدود 9 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند، هر چند که اگر قیمت خرید تضمینی گندم بیشتر می‌شد طبیعتاً کشاورزان گندم بیشتری به دولت می‌فروختند.
این کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی خاطرنشان کرد: بدون شک در وضعیت فعلی می‌توان گفت کشورمان در تولید گندم برای آرد خبازی‌ها خودکفا شده ولی روند حمایت از کشاورزان برای پایدار بودن خودکفایی گندم باید ادامه دار باشد.
سروی اظهار کرد: هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده و از طرف دیگر شاهد آن هستیم که برخی از دلالان برای خرید گندم بر سر مزارع گندم رفته‌اند از این رو به نظر می‌رسد دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را متناسب با تورم و قیمت‌های جهانی افزایش دهد.
وی در پایان اظهار کرد: قیمت غلات هم‌اکنون در بازارهای جهانی با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است و انتظار می‌رود روند تأمین غلات از طریق افزایش تولید با سیاست‌های حمایتی از کشاورزان تداوم یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی