صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تشکیل دو کمیسیون مهم در اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد:این اتحادیه اقدامات مختلفی در بخش‌های متنوع انجام می‌دهد. یکی از اقدامات مهم آن تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات مردمی است، به طوری که در این کمیسیون‌ها شکایاتی که مردم از فعالان این صنف دارند مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع آنها صورت می‌گیرد. در واقع با چنین اقدامی از مراجعه افراد به مراجع قضایی به منظور برطرف کردن اختلافات جلوگیری و مشکلات مردم با فعالان این صنف را در اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران برطرف می‌کنیم. داوود عبداللهی‌فرد افزود:علاوه بر آن این اتحادیه اقداماتی نیز در خصوص امور دارایی برای اعضای صنف انجام داده که مهم‌ترین آن شامل ایجاد کمیسیون حل اختلاف دارایی بوده است. مهم‌ترین اقدامی که در این کمیسیون صورت می‌گیرد مربوط به اختلافات مالیاتی است به طوری که افرادی که در این خصوص مشکلاتی داشته و مالیات آنها بیش از حد محاسبه شده است، مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای کاهش مالیات آنها در این کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد.

حدیث حدادی
روزنامه نگار

 

اتحادیه چاپخانه‌داران
چاپخانه‌ها کارگاه‌هایی هستند که در آن کارهای چاپی صورت می‌گیرد. معمولاً فعالان این صنف اقدام به چاپ کتاب، نشریات، ژورنال و... می‌کنند. اما در سال‌های گذشته با توجه به الکترونیکی شدن کتاب‌ها حجم چاپ چنین محصولی بسیار کاهش داشته و در مقابل آن چاپ جعبه‌های شیرینی و کارتن‌های محصولات مختلف جایگزین این امر شده است. در واقع شخصی که مسئول چاپ است با عنوان چاپچی معرفی می‌شود که این فرد با ناشر یا کتابفروش متفاوت است. اگر نگاهی به تاریخچه چاپ در کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم که قدمت آن به پنج قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد. به طوری که در دوران پادشاهان هخامنشی به منظور تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی از مهرهای سلطنتی استفاده می‌شد. اما اولین چاپخانه در کشور در دوران صفویان تأسیس گردید که در آنجا کشیش‌های ارامنه در جلفای اصفهان تعدادی دعا و ذکرهای مربوط به دین مسیح را چاپ کردند.
قدمت این فعالیت در جهان مربوط به دوران پایانی قرون وسطی است. در خصوص اینکه اولین کشوری که این صنعت را اختراع کرد، برخی از مورخان و نویسندگان معتقدند که اولین بار کشور چین این صنعت را راه‌اندازی کرد. با وجود اینکه غربی‌ها خود را جز پیشگامان این صنعت می‌دانند اما گویا بعد از چین این صنعت در کشورهای اروپایی رواج یافته است.
در حال حاضر در کشورمان یک‌هزار و 200 چاپخانه که دارای مجوزهای لازم برای فعالیت هستند و در میان اصناف فعالیت می‌کنند که این اعضا تحت نظارت یک اتحادیه با نام اتحادیه چاپخانه‌داران هستند. این اتحادیه از سال 1325 راه‌اندازی شده و تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است.

 

تبدیل برق تجاری به صنعتی توسط اتحادیه صباغان و گلزنان
رئیس اتحادیه صباغان و گلزنان در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» تصریح کرد:اعضای این اتحادیه در حوزه رنگرزی، تکمیل پارچه، طراحی و چاپ پارچه فعالیت می‌کنند. یکی از اقداماتی که از سوی این اتحادیه صورت گرفته مربوط به اطلاع‌رسانی به اعضای فعال این صنف، درباره ورود دستگاه‌های جدید به این بازار است. در واقع با این کار اتحادیه سعی کرده جدیدترین دستگاه‌ها را به اعضا معرفی کند تا آنها بتوانند با استفاده از تکنولوژی روز تولید داشته باشند.
حسن سلیمی در خصوص مشکلات فعالان صنف صباغان و گلزنان عنوان کرد:یکی از مشکلات اعضای اتحادیه مربوط به برق مصرفی آنها است که گاهی در اداره برق منطقه به صورت تجاری ثبت شده است. با اقداماتی که این اتحادیه انجام داده برق تجاری این تولیدی‌ها را به برق صنعتی تبدیل کرده‌ایم، زیرا از نظر قیمتی، برق صنعتی کم‌هزینه‌تر از برق تجاری برای فعالان این صنف است. یکی دیگر از مشکلات فعالان اتحادیه صباغان و گلزنان اختلافاتی است که آنها با اماکن به منظور قرار دادن دوربین‌های امنیتی و رعایت شئونات اسلامی دارند که در این اختلافات نیز اتحادیه ورود کرده است و آنها را برطرف می‌کند.

 

تلاش اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان برای پرداخت حق بیمه 7 درصدی اعضا
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران اقتصادی» عنوان کرد:فعالیت اعضای این اتحادیه در دو رسته خلاصه می‌شود که در این رسته‌ها تمامی امور مربوط به خدمات فنی ساختمان را انجام می‌دهند. فعالیت اعضای اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان در بخش‌هایی همچون لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب و تمامی خدمات اجرایی موتورخانه است. در واقع این اتحادیه ارائه‌کننده خدمات می‌باشد و برای فعالان در این زمینه پروانه کسب صادر می‌کند. محمد نیرومند افزود:در مبحث جدید 17 مقررات ملی ساختمان که مربوط به دستورالعمل، قوانین و ضوابط طراحی و اجرای لوله‌کشی گاز طبیعی است، موضوع طراحی سیستم لوله‌کشی اعضای این اتحادیه را نادیده گرفته‌اند که همین امر مشکلاتی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده است. در این خصوص اتحادیه تاکنون جلسات مختلفی برگزار کرده و نامه‌نگاری‌هایی نیز با سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط داشته اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی گفت:در بخش آموزش نیز اتحادیه اقداماتی انجام داده است، به طوری که موفق به دریافت مجوز از آموزشگاه سازمان فنی و حرفه‌ای شده‌ایم تا بتوانیم با تشکیل کارگاه‌های آموزشی، برای اعضای اتحادیه کلاس‌هایی را برگزار و گواهینامه فنی و حرفه‌ای برای آنها صادر کنیم. همچنین بر اساس توافق‌های صورت گرفته قرار شد یک رسته جدید مربوط به اطفای حریق، لوله‌کشی و خدمات فنی آن نیز به این اتحادیه اضافه شود.
نیرومند تصریح کرد:یکی دیگر از مشکلات اعضای اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان، مربوط به بیمه آنها می‌شود که در حال حاضر اتحادیه در حال پیگیری آن است. در واقع زمان شیوع کرونا بیمه تأمین اجتماعی اعضای اتحادیه قطع شد و تأمین اجتماعی آنها را پیمانکار معرفی کرد که شامل بیمه کارگری نمی‌شود. بنابراین اعضای اتحادیه به ناچار باید به صورت اختیاری خود را بیمه کنند و اعلام کردند این اعضا تکنیسین بوده و شامل پرداخت حق بیمه 7 درصدی نمی‌شوند و می‌توانند حق بیمه خود را زیرمجموعه بیمه حرف و مشاغل یا بیمه خویش‌فرما واریز کنند که تاکنون اتحادیه در این راستا و به منظور برطرف کردن این مشکل اقدامات مختلفی انجام داده است اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

 

سهمیه لاستیک به اعضای اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری تعلق گرفت
رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد:اعضای این اتحادیه در سه رسته وانت‌بار‌ها، دفتر پیک موتوری و دفاتر حمل‌ونقل بار سبک تا 3 تن و 800 کیلوگرم مشغول به فعالیت هستند. از جمله اقدامات این اتحادیه ساماندهی و صدور یک‌هزار و 800 پروانه کسب بوده که این اقدام از آذر ماه سال گذشته تا فروردین 1402 صورت گرفته است. علاوه بر آن، این اتحادیه در حوزه‌های طرح ترافیک، سوخت و بیمه رانندگان اقدامات مختلفی انجام داده است، به طوری که با نامه‌نگاری با دیوان عدالت اداری، مرکز پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، سازمان بیمه تأمین اجتماعی و علاوه بر آن با شهرداری تهران، استانداری، فرمانداری تهران و پلیس راهور، ارتباطات مکتوبی در این باره داشته است.
داوود محمدی افزود:اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری به منظور تبلیغات شرایط بکری را داراست، به طوری که این اتحادیه دارای 15 هزار وانت‌بار است که می‌توانیم از بدنه خارجی آنها به این منظور بهره لازم را ببریم. در این خصوص نیز تاکنون اتحادیه جلسات متعددی با سازمان زیباسازی شهر تهران و پلیس راهور داشته است تا بتوان از محیط دور وانت‌بارها به منظور درج آگهی استفاده کرد.
وی گفت:اعضای این اتحادیه سال گذشته در خصوص تهیه لاستیک با مشکلات مختلفی مواجه بودند، اما با توجه به اقداماتی که از سوی اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری صورت گرفته است، هماهنگی‌هایی با اتحادیه لاستیک و روغن داشتیم تا اعضای اتحادیه ما نیز تحت پوشش قرار گیرند و به آنها سهمیه دولتی تعلق بگیرد.
 

 

 نرخ مصوب روپوش مدارس در سایت اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه
رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد:این اتحادیه در رسته‌هایی همچون تولیدی‌های شخصی‌دوزی، گلدوزی، تریکو‌دوزی و تعمیرات لباس‌های مردانه و زنانه فعالیت می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات این اتحادیه در ماه‌های اخیر مربوط به برگزاری کلاس‌های آموزشی با شهریه نیم‌بها است که شرکت در آنها برای عموم مردم آزاد است. این کلاس‌ها به صورت حضوری برای اعضا و افراد عادی برگزار می‌شود و برای اعضای فعال اصلاً اجباری نیست و اعضا در صورت تمایل می‌توانند در آن شرکت کنند. پس از اتمام یک دوره از این کلاس‌ها، برای افراد هنرجو مدرک فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. اکبر صدقی در خصوص مشکلات اعضای فعال این اتحادیه عنوان کرد:یکی از مهم‌ترین مشکلات اعضا مربوط به مواد اولیه است که با پیگیری‌هایی که توسط اتحادیه صورت گرفته است مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و معدن دریافت کرده‌ایم. بر اساس مجوز‌های صادر شده می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز فعالان این صنف را از سایر کشورها وارد کنیم.
وی گفت:برگزاری نمایشگاه‌هایی به منظور فروش تولیدات اعضای اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران از دیگر اقدامات این اتحادیه محسوب می‌شود. این نمایشگاه‌ها با عنوان فروش بهاره و با همکاری اتاق اصناف برگزار می‌شود. علاوه بر آن اتحادیه اقداماتی در خصوص دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی انجام داده است. در این راستا نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته که بر اساس آن قرار شده است در شهرک صنعتی قرچک زمین‌هایی را در اختیار اعضای اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران قرار دهند تا آنها تولیدی‌های خود را به آنجا انتقال داده و تنها دفاتر آنها در تهران باقی بماند.
صدقی تصریح کرد:تعیین نرخنامه روپوش مدارس در سایت اتحادیه از جمله دیگر اقدامات اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه به شمار می‌رود، به طوری که با جلسات متعددی که با وزارت صمت، اتاق اصناف و انجمن اولیا و مربیان داشته‌ایم قیمت مصوبی را برای روپوش مدارس تعیین کرده و در سایت اتحادیه درج کرده‌ایم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی