صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

آیا کار سلاح‌ورزی شنبه بالاخره
تمام می‌شود؟

نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که متن آن به این شرح است:عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در نامه‌ای به اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد:جلسه شورای نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ساعت 7 صبح روز شنبه مورخ 1402.05.07 در محل سالن جلسات شهید سلیمانی ساختمان شهیدان مهری وزارت صمت برگزار می‌شود، خواهشمند است شخصاً حضور بهم رسانید. دستور کار جلسه نیز رسیدگی به ابهامات وارده به انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و بررسی برخی گزارشات و اعتراضات پیرامون کیفیت برگزاری انتخابات مزبور و نیز نحوه تأیید صلاحیت اعضای منتخب اعلام شده است.

 

رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی همچنان حکم می‌زند

متن حکمی از سوی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد حسین سلاح‌ورزی، محمدعلی کریمی‌ابرقویی را به‌عنوان مشاور ارتباطات و رسانه خود منصوب کرده است.
او مشاور محسن هاشمی‌رفسنجانی (حزب کارگزاران سازندگی) و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بود که در سال ۹۷ بعد از داستان جنجالی «شنود در شهرداری تهران» عزل شد.

 

بدهی‌های دولت روحانی
تا چه زمانی ادامه دارد؟

سید مصطفی موسوی‌نژاد، فعال فضای مجازی در توئیتر نوشت:این گزاره را بسیار شنیدید:دولت سیزدهم وارث بدهی‌های هنگفت از دولت روحانی است، اما شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که این بدهی‌ها بالاخره چه زمانی تسویه می‌شود؟ در یک قلم، فقط بدهی‌های ناشی از چاپ اوراق تا سال 1406 (بخش عمده‌اش تا سال 1404) ادامه خواهد داشت.

 

مرزهای دستاوردسازی جابه‌جا شد

خط انرژی نوشت:روز گذشته روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «بازارگرمی نفتی» مرزهای دستاوردسازی برای دولت روحانی را جابه‌جا و ادعا کرد افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم مرهون بشکه‌های روی آبی بود که در دولت قبل تجمیع شده بود!
این روزنامه می‌نویسد:وزارت نفت دولت سیزدهم بارها و بارها از افزایش صادرات نفت ایران در دوران تحریم گفته است که بدون تردید بخشی از این جهش صادرات مربوط به ذخایر به‌ جا مانده از دولت گذشته است که نه‌ تنها دستاوردی برای وزارت نفت دولت سیزدهم محسوب نمی‌شود، بلکه بیشتر شبیه خوش‌اقبالی بوده است. با پایان میعانات گازی باید دید صادرات نفت به چه سمتی می‌رود؟
ظاهراً باید از دولت قبل بابت نفروختن نفت و میعانات گازی و انبارش آن روی آب و صرف هزینه هنگفت برای اجاره کشتی‌ها تشکر کنیم. افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم هم موضوع چندان مهمی نیست، مهم انبارش آن بود که دولت قبلی انجام داد و چه دستاوردی بزرگ‌تر از این.

 

هیجان‌زدگی همتی از ریزش ارزش روبل روسیه

محمدطاهر رحیمی، فعال رسانه‌ای در رشته توئیتی نوشت:جنگ باعث­­­­­­ ارزش نفت، گاز، فلزات و ...  و نتیجتاً جهش درآمد ارزی و مازاد حساب جاری روسیه شد و بعد از تخلیه شوک جنگ، حساب جاری روسیه هم در حالت بازگشت به روند بلندمدتش است و همین احتمالاً عامل هیجان در بازار ارز روسیه و کاهش ارزش روبل شده است.
وی در توئیت دیگری نیز نوشت:اگر روند حساب جاری روسیه به صورت مداوم خارج از روند بلندمدت خودش کاهشی شود، می‌تواند منجر به کاهش پایدار ارزش روبل شود، اگرچه روسیه با توسعه بازار صادرات کامودیتی‌های خود (نفت، گاز، فلزات و نهاده‌های کشاورزی) به سمت چین و... می‌تواند بر این هیجان غلبه کند. باید منتظر ماند و دید.

 

صادرات روزانه نفت ایران 1.6 میلیون بشکه‌ای شد

احسان حسینی در توئیتر نوشت:طبق گزارش کپلر، #صادرات_نفت_ایران از حدود ۳۰۰ هزار بشکه در ۲۰۲۰ به ۱.۲ میلیون بشکه در پایان ۲۰۲۲ افزایش یافت و این رقم در ماه مه ‌۲۰۲۳ به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

چه کسانی از اجرای سیاست تثبیت اقتصادی ناراحتند؟

سید یاسر جبرائیلی با به اشتراک گذاشتن پستی در فضای مجازی نوشت:دلار‌فروش‌ها، پکیج‌فروش‌ها و سفته‌بازها از این وضع ناراحتند و با همه توان در حال تخریب سیاست تثبیت هستند، اما آنچه اهمیت دارد معیشت عموم مردم است و باید ایستادگی کرد. مردم بدانند این ریزش‌ها فقط آغاز ماجراست. می‌توان این سیاست را تا احیای کامل قدرت خریدشان ادامه داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی