صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

رئیس مجلس شورای اسلامی:

تضمین قیمت ۱۲ تا ۲۵ قلم کالای اساسی در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی کشور حداکثر ۲۵ و حداقل ۱۲ قلم در بخش‌های لوازم خانگی و کالای اساسی باید تضمین قیمت شود، گفت: دولت و مجلس در این رابطه مصمم هستند و در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه (دوم مردادماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان و وزیر جهاد کشاورزی در این باره اظهارنظر کردند.
محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی گزارش‌ها و سخنان ارائه شده با بیان اینکه کالاهای اساسی و کشاورزی دغدغه اساسی و جدی مردم است، خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: چند قلم اساسی در حوزه مواد غذایی و چند قلم در حوزه جهیزیه وجود دارد که مربوط به قانون جوانی جمعیت و خانواده است.
وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه باید تدابیری اندیشیده شود که قیمت‌گذاری کالاها بیشتر از حقوق دریافتی نباشد چرا که این موضوع به معیشت مردم و کالای اساسی مردم مربوط است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال دوم مجلس و شروع دولت سیزدهم، به این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توجه شد، تأکید کرد: لازم است به عنوان یک راهبرد توجه شود و در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی کشور حداکثر ۲۵ قلم و حداقل ۱۲ قلم در بخش‌های لوازم خانگی و کالای اساسی باید تضمین قیمت شود.
قالیباف با بیان اینکه دولت و مجلس باید در این باره مصمم باشند، تصریح کرد: این موضوع باید در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شود و در سیاست‌های اعمالی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۲ میلیون تن گندم تولید شود، گفت: حدود ۸ میلیون تن مصرف و حداکثر هشت میلیون تن خرید گندم انجام شده است و دلیل مازاد تولید قیمت‌گذاری دقیق و این مسأله است که نسبت به خرید واردات گندم، اولویت را توجه به کشاورز قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد:‌ طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای واگذاری در ردیف گندم وجود دارد و ۵۰ درصد از دیون گندم هنوز پرداخت نشده و کشاورزان باید با استفاده از کشت سال گذشته، خرید نهاده را برای ابتدای مهر انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برداشت گندم در نیمه جنوبی کشور از چند ماه قبل آغاز شده و کشاورزان در بخش شمالی هم در حال برداشت هستند و اگر پرداخت ۵ درصد دیون انجام نشود، سبب کسری ۳۰ همت خواهد شد و فاصله زمانی برای آن هم وجود دارد که باید سازمان برنامه و بودجه نسبت به این موضوع تدبیر لازم را انجام دهد.
قالیباف بیان کرد: پیش از این هم تذکر داده شده بود که پیش‌بینی اعلام شده در لایحه بودجه در خصوص گندم با کسری مواجه خواهد شد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به ایراداتی که در حوزه برنج وجود دارد، توضیح داد: واقعیت این است که حدود ۱.۷ میلیون تن واردات اضافی برنج انجام شده و بنابر اعلام مسئولان استان مازندران بخشی از برنج محصول سال گذشته هنوز در انبارها باقی مانده است.
قالیباف یادآور شد: بر همین اساس واردات برنج نباید انجام شود و معاون اول رئیس‌جمهور در این باره به چند وزارتخانه در خصوص کاهش واردات برنج دستور داده است و در این باره مصوبه نظارتی را پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که باید دنبال شود، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن محصولات باغی و زراعی است، گفت: بیمه سبب می‌شود حوادثی که رخ می‌دهد به کشاورز آسیب نزند و امید است سازمان برنامه و بودجه در تأمین اعتبار برای پرداخت موارد مطرح شده همکاری لازم را داشته باشد و شورای قیمت‌گذاری به تولید داخل اولویت دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابسامانی بازار مرغ نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته نرخ مرغ ۶۳ هزار تومان بود و حتی تولیدکنندگان با قیمت ۴۷ هزار تومان تقاضای خرید بیشتر از سوی مردم را داشتند اما امسال که نرخ مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، باید مدیریت بیشتری صورت گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی