کیوسک مجازی

ایستاده در توهم

یک کاربر توئیتری نوشت: چرا حزب کارگزاران سازندگی حامی سلاح‌‌‌ورزی است؟ کارگزاران سازندگی با ایده «تکنوکرات‌ها یا فن‌سالاران» و با گفتمان بازارساز سیاسی «توسعه و نوسازی اقتصادی و مهندسی اجتماعی ذیل الگوهای رایج در اقتصاد متعارف» پا به عرصه سیاست بلکه اقتصاد سیاسی ایران گذاشتند. لایه‌ کارگزاران سازندگی با عنوان راست‌های مدرن به‌صورت حزبی سیاسی در جامعه ظهور کردند. آنها به اسم تکنوکرات‌ با مدیران دستگاه‌های دولتی، صاحبان شرکت‌های خدماتی، ساختمانی و تجاری مدرن و صاحبان صنایع جدید ارتباط گرفتند و با نوربخش رئیس بانک مرکزی وقت، اقتصاد سیاسی را صورت‌بندی کردند. مرحوم هاشمی رفسنجانی، پدر معنوی حزب یاد می‌شد و اصلیتی کرمانی داشت، حسین مرعشی، فائزه هاشمی، محمد هاشمی، علی هاشمی، محسن هاشمی رفسنجانی و اسحاق جهانگیری نیز خاستگاهی کرمانی دارند و این وصلت‌ها منجر به ساخت باند کرمانی‌ها به‌عنوان تأثیرگذارترین حزب بر اقتصاد ایران شد.

اعتماد به نفس به سبک سلاح ورزی
صفحه توئیتر اتاق بازرگانی توئیت کرد: حسین سلاح‌ورزی، در نشست خبری خود درباره شایعات عدم حضور رئیس اتاق ایران در برخی برنامه‌های رسمی با حضور رئیس‌جمهور گفت که راه ندادن من به جلسات، کذب است. من هرگز به جلسه‌ای نرفتم که من را راه نداده باشند. طرح این مسائل نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی بخش خصوصی ندارد. نه از رانت استفاده کردم و نه محکومیت مالی داشتم. بعید است شورای عالی نظارت بر انتخابات در شرایطی که رهبری بر ضرورت تقویت اعتماد بخش خصوصی حرف زدند، در نتیجه انتخابات مداخله کند که البته رئیس جمهور هم این اجازه را نخواهند داد.

سلاح‌ورزی از کیسه خلیفه می‌بخشد
سلاح‌‌‌ورزی گفت «شورای عالی نظارت حق ورود به انتخابات اتاق بازرگانی را ندارد و بیان کرده رئیس جمهور هم اجازه نمی‌دهد.
اما نگفت که رئیس جمهور در مورد انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، تأکید نموده که ملاک نظر کارشناسی واجا است!
برای حزب کارگزاران سازندگی بسیار مهم است که چه کسی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی کشور با ۱۰۶ موقعیت نفوذ در نهادهای بالادستی و حکومتی بنشیند! همچنین آنان به‌دنبال تکمیل پروژه‌های مالی خود و ادامه مسیر اقتصاد سیاسی هستند. هواپیمایی ماهان، هفت باغ، دل عالم و کرمان موتور و ده‌ها پروژه مهم‌اند. حزب کارگزاران به‌واسطه در مسند قدرت بودن و مرتبط بودن با مجموعه‌های اقتصادی در دولت و بخش خصوصی، همیشه در مظان اتهام بوده که از این قدرت اقتصادی سوءاستفاده کرده است. لذا توجه به پشتوانه مالی و اقتصادی این حزب، در شناخت رابطه این گروه با اقتصاد مؤثر است.

 

گزارش توییتری رئیس سازمان برنامه و بودجه از کاهش تورم

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتر نوشت:
- تورم ماهانه کل کشور در تیرماه بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار ۲ درصد
- تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱/۲ درصد
- تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲/۴ درصد
- کاهش تورم نقطه به نقطه تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۳/۲ درصد

 

فشار سلطان چاپ پول بالا رفت

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی در توئیتر خود نوشت: آقای رئیسی! ۲۶۶ همت چاپ پول ظرف یک سال در دولت سیزدهم مایه نگرانی است، جدی بگیرید!. کاهش شتاب رشد نقدینگی با هزینه سیستم ناتراز بانکی، یعنی پرداخت سپرده قانونی با اضافه برداشت بیشتر، فقط ریسک بانک‌ها را تشدید می‌کند. این روش، پتانسیل برگشت شتاب رشد نقدینگی در میان مدت را در بر دارد.

 

پول نفت کجاها مصرف می‌شود؟

یک کاربر در توئیتر نوشت: خزانه خالی، بدهی سرسام آور، فروش نفت کاهشی، ارز سر به فلک کشیده، نقدینگی تا عرش خدا، همتی همچنان طلبکار. طبق آمارها دولت روحانی رکورددار استقراض از خارجی‌هاست؛ دولت رئیسی در این شرایط سخت، 2.3 میلیارد دلار بدهی‌های خارجی کشور در سال 1401 را بازپرداخت کرد!

 

همکاری اقتصادی ایران و چین عیان می‌شود

کانال تلگرام «نود اقتصادی» به نقل از مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نوشت: با چینی‌ها رسماً روی مسیر سرخس برای شرق به غرب تأکید دارند. یک شرکت چینی بتازگی در منطقه سرخس پارک لجستیک ایجاد کرده تا سرخس را به یک مسیر بین‌المللی تبدیل کند.
نشانه‌های همکاری اقتصادی ایران و چین تا پایان سال برای مردم عیان می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی