صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اخبار

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار عضو کمیته مرکزی حزب حاکم چین:
ایران و چین با سند همکاری ۲۵ ساله در بهترین وضعیت تعاملات قرار دارند

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با عضو کمیته مرکزی حزب حاکم چین بر ارتقای مناسبات و تعاملات دو کشور تأکید کرد و گفت: امروز ایران و چین با وجود سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله، در بهترین وضعیت تعاملات و روابط با یکدیگر قرار دارند.
به گزارش گروه سیاسی ایرنا، محمدباقر ذوالقدر در دیدار با چن گانگ که در رأس یک هیأت به ایران سفر کرده است، ضمن خوش‌آمدگویی ابراز امیدواری کرد که این هیأت سفر خوب و مفیدی به ایران داشته باشند. وی با تأکید بر اینکه بر اساس شواهد و اسناد تاریخی، سابقه روابط دو تمدن ایران و چین بیش از ۲۲۰۰ سال است، به سفرهای متقابل هیأت‌هایی از مجمع و حزب حاکم چین اشاره کرد و افزود: این تعاملات می‌تواند، روابط دو کشور را تحکیم بخشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دهمین سالگرد روابط مجمع تشخیص و حزب حاکم چین اشاره کرد و گفت: سفر اخیر هیأت عالی‌رتبه مجمع به چین از ارتقا و توسعه همکاری‌های دو کشور حکایت دارد و حضور این هیأت و سفر وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین در آینده نزدیک به ایران نیز می‌تواند در توسعه روابط دو کشور مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم باید از تجارب یک دهه روابط فی ما بین بهره گرفت تا تعاملات این دو نهاد توسعه یابد، به سفر اخیر هیأتی از اعضای مجمع تشخیص به چین اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر روی شناخت «الگوی توسعه» و «حکمرانی» چین و استفاده از تجارب دو کشور در «توسعه» و «حکمرانی» تأکید شد که مستلزم پیگیری است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ایفای نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در طرح «یک جاده – یک کمربند» و ابتکار «توسعه جهانی» چین تأکید کرد. ذوالقدر در این دیدار به تبادل تجارب دو کشور در موضوعاتی از جمله مبارزه با فساد، فقرزدایی، مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا و راهکارهای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تأکید داریم این موضوعات در دستور کار مشترک قرار گیرد و پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های دو نهاد همکاری‌های خود را در این زمینه‌ها ارتقا بخشند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای خواهرخواندگی میان یکی از استان‌های کشورمان با استان چینگهای چین افزود: این کار می‌تواند استعدادها و ظرفیت‌های استان‌ها را در دو کشور به هم پیوند دهد و به توسعه و تعمیق روابط دو کشور بیش از پیش منجر شود.
چن گانگ عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان گفت: این اولین سفری است که به ایران داشته‌ام و میهمان‌نوازی، آثار و تمدن درخشان و دیرینه ایران، برای من و همراهانم جالب توجه بوده است.
وی به سفر هیأتی از مجمع تشخیص در سال ۲۰۱۸ میلادی به چین و دیدار اعضای این هیأت از استان چینگهای اشاره کرد و گفت: در این استان، باستان‌شناسان، سکه‌ای تاریخی مربوط به سلسله ساسانی یافته‌اند. کشف این آثار تاریخی مربوط به قرن هشتم میلادی نشان‌دهنده روابط دیرینه چین و ایران و تبادلات جاده ابریشم است، البته در پنجاه سال گذشته روابط کشورهای ایران و چین از چالش‌های زیادی عبور کرده و امروز هر دو طرف بر توسعه و تعمیق روابط تأکید دارند. عضو کمیته حزب حاکم چین اظهار داشت: از حمایت قاطعانه ایران از تمامیت ارضی چین تشکر و قدردانی می‌کنم و چین نیز از حق حاکمیت ملی ایران همواره حمایت کرده است.
گانگ، با اشاره به موضع چین در برابر سیاست یک جانبه‌گرایی در نظام جهانی تصریح کرد: ما آمادگی داریم مناسبات تجاری خود را با ایران گسترش دهیم و از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و حضور ایران در سازمان بریکس استقبال و از فرایند گفت‌وگو و روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان و توسعه مناسبات تجاری میان کشورهای همسایه و ملل آسیایی حمایت می‌کنیم. وی با اشاره به سوابق مدیریتی خود در چهار استان چین و مسئولیت دبیری در استان چینگهای اظهار داشت: مدیران، صنعتگران و تجار استان چینگهای تلاش دارند که نقش و جایگاهی ویژه در توسعه ایران داشته باشند. عضو کمیته حزب حاکم چین تأکید کرد: برای حزب کمونیست و وزارت بین‌الملل این حزب، روابط با مجمع تشخیص مصلحت نظام از اهمیت بالایی برخوردار است و ما نیز موضوعاتی را که به آن اشاره کردید و به دلیل اهمیت فوق‌العاده آنها، پیگیری خواهیم کرد. دانش جعفری عضو مجمع، مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی، نظامی‌پور رئیس کمیسیون سیاسی، امنیتی، دفاعی و تعداد دیگری از مسئولان دبیرخانه مجمع در این دیدار حضور داشتند.


«طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی» در اولویت رسیدگی مجمع تشخیص قرار گرفت
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از اولویت قرار گرفتن «طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی» در دستور کار این مجمع خبر داد و تأکید کرد: بعد از تعطیلات این طرح در اولویت رسیدگی قرار خواهد گرفت. «محسن رضایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، در پاسخ به این سؤال که پس از تأکیدات رهبر انقلاب و پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی، آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا ندارد «طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی» را با فوریت در دستور کار قرار دهد، تصریح کرد: مجمع تشخیص به آن عمل خواهد کرد، بعد از تعطیلات این طرح در اولویت رسیدگی قرار خواهد گرفت. به گفته وی بعد از بررسی و جمع‌بندی‌های لازم در این باره اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. به گزارش ایرنا، با توجه به خسارت‌های زیادی که اسناد قولنامه‌ای به کشور وارد کرده، رفع این معضل بزرگ بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید واقع شده و رهبر معظم انقلاب ششم تیرماه سال‌جاری در دیدار مسئولان عالی قضایی که به مناسبت هفته قوه‌قضائیه انجام شد، درباره اصالت‌بخشی به اسناد رسمی که ناظر بر حفظ حقوق عامه است، تذکر دادند و معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول را از منشأهای بزرگ فساد دانستند و با تأکید بر سلب اعتبار از معاملات غیررسمی، تصویب قانون در این خصوص را مصلحت قطعی کشور و نظام عنوان کردند. این بیانات مهر تأییدی بر دغدغه چند ساله آیت‌الله رئیسی و نامه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شفاف‌سازی معاملات، پیشگیری از فرارهای مالیاتی و قطع دست سوداگران و سفته‌بازان از بازار بوده است به طوری که با تأکید رهبر معظم انقلاب بر مصوبه «اعتبار اسناد رسمی» مجلس، امید به تسریع در تعیین تکلیف طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزایش یافت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» مجلس را این‌گونه بیان می‌کنند؛ اعضای مجمع دو ایراد را مطرح کرده‌اند: یکی خلاف شرع بودن و دیگری به مصلحت نبودن.

جستجو
آرشیو تاریخی