صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تولید نفت و گاز اروندان به یک میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد

سهم بالای شرکت نفت و گاز اروندان در تولید نفت در کشور، بعد از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب؛ شرکتی که از صددرصد میدان‌های مشترک کشور ۷۱ درصد آن در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد. از شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان یکی از بازیگران خوب تولید نفت درکشور یاد می‌شود.
این شرکت در غرب کارون حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند و بیشترین توسعه در میدان‌های مشترک در کنار میدان مشترک پارس‌جنوبی در این شرکت اتفاق‌ می‌افتد.
در راستای بررسی وضعیت تولید نفت در این شرکت، گفت‌و‌گویی با عبدالله عذاری اهوازی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان صورت گرفته که از نظر می‌گذرد:

با توجه به برنامه افزایش تولید، شرکت نفت و گاز اروندان چه مقدار افزایش تولید داشت؟
با روی کارآمدن دولت سیزدهم در سال 1400، برابر با ابلاغیه‌های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، موضوع افزایش تولید و تحقق حداکثری تولید از میادین نفتی مشترک در دستور کار قرار گرفت که در شرکت نفت و گاز اروندان با اقدامات عملیاتی مختلف، مانند تعمیر و رفع موانع و احیای تعدادی از چاه‌های بسته و فعالیت‌های فنی دیگر موفق شدیم در سال 1401، افزایش 18 درصدی ظرفیت تولید نسبت به مهر ماه 1400 را حاصل کنیم.
همچنین از اقدامات شاخص در سال گذشته می‌توان به تعیین تکلیف و تدبیر نحوه استفاده از واحد فرآورش سیار مستقر در غرب کارون(Skid Mounted) که در مالکیت شرکت ایتالیایی بود اشاره کرد که در نهایت با صرفه‌جویی ارزی 8 میلیون دلاری، منجر به در اختیار قرار گرفتن مالکیت این تأسیسات به شرکت ملی نفت ایران گردید.
شرکت نفت و گاز اروندان از ابتدای امسال با هدف افزایش تولید و تحقق شعار سال ۱۴۰۲ اقدام به تشکیل کارگروه ویژه افزایش تولید کرده که با اقدامات مختلف در این چند ماه موفق به افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای برداشت نفت از میادین خود شده است.
این شرکت همچنین در سال 1401، ضمن جبران سریع لغو کاهش تکلیفی تولید، توانست بسرعت در ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود قرار گیرد و به‌طور کامل اهداف و برنامه‌های تولیدی موظف را محقق کند.
چشم‌انداز شرکت نفت و گاز اروندان طبق برنامه‌ها در سال ۱۴۰۴ و پایان دولت سیزدهم، با توسعه میادین جدید و قدیم رسیدن به تولید ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز است.

برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت شرکت نفت و گاز اروندان در میادین غرب کارون چیست؟
درحال حاضر شرکت نفت و گاز اروندان در برنامه کوتاه مدت و میان مدت خود اقدام به انجام تعمیرات و نگهداری تأسیسات سطح الارضی خود و چاه‌های میادینی که تحویل و تحول شده کرده و با انجام فعالیت ترمیمی چاه‌ها در راستای راه‌اندازی و افزایش تولید از چاه‌های بسته اقدام می‌کند و با اجرای برنامه‌های عملیاتی در جهت دستیابی به تعهدات تولید مصوب گام بر می‌دارد، همچنین در چند روز آینده در هماهنگی با شرکت مهندسی توسعه نفت برنامه تحویل و تحول 17 چاه دیگر از میادین غرب کارون و آزادگان جنوبی اجرایی می‌شود.
افزایش تولید و رشد شرکت زمانی مستمر و پایدار محقق می‌شود که در همه ابعاد به شکل متوازن رشد حاصل شود و در این مسیر شاخصه‌های مختلفی مانند آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص با برگزاری دوره‌های تخصصی رده بالا، نگهداشت نیروی انسانی نخبه با تقویت شرایط رفاهی و خدماتی و ترویج رویکردهای فناورانه و نوآور باید مورد توجه قرار گیرد.
به همین منظور در برنامه‌های بلند مدت، با تمرکز بر فعالیت‌های توسعه‌ای میادین و دستیابی به افق تولید یک میلیون بشکه‌ای، برنامه‌های مختلف دیگری همچون اصلاح ساختار سازمانی، تمرکز بر ساماندهی و تقویت نیروی انسانی و رفع موانع و مشکلات عملیاتی دنبال می‌شود. همچنین برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای همکاری و یکپارچگی بیشتر با شرکت مهندسی و توسعه نفت مد نظر قرار دارد.
شرکت نفت و گاز اروندان توسعه و افزایش تولید را در حوزه کمی و کیفی دنبال می‌کند و یکی از گام‌های مهم در این امر، جدای از تولید فناوری، پیدا کردن نقطه درست به‌کارگیری از دانش و فناوری فعلی موجود است، مانند توجه به راهبرد چاه محور در افزایش تولید و بازده تولید.
این شرکت با تدوین نقشه راه توسعه فناوری در میادین خود در سال 1401 با جدیت اقدامات مختلفی را در این مسیر دنبال کرده که به دنبال آن طی یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش قریب 10 برابری ارزش قراردادها با شرکت‌های دانش بنیان و ساخت داخل کالا بودیم.
مجموع ارزش این معاملات در سال 1400 میزان 49 میلیارد تومان بوده؛ که این میزان در سال 1401 به میزان ۵۲۴ میلیارد تومان رسیده که افزایش بیش از 10 برابری را نشان می‌دهد.

برنامه‌های شرکت برای مقابله با گازسوزی و جمع‌آوری گاز‌های مشعل غرب کارون چیست؟
تلاش شرکت ملی نفت ایران در خصوص گازهای همراه تولید نفت، جمع آوری، فرآورش و تبدیل این گازهای مازاد به محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر است که ضمن خاموشی مشعل تأسیسات و جلوگیری از ایجاد آلایندگی‌های مختلف زیست محیطی، به ایجاد ارزش و ثروت و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دست کمک می‌کند.
تحقق اهداف جمع‌آوری گازهای مشعل و همراه تولید نفت و ثروت آفرینی از آنها در میادین غرب کارون از طریق پالایشگاه گاز هویزه(NGL ۳۲۰۰) برنامه‌ریزی شده که فاز نخست آن امسال به دست ریاست جمهور با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر خوراک این فاز پالایشگاه گاز هویزه، نزدیک ۱۱۰ میلیون فوت مکعب در روز از میادین یادآوران (به میزان حدود ۸۰ میلیون فوت مکعب) و آزادگان شمالی (به میزان حدود ۳۰ میلیون فوت مکعب) تأمین می‌شود که در راستای استفاده حداکثری از تمام ظرفیت فرآورشی آن، پروژه انتقال گازهای مازاد تأسیسات دارخوین به میزان حدود ۷۰ میلیون فوت مکعب و تأسیسات غرب کارون به میزان حدود ۳۵ میلیون فوت مکعب به این واحد NGL مصوب شده و قرارداد این طرح به ارزش بالغ بر ۷۰ میلیون دلار با شرکت پالایش هویزه خلیج فارس در اردیبهشت امسال به امضا رسیده است.

طرح توسعه میادین سپهر و جفیر در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
پروژه توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر در قالب یک طرح با قراردادهای جدید بالادستی به شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد واگذار شده که نخستین پروژه توسعه میادین نفتی با سرمایه و توان تخصصی یک شرکت ایرانی محسوب می‌شود.
تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار برای تولید زودهنگام آن سرمایه‌گذاری شده و از چند ماه اخیر این طرح به تولید زودهنگام 21 هزار بشکه‌ای رسیده است، بدین جهت ردیف سوم واحد فرآورش و نمک‌زدایی غرب کارون به فرآورش نفت این دو میدان تخصیص داده شده است. توسعه این میدان تا تحقق اهداف فاز نخست توسط پیمانکار مربوطه ادامه دارد.
نفت این میدان در مخزن ایلام از نوع سنگین و با درجه API 20 و در مخزن فهلیان نفت سبک با درجه API 43 می‌باشد و میزان نفت قابل استحصال این میدان ۵۴۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

طرح مطالعه امکان‌سنجی تولید زودهنگام میدان مینو در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
میدان مینو در جزیره مینو یکی دیگر از میادین مرزی مشترک در محدوده فعالیت‌های شرکت نفت و گاز اروندان است که مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال 97 با حفاری یک حلقه چاه اکتشافی وجود نفت را تأیید و متعاقب آن شرکت نفت و گاز اروندان طرح شروع بهره‌برداری زودهنگام، از این حلقه چاه را به مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی ارائه کرد.
 همچنین مطالعات تکمیلی و ارزیابی مخزنی این میدان توسط شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است، لذا پس از ابلاغ شرکت ملی نفت ایران و اولویت بندی این طرح، بر اساس تصمیمات مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی برنامه تولید زودهنگام یا توسعه این میدان در دستورکار قرار خواهد گرفت.
با توجه به حجم فعالیت انجام ‌شده در شرکت اروندان، ظرفیت سازندگان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شرکت اروندان قرار است در حوزه بومی‌سازی قطعات و توانمندسازی بخش خصوصی چه فعالیت‌هایی را در دستور کار داشته باشد. شرکت نفت وگاز اروندان با توجه به ماهیت تأسیسات و جدید بودن و استفاده از تکنولوژی‌های منحصر در تأسیسات و سیستم‌های گاز و تجهیزات پیشرفته، همواره با چالش تأمین قطعات یدکی مواجه بوده است که در طول سالیان اخیر با همکاری سازندگان داخلی و انجام مهندسی معکوس و استفاده از نقشه‌های تجهیزات موجود اقدام به بومی‌سازی و جایگزینی قطعات یدکی با نمونه‌های داخلی شده است و هم‌اکنون بیش از 80 درصد قطعات یدکی از طریق سازندگان داخلی تأمین می‌گردد و این روند در حال ارتقا و پیگیری است و شرکت نفت و گاز اروندان در تلاش برای شبیه‌سازی و جایگزینی کلیه قطعات موجود است. در زمینه قطعات درون چاهی با توجه به استفاده از تجهیزات و لوله‌های مخصوص شرایط فشار و گاز خورنده H2S، کماکان امکان ساخت آنها در داخل موجود نبوده و ناچار به استفاده از کالاهای وارداتی می‌باشد که لازم است این مقوله در سطح شرکت ملی نفت و کلان بررسی شود و در صورت امکان سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی