صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و یک - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و یک - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

تولید بیش از یک چهارم برق جهان با زغال‌سنگ
 آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار زغال‌سنـــگ، اعــــــلام کرد با وجود ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی، تقاضا برای زغال‌سنگ در بسیاری از نقاط جهان افزایش پیدا کرد که تا حدود زیادی به دلیل قابل دسترس بودن و ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با گاز بوده است.
به گزارش «ایران اقتصادی»، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ۱۰۴۴۰ تراوات ساعت برق با استفاده از زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ تولید شد که ۳۶ درصد از کل تولید برق جهان بوده است.  از نظر جغرافیایی، تصویر یکدستی در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. تقاضا برای زغال‌سنگ در نیمه اول سال میلادی جاری در امریکا و اتحادیه اروپا، به ترتیب ۲۴ درصد و ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد که سریع‌تر از انتظار بود. با این حال، تقاضای چین و هند که دو مصرف کننده بزرگ جهان هستند، بیش از پنج درصد در نیمه اول سال رشد داشت و افت مصرف در نقاط دیگر را جبران کرد.  زغال سنگ، سوخت فسیلی است که استفاده از آن آسیب‌های قابل توجهی بر محیط زیست دارد و گروه محیط زیستی «صلح سبز» آن را به عنوان «کثیف‌ترین و آلاینده‌ترین راه تولید انرژی» توصیف کرده است.  طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و اکسید‌های نیتروژن از جمله گاز‌های آلاینده‌ای هستند که با سوزاندن زغال سنگ، تولید می‌شوند.
بر اساس گزارش ایسنا از شبکه سی ان بی‌سی، به گفته کیسوکه ساداموری، مدیر بازار‌های انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، زغال‌سنگ بزرگترین منبع انتشار کربن در بخش انرژی است و در اروپا و امریکا، رشد انرژی پاک، کاهش اساسی استفاده از زغال سنگ را به دنبال داشته است. اما تقاضا در آسیا حتی با وجود اینکه بسیاری از اقتصاد‌های این منطقه، به طور قابل توجهی منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش داده‌اند، همچنان بالا مانده است.

 

افزایش نرخ بهره دراروپا برای نهمین بار
در نشست شورای بانک مرکزی اروپا در شهر فرانکفورت، نرخ بهره با افزایش ۰.۲۵ درصد به ۴.۲۵ درصد رسید.
افزایش نرخ بهره در حوزه یورو تا این حد، از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تا کنون بــــــی‌سابــــــقه است.همچنین نرخ‌های سپرده در اروپا از ۳.۵ کنونی به ۳.۷۵ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایران اقتصادی»، اگرچه بانک مرکزی اروپا با هدف مقابله با تورم، نرخ بهره را افزایش داده است در عین حال به اعتقاد کارشناسان این اقدام می‌تواند سبب تشدید رکود اقتصادی در حوزه یورو شود. بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره را پس از آن انجام داد که فدرال رزو، بانک مرکزی امریکا چهارشنبه گذشته این نرخ را با ۰.۲۵ درصد افزایش ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد اعلام کرد. اعضای شورای بانک مرکزی اروپا انتظار دارند که در میان مدت میانگین نرخ تورم را حوزه یورو را تا دو درصد نگه دارند به طوری که کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: من زمانی راضی خواهم بود که هدف دو درصد تورم محقق شود.
این درحالیست که کارشناسان می‌گویند مصرف کنندگان انتظار پایین آمدن قیمت‌ها را ندارند. به گزارش صداوسیما، با توجه به بالا رفتن قیمت انرژی در ماه‌های اول از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، همچنان تورم در مواد غذایی رو به افزایش است به طوری که در تیرماه میانگین نرخ تورم در حوزه یورو ۵.۵ درصد بود و در آلمان این عدد به ۶.۴ درصد رسید.

 

شکایت یک میلیارد دلاری از اپل در انگلیس
 بیش از 1500 شرکت توسعه نرم‌افزاری از شرکت اپل به خاطر هزینه بالای عرضه نرم‌افزارهای آنها در اپ استور و رویکرد انحصار طلبانه در این زمینه شکایتی یک میلیارد دلاری را علیه این شرکت در انگلیس مطرح کرده‌اند.  به گزارش «ایران اقتصادی»، این شکایت به دادگاه تجدید نظر رقابت در این کشور ارائه شده و شرکت‌های نرم‌افزاری معتقدند که سهم 30 درصدی اپل از درآمد حاصل از فروش نرم‌افزارهای ساخته شده توسط شرکت‌های مذکور، باعث از بین رفتن رقابت می‌شود.  شان انیس، ‌استاد دانشگاه ایست آنجلیا و کارشناس سابق سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، که شکایت مذکور را از طرف شرکت‌های توسعه دهنده نرم‌افزاری در انگلیس مطرح کرده معتقد است که هزینه اپل برای عرضه نرم‌افزار شرکت‌های شاکی در اپ استور بسیار بالاست و فقط به خاطر انحصار این شرکت در توزیع نرم‌افزار برای گوشی‌های آیفون و آیپادها امکان این انحصار برای اپل فراهم شده است.  به گزارش فارس از راشاتودی، وی تأکید کرد این هزینه ناعادلانه است و به نوعی سوءاستفاده‌گرانه است. این قیمت‌ها هم به شرکت‌های نرم‌افزاری و هم مصرف کنندگان آسیب می‌‌زند.

جستجو
آرشیو تاریخی