صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و یک - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و یک - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

روند تورمی مسکن نزولی شد

قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران و در شهرهای دیگر به طور متوسط در دو ماه اخیر بیش از 15 درصد کاهش یافته است

 

 

در هفته‌های اخیر گزارش‌های میدانی ما از نقاط مختلف نشان می‌داد قیمت مسکن روندی رو پایین دارد و از جهش‌های قیمتی دور شده است. اکنون نیز آمار رسمی این گزارش‌ها را تأیید می‌کند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار و آماری که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی ارائه داده‌اند قیمت مسکن برخلاف ماه‌های گذشته در خرداد و تیرماه افت محسوسی دارد. بنا بر گزارش مرکز آمار تورم مسکن و اجاره بها در تیرماه برابر 2.4 درصد است که نسبت به تورم 2.6 درصدی خردادماه کاهش نشان می‌دهد. رئیس کل بانک مرکزی در جلسه دوره‌ای هم اندیشی با اقتصاددانان از استمرار روند کاهشی نرخ تورم در ماه جاری خبر داد و گفت: با نزولی شدن نرخ تورم و ثبات بازار ارز، شاهد کاهش قیمت مسکن در بیشتر مناطق تهران هستیم. محمدرضا فرزین با بیان اینکه گزارش‌های موجود حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق 22 گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در 15 منطقه کاهشی بوده است و این امر متعاقباً تأثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور می‌گذارد افزود: این امر در کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش در این بازار است. این دستاورد ناشی از ثبات در بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی است و امیدواریم ضمن ثبات بازارهای طلا، مسکن و خودرو شاهد رونق در بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازانه و تأمین نیاز داخلی مردم در این بازارها باشیم.
بنا بر این گزارش آمار رسمی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن بزودی منتشر خواهد شد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفته است: نرخ خودرو و قیمت مسکن امسال شیب کاهشی قابل قبولی داشته است. همزمان با سخنگوی دولت، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز از کاهش قیمت مسکن خبر داده و این موضوع را دستاورد دولت دانسته است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصدی داشته، گفت: پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و مقابله با احتکار زمین موجب کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها شده است.
بذرپاش افزود: افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته هیچ دلیلی نداشته جز سوداگری. بازار مسکن یکی از رها شده‌ترین بازارها در کشور است و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید، رهن و اجاره وجود ندارد. با وجود آنکه وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست اما در این مورد عزم جدی کردیم. بیش از ۲۰۰۰ مشاور املاک که قانون را رعایت نکرده‌اند، پلمب شدند. ما خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می‌شود.
کاهش قیمت مسکن از اوایل خرداد و همزمان با اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن شروع شد و کاهش قیمت‌ها بر اساس مشاهدات میدانی در شهرهای اقماری و حومه‌ای مانند پرند، پردیس، هشتگرد، اندیشه، شهریارو... ابتدا شروع شد و سپس به نقاط مختلف شهر تهران و شهرهای دیگر نیز تسری پیدا کرد طوری که اکنون قیمت مسکن در نقاط 22 گانه شهر تهران نزولی است و به گفته فعالان بازار آرامش بر این بازار حاکم شده است.
بررسی‌های میدانی از فایل‌های ارائه شده در بنگاه‌ها و همچنین پلتفورم‌های اینترنتی شهر تهران حاکی است، قیمت فروش آپارتمان در تمام مناطق و بخصوص در مناطق گرانقیمت یک، 2 و 3 نیز رو به کاهش است. نکته مورد توجه در خصوص کاهش قیمت‌ها، افت قیمت‌های پیشنهادی در مناطق مصرفی و مناطق پرتقاضا است. مناطقی مانند 5 و 6 و مناطق 12 تا 18 به عنوان مناطق مصرفی و پرتقاضا در بازار شهر تهران شناخته می‌شوند. بنا بر این گزارش قیمت‌های پیشنهادی فروش در این مناطق نسبت به قیمت‌های ابتدای سال در هر متر بطور متوسط 10 تا 15 میلیون تومان(در برخی مناطق بعضاً تا متری 50 میلیون تومان) کاهش دارد.
کاهش قیمت معاملات مسکن در تهران باعث افت قیمت‌های پیشنهادی شده و این افت در قیمت خرید و فروش آپارتمان‌های بزرگ، بیشتر از واحدهای کوچک است. به این ترتیب مثلاً با هزینه خرید یک آپارتمان کوچک در شمال و مرکز تهران می‌توان در جنوب شهر، واحد بالای ۱۰۰ متر خریداری کرد.
یکی از مشاوران املاک در مناطق شمالی شهر تهران با اشاره به کاهش قیمت‌ها در این منطقه گفت: به دلیل آنکه بسیاری از خریداران توان خرید ملک با قیمت متری بالای ۱۰۰ میلیون تومان را ندارند قیمت‌ها در مناطق شمالی روند کاهشی گرفته است.
فعالان بازار مسکن بر این باورند که در صورت ثبات بازار ارز و افزایش ساخت‌و‌ساز و عرضه زمین و مسکن از سوی دولت امکان کاهش بیش‌تر قیمت‌ها تا پایان سال وجود دارد. انتظار این است که قیمت مسکن در دو ماه مرداد و شهریور نیز تحت تأثیر تحولات بازار ارز و گشایش‌های سیاسی کاهشی باشد. به گفته کارشناسان اقتصادی قیمت مسکن در چند سال اخیر بیش از 10 برابر شده و اکنون با سیاستی که دولت در پیش گرفته قیمت‌ها در این بازار نیز مانند بازارهای موازی مانند ارز، طلا و خودرو، نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه چشم‌انداز مثبتی بر آن حاکم شده و باید منتظر کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم.
سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های سیاست‌گذاری و ایجابی، از بازگشت آرامش به بازار مسکن و کاهش تورم تقریبی 3.8 درصدی قیمت مسکن در روزهای پایانی تیرماه سال‌جاری نسبت به ماه گذشته در شهر تهران خبر داد.
به گفته سادات بر اساس آمارها و برآوردهای صورت گرفته، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران، در روزهای پایانی تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. اجرای شهر به شهر و محله به محله طرح ساماندهی واحدهای صنفی مشاورین املاک و شناسایی و برخورد با اخلالگران بزرگ حوزه بازار مسکن، رونمایی از سامانه دریافت کد رهگیری رایگان اجاره، اقدام جدی در حوزه شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی، تصویب طرح تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره بها در مجلس، حمایت و طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیر منقول، تحویل زمین به بخشی از واجدین طرح حمایت از جوانی جمعیت، برداشتن گام‌های بلند‌تر در حوزه عرضه مسکن، ترویج بسته ۱۹ گانه تشویقی بازآفرینی شهری و تصویب مصوبه مبارزه با احتکار زمین در شورای عالی معماری و شهرسازی از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی و کاهش نرخ تورم مسکن در شهرتهران و سراسر کشور بوده است.
بازار ارز یکی از مهمترین مؤلفه‌های اثرگذار بر معاملات در بازارهای مختلف کشور است و نوسانات نرخ ارز اثر مستقیمی بر افزایش و کاهش قیمت و حجم معاملات در سایر بازارها دارد.
بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در صدد کنترل بازار ارز، اقدامات هماهنگی را انجام داده است که ثمرات آن در کاهش نرخ ارز و ثبات آن در ماه‌های اخیر ظاهر شده است. همزمان با مدیریت فعال بانک مرکزی در بازار ارز و کاهش 12 درصدی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون، بازارهای دیگر نیز روند کاهشی به خود گرفته و حباب قیمتی آنها در حال تخلیه است.
همچنین بانک مرکزی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی نرخ تورم اقدامات قابل توجهی همچون کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها انجام داده است. طبق گزارش جدید مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در تیر نیز با ثبت عدد 2 درصد، کمترین تورم ماهانه 16 ماه اخیر را به ثبت رسانده است. بر این اساس تورم مسکن همچنان بالاتر از تورم عمومی است اما با توجه به متغییرهای اثر‌گذار و واکنش بازار مسکن در دو ماه اخیر، انتظار این است که تورم مسکن به تدریج نسبت به تورم عمومی کمتر شود.
 کاهش قیمت مسکن از اوایل خرداد و همزمان با اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن شروع شد و کاهش قیمت‌ها بر اساس مشاهدات میدانی در شهرهای اقماری و حومه‌ای مانند پرند، پردیس، هشتگرد، اندیشه، شهریارو... ابتدا شروع شد و سپس به نقاط مختلف شهر تهران و شهرهای دیگر نیز تسری پیدا کرد طوری که اکنون قیمت مسکن در نقاط 22 گانه شهر تهران نزولی است

 

جستجو
آرشیو تاریخی