صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

سلاح‌ورزی طلب امان‌نامه کرد

عذرخواهی دوپهلوی سلاح‌ورزی
مطلبی در برخی رسانه‌های مجازی به نقل از حسین سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق ایران منتشر شده که هنوز تأیید یا تکذیب نشده است. در آن مطلب سلاح‌ورزی ابتدا به اشتباه خود در جهت‌گیری علیه جمهوری اسلامی در اغتشاشات اخیر و همراهی با مخالفان نظام اشاره کرده و عذر خواهی می کند اما در ادامه پیگیران تخلف در انتخابات اتاق بازرگانی ایران را بدخواهان کشور تلقی می‌کند و در نهایت بار دیگر بر رئیس اتاق بازرگانی ایران بودن خود تأکید می‌کند.  
در این گفت‌و‌گو در کانال تلگرام «اقتصاد آنلاین» به نقل از حسین سلاح‌ورزی آمده است: این موضوع که گفته می‌شود انتخاب حسین سلاح‌ورزی حاوی یک پیام سیاسی از سوی فعالان بخش خصوصی به دولت است، تفسیری مصادره به مطلوب و به زعم من خدعه و نیرنگ بدخواهان کشور برای ایجاد شکاف میان فعالان بخش خصوصی و ارکان نظام حکمرانی است.
باید صادقانه بگویم موضع‌گیری سیاسی، آدمی از جنس سیاست می‌خواهد هر چند در گذشته چند موضع نه از جنس سیاست و به‌زعم خود موضع اجتماعی و تلنگری برای جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه گرفتم که امروز حاشیه‌ای برای خدمت به اعتماد جمع بزرگی از فعالان حوزه تجارت و بازرگانی ایجاد کرده است.
طبیعی است بنده هیچ ادعایی مبنی بر بی‌اشتباه بودن خود ندارم و ازقضا در عمل نشان داده‌ام که جرأت اصلاح اشتباه را دارم. سعی دارم در جهت خدمت به مردم ارزشمند کشورم، فعالان اقتصادی و ایران عزیز زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی و آرمان بلند امام و مقام معظم رهبری به خدمت ادامه دهم اما گویا برخی به‌دنبال اصلاح یا مفهومی که شعارش را می‌دهند نیستند، بلکه پیگیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای هستند.
بنده به‌ عنوان منتخب تجار و بازرگانان در دو انتخابات استانی و کشوری، رأی آورده‌ام و به‌ پاس حرمت و اعتمادی که به بنده شده، خود را موظف به رعایت اعتماد این عزیزان و مردم کشورم می‌دانم. برای نهاد انتخابات و رأی مردم، حرمت و ارزش قائلم و آشنا به حقوق و تکالیف این جایگاه نیز هستم.
برای انجام بهتر تکالیف، مصمم هستم با عبور از حواشی، کارنامه‌ای از خود به جا بگذارم که ولو ذره‌ای مسائل مردم و اعضای اتاق بازرگانی را بهبود بخشد. چنانچه تعامل سازنده‌ای بین نهادهای دولتی و ارکان حاکمیتی با اتاق بازرگانی وجود داشته باشد، می‌توانیم آن را به‌عنوان موتور محرکه تولید و تجارت در کشور درنظر بگیریم و اگر اتاق به‌مثابه یک رقیب یا مانع انگاشته شود، این پیش‌روندگی ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد.

سلاح‌ورزی با دروغگویی به دنبال حفظ ریاست
یک کاربر در واکنش به سخنان منسوب به سلاح‌ورزی در توئیتر نوشت: سلاح‌ورزی خطاب به نهادهای حاکمیتی و نظارتی نوشته: «اشتباه کردم، جرأت اصلاح دارم. زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های بلند امام و مقام معظم رهبری خدمت می‌کنم!»
تا دیروز نوچه‌های رسانه‌ای او، نهادهای حاکمیتی را تهدید می‌کردند! او با دروغگویی‌های بسیار تلاش کرد حفظ ریاست کند!

سلاح ۱۵۰۰ میلیاردی
روزنامه «فرهیختگان» با ارائه گزارشی مفصل به ماجرای گم شدن 1500 میلیارد تومان در اتاق ایران نوشت: ادعای رئیس اتاق بازرگانی درباره ماجرای ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول گم‌شده در اتاق خلاف واقع است؛ مسأله‌ای که مهم‌تر از چالش‌های سیاسی اوست.
به‌نظر می‌رسد حسین سلاح‌ورزی با فرافکنی، قصد دارد موضوعات کاملاً فنی اتاق بازرگانی ایران را (عدم دریافت به‌موقع ارقام 3 و 4 در هزار سهم اتاق) سیاسی جلوه دهد؛ این درحالی است که حرف منتقدان اتاق این است که 1- اولاً باید منابع و مصارف اتاق شفاف باشد. توجه داشته باشیم اتاق بازرگانی ایران طی 100 سال اخیر فقط یک‌بار صورت مالی منتشر کرده است. 2- اتاق بازرگانی ایران باید منابع خود را در زمان تعیین شده دریافت و برای موارد تکلیف شده در قانون، به مصرف برساند.
برخلاف ادعاهای سلاح‌ورزی که گفته گزارش گم شدن 1500 میلیارد تومان در اتاق بازرگانی افسانه‌سرایی است، با انتشار گزارش متمم بودجه اتاق بازرگانی مشخص‌ شده آنچه قبلاً در گزارش «فرهیختگان» به آن اشاره شد، واقعیت داشته است.
نگاهی به گزارش متمم بودجه سال 1401 اتاق بازرگانی نشان می‌دهد در لایحه اصلاحی بودجه اتاق، اعضای اتاق بازرگانی منابع بودجه 1401 را به مبلغ 436 میلیارد و 716 میلیون تومان افزایش داده‌اند که این مبلغ از کل بودجه سال‌های 1396 تا 1398 بیشتر بوده و از کل بودجه سال 1399 اتاق نیز تنها 32 میلیارد تومان کمتر است.
برای اینکه بدانیم چرا گزارش گم شدن 1500 میلیارد تومان در اتاق بازرگانی افسانه‌سرایی نبوده، کافی است ارقام زیر را یک‌بار مرور کنیم. بررسی ارقام بودجه سال‌های 1398 تا 1401 اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد درحالی منابع تحقق‌یافته اتاق بازرگانی در سال‌های 1398، 1399 و 1400 به ترتیب 384، 469 و 839 میلیارد تومان بوده که فقط پرداختی گروه فولاد مبارکه به اتاق بازرگانی (طبق صورت مالی این گروه) در سال‌های مذکور به ترتیب 124، 108 و 208 میلیارد تومان بوده است. به‌عبارتی طی سال‌های 1398 تا 1400 پرداختی گروه فولاد مبارکه (در قالب 3 و 4 در هزار سهم اتاق) معادل 32، 23 و 25 درصد از منابع وصولی اتاق ایران از کل کشور بوده است.
 
 انتقاد تند یک بازرگان از سلاح‌ورزی‌ها
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین در توئیتر خود به تحرکات حامیان و تیم رسانه‌ای حسین سلاح ورزی رئیس خودخوانده و غیرقانونی اتاق ایران نوشت: یارو تا چند روز پیش رئیس جمهور را «شش کلاسه»، رئیس مجلس را «عنقلابی»، دولت را دولت «بیسوادان امام صادقی» می‌گفت، حالا برای نجات سیرک انتخاباتی «اتاق بازرگانی» توئیت میزنه و آنها را منشن می‌کند. این نفاق نیست، مصداق کامل پدرسوختگی است.
 
کار سلاح ورزی‌ها به «تهدید کردن» رسید
یک کاربر رسانه‌ای در واکنش به تهدیدات حامیان رسانه‌ای تیم حسین سلاح ورزی در توئیتر نوشت: آقایان اتاق بازرگانی ایران، نهادهای امنیتی و نظارتی کشور را تهدید کردند که در صورت ابطال انتخابات و برخورد با سلاح‌ورزی، باعث اخراج و تعلیق اتاق بازرگانی ایران از «برخی» سازمان‌های مهم از جمله ICC و IRU می‌شود!
پروفسور؛ اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، نهاد خارجی نیست؟!

 

شب نامه‌های سلطان چاپ پول تمامی ندارد
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی بار دیگر به رئیس دولت سیزدهم پیام داد و توئیت کرد: آقای رئیس جمهور دستور جمع کردن اضافه برداشت بانک‌ها، با توجه به عملکرد دو ساله، ۴ راه بیشتر ندارد:
۱- کاهش سپرده قانونی افزایش یافته بانک‌ها
۲- رشد بیشتر پایه پولی برای تأمین تقاضای مازاد اعتبار
۳- تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز
۴- کاهش تسهیلات تکلیفی
 به‌ جز۴، مابقی موجب رشد نقدینگی می‌شوند.

 

آزادسازی منابع ایران در عراق با تهاتر/ برجامیون مسخره می‌کنند!
یک فعال رسانه‌ای در خصوص توافق ایران و عراق در تهاتر نفت و گاز نوشت: همکاری «امریکا» و «برجامیون» در جلوگیری از آزادسازی منابع ایران در عراق حیرت‌انگیز است؛ امریکا از تسویه بدهی ایران با نفت و مازوت عراق نگران شده و اقدامات مقابله‌ای با انتقال منابع به عمان انجام داده و برجامیون در داخل نیز به تمسخر این توافق مشغولند!

 

محمدباقر نوبخت
با یک دروغ دیگر به میدان انتخابات آمد
صفحه توئیتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی همزمان با فرارسیدن ایام انتخابات بعد از یک سال فعال شد و گفت: درس‌های ابتدایی بودجه.
در ماه‌های اول هر سال، دولت‌ها طبق قانون از تنخواه بانک مرکزی استفاده و تا پایان سال نیز تسویه می‌کنند.
ادعای استقراض ١٣٥هزارمیلیاردی و نقدینگی هزار هزار میلیاردتومانی در شش ماه پایانی دولت روحانی نادرست و بی‌اعتبار است.

جستجو
آرشیو تاریخی