صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تلاش اتحادیه مؤسسات گردشگری و خودرو کرایه تهران برای راه‏اندازی اپلیکیشن سفری جدید

حدیث حدادی
روزنامه نگار

رئیس اتحادیه مؤسسات گردشگری و خودرو کرایه تهران در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: یکی از موارد مهمی که اتحادیه برای صدور مجوز در نظر می‏گیرد، وجود یک مکان یا مغازه مشخص است که دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و محل استراحت برای رانندگان باشد. در صورتی که راننده خانم نیز در آن آژانس مشغول به کار باشد، باید مکان مجزایی برای استراحت آنها نیز در نظر بگیرند. حسن هاشمی پیرآبادی افزود: با توجه به اینکه در سال‏های گذشته با ورود خودروهای کرایه‏ای آنلاین درآمد اعضای این اتحادیه کاهش قابل توجهی داشته است، از همین رو اتحادیه در تلاش است تا اپلیکیشنی راه‏اندازی کند تا براساس آن بتواند در این بازار رقابتی فعالیت داشته باشد. البته در این راستا شروطی نیز دارد که یکی از آنها آنلاین شدن این کسب و کار همراه با مکان صنفی است. به این معنا که اگر فردی قصد فعالیت در این صنف به صورت آنلاین را دارد حتماً باید مکان صنفی مناسبی را برای خود در نظر بگیرد تا موفق به دریافت جواز کسب از اتحادیه شود. وی تأکید کرد: یکی دیگر از شروط مهم اتحادیه در خصوص راه‏اندازی آنلاین این کسب و کارها سهامدار شدن راننده‏های فعال در این صنف در برنامه موردنظر است. در واقع با چنین اقدامی رانندگان پس از خروج از کار می‏توانند سنواتی برای سال‏های کارکرد خود دریافت کنند و از حداقل مزایای یک کارمند بهره‏مند شوند.

 

تلاش اتحادیه توزیع‏کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی برای پرداخت بموقع شبکه بهداشت و درمان

رئیس اتحادیه توزیع‏کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: بر اساس قانون نظام صنفی اقدامات متعددی به منظور صدور مجوز توسط اتحادیه صورت گرفته است. فعالان این صنف ارتباطات گسترده‏ای با شبکه بهداشت و درمان در کشور دارند زیرا کالاهای در اختیار اعضای این اتحادیه را این مراکز استفاده می‏کنند. یکی از مهمترین مشکلاتی که اعضای اتحادیه توزیع‏کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی با این شرکت‏ها دارند، این است که در زمان پرداخت اعضای این شبکه تأخیر دارند که در این راستا و به منظور برطرف کردن این مشکل تا کنون نامه‏نگاری‏هایی را اتحادیه داشته، اما هنوز به نتیجه نرسیده‏ایم.
قاسم نوده فراهانی افزود: اتحادیه توزیع‏کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی کلاس‏های تخصصی را در اتاق اصناف تشکیل داده است که براساس آنها افرادی که قصد دریافت مجوز فعالیت در این صنف دارند باید ابتدا در این کلاس‏ها شرکت کنند. علاوه بر آن کلاس‏های آموزش تخصصی داریم که برای برگزاری آنها افرادی از مراکز بهداشت و درمان حضور یافته و آموزش‏های لازم را به اعضای این اتحادیه می‏دهند که البته حضور در این کلاس‏ها برای اعضای اتحادیه اختیاری است.
وی گفت: اگر اعضای اتحادیه توزیع‏کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی در حوزه ثبت سفارش گمرک مشکلاتی داشته باشند، حتماً این مشکلات را به مسئولان بالادست منعکس می‏کنیم تا برطرف شود. این اتحادیه در خصوص بازرسی‏ها نیز با مراکز پزشکی هماهنگی‏ها و اقدامات مشترکی داشته است تا بر اساس آن به بهترین شکل بازرسی‏ها صورت گیرد.

 

اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی وکافه قنادی تهران

یکی از اصنافی که از گذشته تا به امروز مردم از آن به منظور رفع نیاز خود استفاده می‏کنند قنادی‏ها هستند. در واقع در گذشته تنها به منظور برگزاری جشن‏ها مردم از محصولات آنها خریداری می‏کردند اما با گذشت زمان این واحدهای صنفی برای مراسم عزاداری نیز محصولاتی را ارائه می‏دهند. به طوری که در حال حاضر افراد برای تهیه حلوا و خرمای مجالس ختم نیز به این واحدهای صنفی مراجعه می‏کنند. فعالان این صنف در12 رسته مختلف همچون قنادی، کافه قنادی، زولبیا بامیه فروش، کلوچه و قطاب، شکلات ساز، لوازم قنادی و... فعالیت می‏کنند که تحت عنوان اتحادیه با نام دارندگان قنادی، شیرینی فروشی وکافه قنادی تهران مشغول به کار هستند. دراین صنف‏ها شیرینی، آجیل، شکلات، آبنبات، حلوا و خرما تزیین شده، کیک و... به فروش می‏رسد. این اتحادیه در سال 1320 تأسیس شده و در حال حاضر دارای هزار و 150عضو دارای مجوز است. علاوه بر آن حدود 350 پرونده نیز در دست اقدام برای دریافت مجوز دارد.

 

برگزاری کلاس‏های توجیهی کالای قاچاق توسط اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: این اتحادیه در ماه‏های اخیر در راستای ساماندهی واحد‏های بدون پروانه کسب اقدامات مختلفی انجام داده و طی بازرسی‏های متعدد، واحدهای صنفی بدون مجوز را شناسایی و آنها را ساماندهی کرده است. علاوه بر آن اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو به منظور رسیدگی به مشکلات مالیاتی که اعضای فعال این صنف دارند، اقدام به برگزاری جلسات متعددی کرده است که بر اساس آن در این جلسات آموزش‏های لازم به اعضای فعال صنف سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو داده می‏شود.
حسین علی‏اکبری عنوان کرد: برخی از اعضای فعال این اتحادیه در خصوص اینتا کدی که سازمان امور مالیاتی تعریف کرده با مشکلاتی مواجه هستند. اتحادیه در این راستا در حال رایزنی‏هایی است تا بتواند پول مواد اولیه را از دستمزد در این کد مجزا کند. از سوی دیگر در اتحادیه، کلاس‏های آموزشی درباره طریقه استفاده از سامانه جامع تجارت برگزار کرده‏ایم تا هرکدام از اعضا که تمایل دارند، در آن شرکت کنند.
وی افزود: درخصوص ضوابط صدور پروانه کسب، اتحادیه اصلاحاتی صورت داده که بر اساس آن شرایطی ایجاد شده که واحدهای صنفی می‏توانند در مساحت‏های کوچک (حداقل 12 مترمربع) کسب و کار خود در این زمینه را راه‏اندازی کنند. این امر در حالی تغییر یافت که در گذشته حداقل متراژ برای راه‏اندازی کسب و کار در زمینه سازندگی و فروشندگی باتری و خدمات برق تخصصی خودرو 16 مترمربع بوده است. همچنین این اتحادیه علاوه بر بازرسی و نظارت‏هایی که در این حوزه انجام می‏دهد، کلاس‏های توجیهی را برای اعضا در حوزه چاقاق کالا برگزار می‏کند تا اعضای فعال این حوزه از این کالاها خرید نکنند.

 

تلاش اتحادیه سراجان برای دریافت مجوز از فنی حرفه‏ای به منظور برگزاری کلاس‏های آموزشی
رئیس اتحادیه سراجان در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: فعالان این اتحادیه در رسته‏هایی همچون ساخت کیف، چمدان، کمربند، کوله مدارس، ساک‏های مسافرتی و حجاج فعالیت می‏کنند. در واقع فعالان این صنف زیرمجموعه بنکداری، خرده‏فروشی، مواد اولیه، تولید و توزیع مشغول به کار هستند. مواد اولیه مورد استفاده این صنف شامل چرم، برزنت و... می‏شود.
محمود موسوی پیگیری در خصوص ممنوعیت فعالیت اتباع خارجی در این صنف را یکی از مهمترین اقدامات این اتحادیه دانست و عنوان کرد: بیش از 90 درصد اصناف غیرمجاز که در بخش‏های تولید، توزیع، عمده‏فروشی، پخش و مواد اولیه فعالیت می‏کنند، اغلب اتباع خارجی هستند. از همین رو و برای ممنوعیت فعالیت آنها در کشور تا کنون اتحادیه سراجان جلسات و نشست‏های مختلفی را برگزار کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی گفت افزود: اتحادیه تا کنون به منظور برگزاری کلاس‏های آموزشی و اعطای مدرک با سازمان فنی و حرفه‏ای جلساتی را برگزار کرده و در حال پیگیری این امر است. علاوه بر آن به منظور ارتقای سطح اطلاعات فعالان این صنف اتحادیه سراجان کلاس‏های آموزشی را در خصوص مالیات برگزار کرده است.
موسوی تصریح کرد: یک وکیل در اتحادیه به منظور رفاه بیشتر اعضا حضور دارد تا اگر برای رفع مشکلی نیاز به مشورت دارند، آنها را راهنمایی کند. همچنین این اتحادیه چهار کمیسیون برای امور مختلف تشکیل داده است. یکی از آنها کمیسیون رسیدگی به شکایات مصرف‏کنندگان است که براساس آن اگر مصرف‏کننده‏ای شکایتی نظیر گران‏فروشی و یا کم‏فروشی نسبت به اعضای این اتحادیه داشت، به آن رسیدگی شود. کمیسیون دیگری با عنوان کمیسیون فنی در این اتحادیه فعال است که بر اساس آن از افرادی که قصد دریافت مجوز در بخش تولید را دارند، آزمونی می‏گیرند که در صورت قبولی جواز کسب به آنها داده می‏شود. وی افزود: علاوه بر آنها دو کمیسیون حل اختلاف و بازرسی نیز در اتحادیه سراجان فعالیت دارد. در کمیسیون حل اختلاف مشکلات میان همکاران مورد بررسی و رسیدگی قرار می‏گیرد و کمیسیون بازرسی اقداماتی در خصوص شناسایی واحدهایی که مجوز ندارند، انجام می‏دهد. علاوه بر آن این کمیسیون از شرایط افرادی که قصد دریافت مجوز برای فعالیت در این صنف را دارند نیز بازدید می‏کند.

 

بازرسی میدانی اتحادیه رنگ‏فروشان تهران در خصوص گرانفروشی

رئیس اتحادیه رنگ‏فروشان تهران در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: اعضای این اتحادیه در بخش توزیع محصولات رنگی فعالیت می‏کنند که یکی از اقداماتی که این اتحادیه انجام داده، مربوط به بخش مالیاتی است، به طوری که هر هفته دوشنبه‏ها یک مشاور مالیاتی در اتحادیه حضور دارد و همه سؤالات اعضا در خصوص اظهارنامه‏های مالیاتی را پاسخ داده و آنها را راهنمایی می‏کند.
ناصر اقبالی افزود: کنترل گران‏فروشی از طریق بازرسی‏ها و بازدید میدانی نیز از جمله دیگر اقداماتی است که اتحادیه رنگ‏فروشان تهران در ماه‏های اخیر انجام داده است. همچنین در اتحادیه کمیسیونی با نام حل اختلاف تشکیل شده که در آن اختلافاتی که بین اعضا ایجاد می‏شود را برطرف می‏کنیم.
وی گفت: اتحادیه رنگ‏فروشان تهران علاوه بر آن اقدامات لازم در خصوص پیگیری درخواست‏های اعضای فعال در چهارچوب حوزه تجارت و قوانین صنفی را نیز انجام می‏دهد. در واقع با این اقدامات اتحادیه تلاش می‏کند به درخواست‏های معقول اتحادیه جامه‏عمل بپوشاند و آنها را در این راستا همراهی کند.

 

کاهش نرخ ترخیص پارچه‏های وارداتی توسط اتحادیه بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: این اتحادیه در رسته عمده‏فروشی و طاقه‏فروشی پارچه فعالیت می‏کند که در این راستا با بخش‏های مختلفی همچون تولیدی‏های پوشاک، تولیدکنندگان مبل، فعالان تزیین ساختمان(پرده)، لباس‏های ورزشی و تشک‏دوزی خودرو همکاری می‏کنند و علاوه بر آن اعضای این اتحادیه محصولات خود را به اصنافی همچون کیف و کفش، پارچه‏های پزشکی، کالاهای خواب و... نیز عرضه می‏کنند.
محمد ولدخانی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور، طبقه‏بندی دقیق برای فعالیت‏های شغلی مودیان انجام داده و بر اساس آن کدی را برای مودیان در نظر گرفته است که به آن اینتا کد می‏گویند. یکی از اقدامات مهم اتحادیه بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه، اصلاح این کد در یک سال گذشته بوده است. به طوری که تا کنون اعضای این اتحادیه را صرفاً به عنوان عمده‏فروش پارچه تعریف کرده بودند که آن را اصلاح کرده و طاقه‏فروشان را نیز به این سامانه اضافه کرده‏ایم. همچنین در خصوص بخش مالیاتی، این اتحادیه با حضور در جلسات متعدد موفق شد ضریب مالیاتی برای طاقه‏فروشان را از 7 درصد به 5/4 درصد و عمده‏فروشان را از 5 به 3 درصد کاهش دهد. در واقع اتحادیه بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه با برگزاری جلسات مستمر با سازمان امور مالیاتی کشور موفق به این امر شد.
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که این اتحادیه انجام داده مربوط به بیمه کارگران، باربران و واسطه‏های بازار است. به طوری که با تلاش‏ها و جلساتی که اتحادیه برگزار کرده، این افراد در حال حاضر با معرفی اتحادیه، بیمه حرف و مشاغل می‏شوند. علاوه بر آن برای اعضای اتحادیه بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده که بر اساس آن متقاضیان فعال در صنف بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه می‏توانند ثبت‏نام کرده و مشمول آن شوند.
ولدخانی افزود: کنترل قیمت‏های اجناس، نظارت بر بازار و ساماندهی آن از جمله دیگر اقدامات این اتحادیه به شمار می‏رود. همچنین اتحادیه بنکداران و طاقه‏فروشان پارچه کمیسیون‏هایی با عنوان کمیسیون حل اختلاف و شکایت را تشکیل داده است. از سوی دیگر با حذف ارز ترجیحی نرخ باربری این محصول افزایش یافت که برای برطرف کردن آن جلسات مختلفی برگزار کردیم تا موفق به کاهش نرخ ترخیص پارچه‏های وارداتی توسط شرکت‏های ترخیص کار شدیم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی