صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

سهم تعاون در ایجاد اشتغال 103 هزار نفری در دولت سیزدهم

 

 

طبق آخرین آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاونی اشتغالزایی 103 هزار نفری از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ایجاد شده است که این امر سهم بسزایی در افزایش آمار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد. گزارش‏های مرکز آمار نیز بیانگر افزایش نرخ یک درصدی اشتغال در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بوده و مهر تأییدی بر اشتغالزایی در بخش‏های مختلف کشور است. همچنین طبق آمارها در این دولت 4 هزار و 293 تعاونی جدید با عضویت 152 هزار و 417 نفر ایجاد شد که منجر به اشتغال 103 هزار و 532 نفر شد. در همین مدت ثبت تعاونی‏ها 2,5 درصد و تعداد شاغلان 3,5 درصد افزایش یافته است. حدود 243 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که از این تعداد 101 هزار تعاونی فعال هستند که سهم تعاونی‏های تولیدی از کل تعاونی‏ها حدود 52 درصد است همچنین31 درصد تعاونی‏های خدماتی و 17 درصد تعاونی‏ها توزیعی هستند.
دولت سیزدهم با احیای سند توسعه تعاون درصدد است تا سهم تعاون در اقتصاد کشور را به 25 درصد برساند. یکی از مهم‏ترین اهداف در نظر گرفته شده در این سند، جذب 45 درصدی سرمایه‏گذاری‏های صورت‏گرفته در کشور در بخش تعاون و جذب حداقل 15 درصد حجم نقدینگی در طرح‏ها و پروژه‏های بومی و ملی تعاونی‏هاست.
طبق آخرین آمارها در سال 1401 از طریق سیستم بانکی کشور مبلغ 30 هزار و 235 میلیارد تومان به شرکت‏های تعاونی پرداخت شده است که بانک‏های مسکن، ملت، صادرات و توسعه تعاون با مجموع 18 هزار و 517 میلیارد تومان(معادل 61 درصد از کل تسهیلات) بیشترین سهم را در مجموع تسهیلات پرداخت‏شده داشته‏اند که با مشارکت اقتصادی اعضای تعاونی‏ها و سهم‏آورده آنها در پروژه‏های تعاونی، میزان سرمایه‏گذاری جدید ایجادشده به بیش از 41 همت محاسبه شده است. همچنین خط اعتباری 3 هزار میلیارد تومانی به استان‏ها در نظر گرفته شده است که این اعتبار در مجلس به تصویب رسیده و شیوه‏نامه اجرایی آن به استان‏ها ابلاغ شده است. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال و در راستای تأکید رئیس‏جمهور مبنی بر ایجاد اشتغال بویژه در بخش تعاون مقرر شده تا 25 درصد تسهیلات تکلیفی از محل منابع جزء 6 و 7 بند الف تبصره 18 قانون بودجه به طرح‏های تولید و اشتغال تعاونی‏ها اختصاص داده شود که پس از تصویب در شوراهای برنامه‏ریزی و توسعه استانی به تعاونی‏ها پرداخت خواهد شد. ارتقا و توسعه تعاونی نه تنها منجر به ایجاد اشتغالزایی، کاهش نرخ بیکاری در جامعه، توزیع عادلانه درآمد و مشارکت اقتصادی مردم می‏شود بلکه با افزایش بهره‏وری، توسعه صادرات، شبکه‏سازی و بازاریابی و فروش در تعاونی‏ها منجر به رونق صادرات در بخش تعاون نیز می‏شود. تعاونی‏های با توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور، بستر رشد و رونق اقتصادی را به همراه خواهند داشت. سهم بخش تعاون از صادرات کل کشور در سال گذشته 1,5 میلیارد دلار عنوان شده است که صادرات بخش تعاون از مجموع کل صادرات غیرنفتی حدود 2,9 درصد بوده و در سال 1401 صادرات تعاونی‏ها 20 درصد رشد داشته است. تولیدات و محصولات بخش تعاون به 12 کشور صادر می‏شود که امروز بازارسازی در 130 کشور دنیا فراهم شده است که در این بخش نقش اتاق تعاون به عنوان یکی از متولیان امر انکارناپذیر است. بعد از 130 سال اتاق تعاون کشور در اتحادیه بین‏المللی تعاون(ICA) عضو شده و شهریورماه امسال نشست جهانی این نهاد در تهران برگزار می‏شود که این اقدامات به طور قطع منجر به افزایش و چند برابر شدن عدد صادرات غیرنفتی می‏شود. این اتاق می‏تواند ارتباط بین بخش‏های صادرکننده و تصمیم‏گیر را در بخش صادرات فراهم کند و حضور تعاونگران را در بازارهای جهانی نسبت به دولت‏های گذشته پررنگ کند ضمن اینکه نقش خود تعاونی‏ها نیز باید فرصت‏ساز، توانمندساز و هموارکننده راه برای تجار و بازرگانان باشد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ایجاد سیاست‏های تشویقی و حمایت به دنبال تسهیلگری در بخش تعاونی‏هاست تا با ایجاد شرایطی، فعالیت تعاونی‏ها را توسعه ببخشد که در این زمینه برنامه‏های مختلفی را اجرا کرده است. یکی از این طرح‏ها، طرح «کهکشان تعاون» است که این امر در راستای ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولیدی تعاونی‏هاست تا چرخه تأمین و نیاز لجستیکی تعاونی‏ها، منابع و خدمات مورد نیاز، سرمایه‏گذاری، بازار فروش و... دنبال شود. طبق این طرح 25 زنجیره در کهکشان تعاون هدفگذاری شده و 6 استان پایلوت شده است. یکی دیگر از این طرح‏ها ثبت اولین تعاونی پلتفرم در کشور است. در این تعاونی با حضور افراد زیادی تقسیم کار شده و پروژه‏های بزرگ در کشور را کدنویسی می‏کنند.
همچنین مجوز تشکیل تعاونی‏های دانش‏آموزی از سوی قوه‏قضائیه و تعاونی دانشجویی از دیگر طرح‏های فرهنگسازی در توسعه تعاونی‏هاست.
براساس اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بخش تعاون به‏عنوان یک بخش مهم در اقتصاد کشور است که این امر در دولت‏های گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود در صورتی که بخش تعاون حدود 7 تا 8 درصد در اقتصاد کشور نقش دارد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بخش تعاون، توانایی جذب سرمایه‏های خرد و نقدینگی‏های کوچک مردم در جهت کاهش تورم، رشد تولید، رونق اقتصادی، پایداری کسب‏و‏کارها و ایجاد اشتغال پایدار را دارد ضمن اینکه در این دولت حمایت‏های مالی با پرداخت تسهیلات به تعاونی‏ها و حمایت‏های معنوی از آنان صورت گرفته است تا به رونق چرخ اقتصاد کمک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی