صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کاهش 4 تا 36 درصدی قیمت محصولات پایه از ابتدای 1402

آمار نشان می‏دهد طی 135 روز گذشته قیمت محصولات پایه در بخش فلزات، محصولات شیمیایی و فرآورده‏های نفتی در بازارهای جهانی و داخلی ایران کاهش یافته است

سعید رشیدی‏نوبندگانی
روزنامه نگار

هرچند که ماه‏های ابتدایی سال گذشته قیمت محصولات پایه در بخش فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‏های نفتی با رشد قابل توجهی رو به رو شده بود، اما این روند در سال جاری روند معکوس به خود گرفته و شاهد کاهش محسوس قیمت‏ها در قیمت اکثر مواد اولیه تولید بوده‏ایم.
هرچند این موضوع برای شرکت‏های بورسی تولیدکننده انواع کالای پایه نامطلوب است، اما در بخش تولید محصولات نهایی شاهد کاهش قابل توجه هزینه تمام شده تولید خواهیم بود.
روندی که می‏تواند حاشیه سود شرکت‏های تولیدکننده محصولات نهایی در ایران را افزایش دهد. همچنین کاهش قیمت تمام شده تولید در محصولات نهایی می‏تواند منجر به کاهش نرخ رشد تورم در شاخص بهای مصرف‏کننده شود.

کاهش 3 تا 17 درصدی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی
بررسی تغییرات قیمت جهانی در بازارهای فلزات اساسی نشان می‏دهد، از ابتدای سال 1402، روند رکودی در بازارها تشدید شده و قیمت‏ها نیز روند نزولی به خود گرفته است.
براساس آمار طی 135 روز ابتدایی سال قیمت کاتد مس از حدود 8 هزار و 943 دلار در هر تن به حدود 8 هزار و 599 دلار کاهش یافته است.
در بورس کالای ایران نیز این کالا از حدود 430 میلیون تومان به ازای هر تن به حدود 348 میلیون تومان کاهش قیمت داده است.
در همین بازه زمانی، قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالای لندن حدود 4.3 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که در بازارهای داخلی، قیمت شمش آلومینیوم با 1.9 درصد کاهش، از حدود 103 میلیون تومان در هر تن به 101 میلیون تومان رسیده است.
در بازار محصولات فولادی این کاهش دیده می‏شود. آمار نشان می‏دهد میانگین قیمت‏های بلوم وبیلت فولادی در بازارهای جهانی با کاهش 17 درصدی به حدود 473 دلار در هر تن رسیده است. این کاهش در بازارهای ایران نیز مشاهده می‏شود به‏طوری که در آخرین معاملات بورس کالا قیمت این محصولات به حدود 19 میلیون تومان در هر تن رسید که کاهش حدود 6.4 درصدی را نشان می‏دهد.
برخی تحلیل‏ها نشـــــــــــان می‏دهد قیمت محصولات فلزی در حال حاضر به کف میانگین قیمت 5 سال گذشته خود رسیده‏اند و به نظر می‏رسد قیمت‏ها در بازارهای جهانی توان کاهش بیشتر را نداشته باشد.
در بازارهای ایران نیز امید به کاهش قیمت‏ها ناشی از افت قیمت جهانی باعث شده تا شرایط رکودی تداوم یابد و قیمت‏ها افت بیشتری را تجربه کند.
براساس فرمول ساده و ابتدایی محاسبه قیمت داخلی فلزات، نرخ جهانی ضربدر نرخ ارز می‏شود که بر این مبنا قیمت آهن اسفنجی باید زیر 10 هزارتومان و گندله زیر 3800 تومان باشد.
البته از نظر برخی تحلیلگران این قیمت‏ها در حال حاضر قابل دسترس نخواهد بود، چرا که در ماه‏های گذشته از یک طرف گاز و برق از طرف دیگر پرداخت عوارض صادراتی از اول امسال و قطعی برق هزینه‏ها را افزایش داده است.
تحلیلگران معتقدند در ماه‏های آینده بازار فلزات شاهد اتفاقات زیادی است بخصوص که عضویت در پیمان شانگهای دولت را وادار به انضباط مالی جدی‏تر می‏کند.

افت 4 تا 36 درصدی محصولات شیمیایی و فرآورده‏های نفتی/اوره و pvc افزایشی شد
بررسی روند قیمت‏ها در بازارهای داخلی و صادراتی محصولات شیمیایی و فرآورده‏های نفتی نیز نشان می‏دهد طی 4 ماه و 10 روزی که از ابتدای سال 1402 گذشته است، روند کاهشی قیمت‏ها همچنان تداوم داشته است.
این روند در pvc به دلیل تداوم تقاضا در بازارهای بزرگ دنیا و کود اوره به دلیل چالش‏های صادراتی که در روسیه و اوکراین به وجود آمده، متفاوت است.
آمار نشان می‏دهد، قیمت جهانی کود اوره طی مدت مذکور حدود 36 درصد افزایش داشته که این رقم در بازارهای داخلی به حدود 14 درصد می‏رسد.
قیمت پی وی سی نیز درحالی که در بازارهای جهانی با افزایش 1.2 درصدی رو به رو شده در بازار ایران افت 4 درصدی را تجربه کرده است.
با این حال آمار معاملات بورس کالا نشان می‏دهد طی روزهای گذشته میزان رقابت در حراج انواع پی وی سی به حدود 35 درصد افزایش یافته که می‏تواند قیمت داخلی را طی روزهای آتی افزایشی کند.

پیش‏بینی جهش قیمتی متانول تا 370 دلار
قیمت متانول که طی یک سال گذشته افت بیش از 70 درصدی را تجربه کرده بود در حال حاضر به حدود 262 دلار در هر تن رسیده است. این روند باعث شده تا وضعیت صادرات و فروش داخلی متانول‏سازان با پیچیدگی‏های زیادی روبه‏رو شود. با این حال برخی پیش‏بینی‏ها نشان می‏دهد که افت قیمت متانول طی سال‏های آینده تا حدودی تعدیل خواهد شد و قیمت‏ها به محدوده 370 دلار بازمی‏گردد.
بنا به تحلیل‏های منتشر شده، مقایسه قیمت نفت خام دوبی با قیمت متانول چین از شروع سال 2022 نشان می‏دهد که اگرچه تاکنون همیشه قیمت متانول در هر تن به نسبت قیمت نفت خام در هر بشکه، پایین‏تر بوده است ولی از این پس و تا سال 2025 این نسبت به نفع تغییرات افزایشی متانول تغییر خواهد کرد و جهش قیمتی متانول باعث خواهد شد که قیمت تا حدود 370 دلار در هر تن افزایش یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی