صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تاریخ شفاهی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

تسهیلات به تعاونی‌ها انحراف نداشته است

انحراف تسهیلات در بخش تعاون ایجاد نشده و بانک توسعه تعاون توانسته است در این بخش طی دو سال اخیر بیشتر از 10 سال گذشته تسهیلات ارائه کند.
مسئول بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره توضیح داد:در دو سال گذشته پرداخت تسهیلات به بخش تعاون به اندازه 10 سال قبل بوده و این در شرایطی است که یک بانک توسعه‌ای در بخش تعاون با ابزارهای بخش تجاری اداره و حتی رتبه‌بندی بانک برای تسهیلات نیز بر اساس معیارهای تجاری انجام می‌شود.
 مهدی مسکنی در هشتاد‌وششمین جلسه شورای‌عالی اشتغال گفت:رئیس‌جمهور گفته است 25 درصد از تسهیلات بانک‌های کل کشور به بخش تعاون اختصاص پیدا کند. سال گذشته هم چنین تکلیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده بود، اما از 28 بانک کشور، 4 بانک هیچ‌گونه تسهیلاتی به بخش تعاون ندادند و 24 بانک دیگر در مجموع 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاون از محل منابع داخلی خود و تسهیلات تکلیفی پرداخت کردند.
معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد:بر اساس قانون بودجه 1402 در تبصره 18، قرار است حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی صورت گیرد که در حال حاضر در مرحله برش استانی و تخصیص منابع هستیم که به استان‌ها ابلاغ شده و قرار است 25 درصد از منابع بانک‌ها به بخش تعاون اختصاص یابد و در مردادماه گزارشی از مجموعه تسهیلاتی که در قالب تبصره 18 به استان‌ها واگذار شده است، اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد:سرمایه بانک توسعه تعاون از 2.8 هزار میلیارد تومان به 6.2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، اما در مقابل سرمایه بانک ملی‌ با 1500 هزار میلیارد تومان هنوز رقم ناچیزی است و با وجود این اعداد معنادار چگونه می‌توانیم سهم 25 درصدی از اقتصاد ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محقق کنیم. در همین ارتباط مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تأیید حرف‌های مهدی مسکنی گفت:در حوزه تعاونی‌ها بیشتر از ١٠ سال گذشته تسهیلات به بنگاه‌های خرد و کلان بخش تعاون پرداخت کردیم و این بانک توانسته است با رویکرد دولت سیزدهم به تعاون‌گران خدمت کند. محمد شیخ‌حسینی توضیح داد:این بانک انحراف تسهیلات ندارد و زمینه این را دارد که به‌عنوان بانک اسلامی فعالیت کند.
وی در ادامه بیان کرد:در دولت سیزدهم و در بخش تعاونی‌ها بیش از ١٠ سال گذشته تسهیلات پرداخت  شده که البته سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی ۴ تا ۵ درصد است که ظرفیت افزایش این سهم وجود دارد. این بانک در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی برای حمایت از بخش تعاون تشکیل شده است و تعاون‌گران دغدغه‌های زیادی داشتند.
شیخ‌حسینی گفت: نقش اصلی توسعه را تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند و مهم‌ترین وظیفه‌ برعهده تعاون‌گران، کمک به تحقق سهم ٢۵ درصدی اقتصاد است. وی با بیان اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون به ۶ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت:این منابع از محل تجدید ارزیابی‌ها و سهام واگذار شده دولت است تا به تعاون‌گران تسهیلات پرداخت شود. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه دولت انتظاراتی از تعاون‌گران دارد، گفت:در دهه گذشته نیز مسائل در حوزه کلان شبکه بانکی بود و بانک نتوانست مسئولیت اصلی خود را ایفا کند. این بانک در گذشته برنامه‌ای برای توسعه بخش تعاون نداشت و اوج زیان‌دهی این بانک در سال‌های ٩٢ تا ٩٨ صورت گرفت که بیش از یک هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان بود اما از سال ١۴٠٠ به مرحله سوددهی رسیده است.
وی گفت:در دولت سیزدهم به واسطه رویکرد دولت و نگاه رئیس‌جمهور برنامه‌های خوبی برای بانک رخ داده است.
وی با اشاره به سند توسعه بخش تعاون بیان کرد:اجماعی در مجلس و بخش تعاون اتفاق افتاده که در تب‌وتاب توسعه این بخش، بانک برنامه‌های توسعه‌ای را در نظر گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی