صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تاریخ شفاهی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

قالیباف: مشکلات بورس در نشست مشترک بررسی می‌شود

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی بر حل مشکلات بازار سرمایه گفت: هفته آینده نشستی را با حضور مسئولان بورس برگزار می‌کنیم تا این مشکل ساماندهی شود.
  محمدرضا‌پور ابراهیمی در نشست علنی - دوشنبه ۱۶ مردادماه- مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به مشکلات بازار سرمایه اظهار داشت: اگرچه قوانینی در راستای بهبود عملکرد سرمایه وضع می‌شود، اما به دلیل عدم رعایت بخشی از همان قوانین که نمونه‌های آن در سال‌های گذشته وجود دارد، شرایط خاصی در بازار سرمایه ایجاد شده است.
 نماینده مردم کرمان در مجلس خطاب به رئیس مجلس افزود: در رابطه با خوراک پتروشیمی‌ها نامه‌ای خدمت جنابعالی نوشتیم و مقرر شد شما این نامه را به هیأت تطبیق ارجاع دهید تا این مهم تعیین تکلیف شود بنابراین موضوع صادرات شرکت‌های صادراتی و عوارضی که برای آنها در نظر گرفته شده است و مجموع نرخ تسعیر خوراک‌های پالایشگاهی که یک تا دو ماه قبل صورت گرفته، نشان می‌دهد شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه بشدت بر منافع ذینفعان اثر منفی گذاشته است.
 پورابراهیمی در ادامه تصریح کرد: ذینفعان در این موضوع شامل ۵۰ میلیون عضو سهام عدالت و میلیون‌ها نفر عضو صندوق‌های بازنشستگی لشگری، کشوری و نیروهای مسلح می‌شوند لذا از شما به عنوان رئیس مجلس درخواست دارم هفته آینده نشست تخصصی برگزار کنید تا مجموعه عوامل مرتبط با حوزه بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد و شرکت‌ها و انجمن‌های تخصصی نیز حضور داشته باشند تا آنچه که امروز موجب ایجاد این شرایط در بازار سرمایه شده، تعیین تکلیف شود.
 وی نسبت به عدم رعایت قوانین و مقررات در بازار سرمایه کشور که بشدت دچار چالش شده، تذکر داد و با بیان اینکه راهکارهایی برای حل چالش‌های پیرامون بازار سرمایه وجود دارد، گفت: راهکارهایی مانند اینکه دولت هزینه‌ای را که قصد داشته بابت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به عنوان منابع دریافت کند بیش از ۱۰ برابر این هزینه را برای دولت ایجاد کرده است لذا درخواست می‌شود این نشست تخصصی در اسرع وقت برگزار شود.
 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مطرح شده گفت: روز گذشته جلسه‌ای با پورابراهیمی برگزار و در این رابطه صحبت شد و حتماً هفته آینده نشستی را با حضور مسئولان بورس برگزار خواهیم کرد تا این مشکل ساماندهی شود.  محمدباقر قالیباف یادآورشد: البته ایرادی در مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی وجود داشت که در هیأت تطبیق اصلاح شد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس:
تعطیلی کانون صرافان اقدامی مهم برای مقابله با دلالی دلار بود
کانون صرافان ایرانیان به کانونی برای دلالی دلار تبدیل شده و تعطیلی آن توسط بانک مرکزی اقدامی مهم برای مقابله با دلالی است.  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره تصمیم بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون صرافان ایرانیان اظهار کرد: اقدام قاطعانه بانک مرکزی در این راستا گامی مهم در مسیر مقابله با دلالی دلار و مفاسد در این حوزه است.  علیرضا سلیمی افزود: کانون صرافان به کانون دلالی دلار تبدیل و فعالیت آن باعث ضرر و زیان به جامعه و اقتصاد کشور شده بود که در نتیجه باید گفت ساماندهی این حوزه و انحلال کانون اقدامی کاملاً سنجیده است.  عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد ایستادگی و مقاومت برخی صرافی‌ها در مقابل شفافیت و اجرای قانون هستیم که بانک مرکزی باید با این موضوع نیز با جدیت مقابله کند. سلیمی خاطرنشان کرد: عده‌ای به واسطه رانت اطلاعاتی که دارند به قیمت خاکستر شدن سرمایه مردم در بازار ارز سود‌های هنگفتی به جیب زدند و بر کوه طلا نشستند.
 وی افزود: بازار ارز و موضوع مهم نوسانات قیمتی در آن، یکی از مصادیق مهم حقوق عامه است و علاوه بر بانک مرکزی قوه قضائیه نیز باید برای دفاع از حقوق مردم به این حوزه ورود پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی