صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در جلسه هم‏اندیشی با نمایندگان جامعه صرافان کشور

اعلام برنامه‏های بانک مرکزی برای توسعه مدل کسب و کار شرکت‏های صرافی


معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی تسهیل، توسعه و نظام‏مند کردن امور تجاری کشور است، تأکید کرد: در این راستا توسعه فعالیت صرافی‏ها در شرایط فعلی کشور ضروری است و کسب و کار صرافی‏ها باید سودآور باشد.
به گزارش بانک مرکزی، محمد آرام در نشست هم‏اندیشی با نمایندگان جامعه صرافی‏های بانکی و تضامنی کشور تأکید کرد: توسعه مدل کسب و کار صرافی‏ها با استفاده از ظرفیت‏های مرکز مبادله ارز و طلا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: با راه‏اندازی مرکز مبادله براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در اسفند ماه سال گذشته معاملات ارزی حوزه اسکناس اعم از انواع اسکناس و نیز حوزه طلا اعم از شمش و فلزات گرانبها بویژه نقره و ابزارهای مالی جدید مبتنی بر آنها عملاً جزو فعالیت‏های جدید در این مرکز تعریف شد که خوشبختانه با اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده بزودی فعالیت‏های مرکز مبادله وارد فاز جدیدی می‏شود که نیازمند نهایی شدن مدل کسب و کار جدید برای صرافی‏ها و تحول و توسعه در اقدامات آنهاست.
این مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: اعضای مرکز مبادله، صرافی‏های بانکی و تضامنی خواهند بود و بانک مرکزی مجوزهای لازم برای فعالیت صرافی‏ها در هر یک از حوزه‏های تعریف شده را با توجه به عملکرد آنها و نوع مجوزی که از حوزه نظارت بانک مرکزی اخذ کرده‏اند، صادر خواهد کرد.
آرام گفت: فعالیت صرافی‏ها تا پیش از این صرفاً بر فیزیک اسکناس متمرکز بود اما بزودی مجوز فعالیت در حوزه سکه طلا، شمش طلا و سایر فلزات گرانبها از جمله نقره به موضوع فعالیت صرافی‏ها اضافه خواهد شد و صرافی‏ها می‏توانند در این زمینه نیز به کسب و کار جدید بپردازند. همچنین فعالیت در حوزه حوالجات غیر بازرگانی در سرفصل‏های 63 گانه، حوالجات خرد و حوالجات عمده نیز از جمله فعالیت‏هایی است که صرافی‏ها می‏توانند در مرکز مبادله انجام دهند.
معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: آماده‏سازی زیرساخت‏ها و تدوین مقررات و دستورالعمل‏های لازم در خصوص توسعه مرکز مبادله زمانبر بود و در حال حاضر این زیرساخت‏ها و مقررات در حال نهایی شدن است و ظرف یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد و بازار ارز به عنوان یک بازار خود انتظام وارد فاز جدیدی می‏شود.
آرام با اشاره به اینکه تا پیش از این امکان عرضه و معامله انواع اوراق بهادار ارزی در کشور وجود نداشت، افزود: خوشبختانه اولین دستورالعمل انتشار اوراق بهادار مبتنی بر ارز (صکوک مرابحه) برای پالایشگاه گازی بیدبلند با عاملیت بانک ملت در بانک مرکزی مصوب و موافقت اصولی برای این اوراق صادر شد که پس از طی سایر مجوزها در اولین فرصت عرضه خواهد شد.
این مقام مسئول بانک مرکزی گفت: متعاقب این تغییرات انجام برخی بازنگری‏ها در بعضی مقررات و اساسنامه فعالیت شرکت‏های صرافی ضروری بود که بررسی‏های لازم در این خصوص در بانک مرکزی انجام شده و بزودی پس از تصویب در شورای پول و اعتبار اجرایی خواهد شد.
معاون ارزی بانک مرکزی به برخی از اقدامات انجام شده در بازار مبادله ارز و طلا بر اساس تعامل و همفکری با فعالان بازار ارز بویژه صرافی‏ها اشاره کرد و گفت: شناسایی سرفصل‏های 63گانه ارز خدماتی، عرضه بیشتر حواله درهم، عرضه اسکناس ارز از طریق حساب‏های بانکی، بازنگری در آیین‏نامه واردات طلا، عرضه ارز مسافری پس از گیت فرودگاه، تسهیل در پرداخت ارز دانشجویی و نظارت بیشتر بر ثبت سفارش‏ها بر اساس تصمیمات کمیته تأمین و تخصیص ارز از جمله این موارد است.
وی با تأکید بر اینکه سیاست بانک مرکزی کم کردن تعداد نرخ‏ها در بازار ارز و حرکت به سمت ارز تک نرخی است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر از تعدد نرخ‏ها کاسته شده و همچنین با اجرایی شدن ابزارهای مد نظر در آینده نزدیک این هدف محقق خواهد شد.
معاون ارزی بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه مدل کسب و کار صرافی‏ها باید سودآور باشد، افزود: صرافی‏ها نقش سازنده و مهمی در بازار ارز و چرخه تجاری کشور دارند و باید کمک کنیم تا فعالیت آنها به صورت ضابطه‏مند توسعه پیدا کند.
وی همچنین تعریف ابزارهای جدید سرمایه‏گذاری و حفظ ارزش سرمایه مانند انواع اوراق صکوک، عرضه سکه و شمش طلا و نقره توسط صرافی‏ها، اضافه شدن 3 الی 4 مورد سرفصل جدید به ارزهای خدماتی و عرضه ابزارهای جدید مبتنی بر ارز و طلا را از مهم‏ترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه ساماندهی بازار ارز دانست که بزودی اجرایی خواهند شد و شرکت‏های صرافی با استفاده از این ابزار در بستر مرکز مبادله می‏توانند نسبت به توسعه دامنه فعالیت‏های خود اقدام کنند.
رتبه‏بندی صرافی‏ها ملاک نوع فعالیت آنها خواهد بود
معاون نظارت بانک مرکزی نیز در این جلسه به تشریح سیاست‏های بانک مرکزی در راستای ضابطه‏مند کردن فعالیت شرکت‏های صرافی پرداخت و گفت: اصلاح دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‏های صرافی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. ابوذر سروش افزود: بر این اساس چهار فعالیت عمده شامل معاملات اسکناس، شمش و سکه، امکان معاملات ابزارهای مالی جدید در مرکز مبادله، انجام معاملات حواله ارز و برخی دیگر از انواع فعالیت‏ها در دست بررسی است. وی تأکید کرد: مجوزهای لازم برای انجام هر یک از موارد فوق بر اساس رتبه‏بندی و تعیین وضعیت هر صرافی توسط بانک مرکزی صادر خواهد شد. سروش ادامه داد: به طور کلی از این پس صرافی‏ها براساس رتبه اخذ شده از طرف بانک مرکزی رتبه‏بندی خواهند شد و بر این اساس صرافی‏هایی که رتبه بهتری داشته باشند امکان رشد و توسعه بیشتر فعالیت‏ها خود از جمله تأسیس شعبه و باجه را خواهند داشت.
معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: رتبه‏بندی صرافی‏های بانکی و تضامنی به صورت جداگانه انجام خواهد شد چرا که سطح و نوع فعالیت آنها با هم متفاوت است. وی همچنین به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای افزایش سرمایه صرافی‏ها پرداخت و تأکید کرد: به طور کلی هدف بانک مرکزی تسهیل و تسریع در مسیر افزایش سرمایه شرکت‏های صرافی خواهد بود که در این زمینه اخیراً موضوع در کمیسیون مقررات بانک مرکزی تصویب و به شبکه صرافی‏ها ابلاغ شده است. وی با اشاره به حواشی اخیر در خصوص کانون صرافان تأکید کرد: ارتباط بانک مرکزی با نهادهای صنفی از جمله شورای هماهنگی بانک‏ها، کانون بانک‏های خصوصی، انجمن لیزینگ و... ارتباطی سازنده و مبتنی بر تعامل دوجانبه است اما نهاد صنفی که نماینده جامعه صرافی است نباید اقداماتی برخلاف سیاست ارزی رسمی کشور داشته باشد.
سروش عدم تصویب اساسنامه کانون صرافان و عدم انجام انتخابات هیأت عالی نظارت بر کانون علیرغم تذکرات متعدد از سوی بانک مرکزی را از جمله مهمترین تخلفات صورت گرفته دانست و تأکید کرد بانک مرکزی آماده هرگونه تعامل و گفت‏و‏گو و دریافت پیشنهادات از سوی جامعه صرافان کشور در جلسات و بحث‏های کارشناسی است.
گفتنی است در این جلسه که با حضور نمایندگان صرافی‏های سراسرکشور از جمله مدیران عامل بیش از 50 شرکت صرافی بانکی و تضامنی سراسر کشور با هدف همفکری سازنده با سیاستگذار و هم‏اندیشی و تعاملات فنی و تخصصی بازار ارز برگزار شد، پیشنهادات و موضوعات مطروحه از سوی شرکت‏های صرافی اعم از محاسبه کارمزد تبادلات، تعدد نرخ‏ها، واردات طلا، بازگشت ارزهای صادراتی، فرایندهای سامانه نیما، روند افزایش سرمایه صرافی‏ها و سایر موارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی