صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقب ماندگی مزمن صنعت ریلی اعلام کرد

7.7 هزار میلیارد بدهی دولت قبل به راه‌آهن

 
توسعه صنعت ریلی در برنامه ششم توسعه از محورهای اصلی این برنامه بود که در برنامه هفتم نیز بخصوص برای پیشبرد اهداف ترانزیتی به آن توجه شده است. میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در خصوص تحقق برنامه‌های توسعه در بخش ریلی گفت: این بخش در سال 1400 حدود 3 هزار میلیارد تومان بدهی و 3 هزار میلیارد تومان انباشت تعمیرات داشت به همین دلیل نوسازی و بهسازی ناوگان و زیر ساخت در بخش ریلی عقب ماندگی شدیدی دارد. در سال ۱۳۹۷ با توجه به پرش سه برابری ارزی و اینکه بسیاری از قطعات ناوگان ارزی است، بودجه راه‌آهن به جای ۳۰۰ درصد، ۳۰ درصد رشد کرد و اولین ناترازی رقم خورد. در سال ۱۳۹۹ هم افزایش ۳۰۰ درصدی ارز و افزایش بودجه ۳۰ درصدی رخ داد که ناترازی در راه‌آهن افزایش یافت و با انباشتی از بدهی‌ها و تعمیرات روبه‌رو شدیم. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد. سهم راه‌آهن فروش نفت در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما سازمان برنامه و بودجه به حوزه ریلی پول نداده و حوزه ریلی را فقیرتر کرده است.
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اهداف برنامه رشد ترانزیت در کشور گفت: از زمانی که در راه‌آهن حضور پیدا کردیم، بنا داشتیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم و با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم. به همین دلیل کریدور شمال به جنوب را ایجاد کرده و اکنون ۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام‌ریلی را از روسیه به هند داریم که می‌توانیم بار را ترانزیت کنیم و درآمد داشته باشیم و از مهر ۱۴۰۱ این کار عملیاتی شد.

رشد حمل مسافری
وی درباره آمار جابه‌جایی مسافران ریلی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ با ۴۳ درصد افزایش جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر رسیدیم و رکورد تاریخی جابه‌جایی در راه‌آهن ثبت شد، هدفگذاری برای امسال هم بالای ۳۰ میلیون نفر است. در چهار ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۱ هم با ۱۳ درصد افزایش به جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیدیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر حمایت از تولید داخلی بیان کرد: ما به تولید داخل توجه داریم و این فرایند را تسهیل می‌کنیم؛ در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو رسیدیم و به ۱۵۹۸ عدد دست پیدا کردیم که تماماً سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تولید داخل بود.
 
تهاتر نفت برای توسعه صنعت
صالحی با بیان اینکه برای حل مشکلات تنوع‌بخشی به تأمین مالی را سرلوحه قرار دادیم، گفت: یکی‌از این موضوعات، تهاتر نفت است که از آذر ۱۴۰۰ کلید خورد و ما توانستیم ‌پروژه‌های ریلی را احصا کنیم از جمله چابهار -زهدان و رشت - آستارا؛ خطوط ترانزیتی که با یک الحاق، ارزش افزوده بیشتری دارد. این عدد بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و از سازمان برنامه انتظار داریم که تعهدات قبلی را عمل کند تا حداقل بدهی‌های دولت قبلی را پرداخت کنیم و بعد به جهش بپردازیم؛ تأمین سرمایه از طریق ماده ۱۲ هم بسیار مهم بوده و سقف آن ۷.۵ میلیارد دلار است. وی درباره اقدامات راه‌آهن برای اربعین نیز بیان کرد: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهایی ازجمله تهران - کرمانشاه و مشهد - کرمانشاه در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت را هم ثابت نگه داشته‌ایم. همچنین از خرمشهر به شلمچه برای کسانی که از تهران تا خرمشهر با قطار بیایند یا با ماشین شخصی تا شلمچه بیایند، ریل باسی به‌طول ۲۰ کیلومتر گذاشتیم ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جابه‌جا می‌کند.  صالحی درباره علت کمبود بلیت مسافری، توضیح داد: افزایش قیمت بلیت قطار نسبت به سایر مدل‌ها اندک است، همه واگن‌های مسافری برون‌شهری واگذار شده به بخش خصوصی که قطعاً با این نرخ‌ها راه‌آهن و شرکت‌ها زیان می‌بینند، باید نرخ بلیت اصلاح شود یا سازمان برنامه رقمی به راه‌آهن اختصاص دهد. در حال حاضر که قیمت بلیت افزایش نیافته و به خاطر قیمت و ایمنی تقاضای ما بالا رفته و طبیعی است که انتخاب اول مردم حوزه ریلی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی