صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • بازار ارز
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • چهان
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنج - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنج - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

حمایت تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی از نیکبخت

اتحادیه‌های مرتبط با تولید محصولات کشاورزی در نامه‌ها و اظهارنظر‌های جداگانه از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حمایت کردند

امین محمودی
خبرنگار

 
دوشنبه هفته جاری بود که سرانجام دولت دو ماه پس از استعفای سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای رسماً محمدعلی نیکبخت؛ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل فعلی سازمان تعاون روستایی ایران را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
 
سوابق وزیر پیشنهادی دولت
علاوه بر مدیریت جهاد سازندگی شهرستان‌های دلگان، نیکشهر، چابهار و زابل، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی، عضو شورای عالی پول و اعتبار کشور، عضو و دبیر ستاد مجری طرح گندم کشور، رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی تولید کشاورزی ایران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، عضو شورای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی. عضو ستاد تنظیم بازار کالای کشور، مسئول تنظیم برنامه پنج ساله پنجم وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی نیکبخت است.
 
برنامه‌های نیکبخت برای
وزارت جهاد کشاورزی
ارتقای بهره‌وری منابع پایه تولید (آب و خاک)، ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی و جلب مشارکت مردمی، بازاریابی محصولات کشاورزی و دستیابی به تراز مثبت تجاری، امنیت غذایی و بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی تولید محور، نوسازی ناوگان کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون، توسعه آبزی پروری، توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای، بهنگام‌سازی نظام‌های اطلاع‌رسـانی و به روزرســــــانی آمـار کشاورزی، پایداری در تولیدات دام و طیور، حفظ و احیای پایدار منابع طبیعی و اراضی کشاوزری، دانش بنیان و مهارت‌محور کردن بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته‌بندی و برندسازی محصولات کشاورزی‌ و توسعه کشاورزی هوشمند اقداماتی است که در برنامه تحولی نیکبخت برای اجرای اهداف کلان در وزارت جهادکشاورزی در نظر گرفته شده است.
 
سه خصوصیت منحصر به فرد مدیریت نیکبخت
محمد بلاغی، رئیس اتحادیه  تعاونی گلخانه‌داران کشور در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه شاهد آن هستیم که دولت فردی کاربلد و ماهر را برای وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
وی افزود: سه خصوصیت برجسته‌ای که در نشست‌ها و برنامه‌هایی که با حضور وی برگزار کرده‌ایم، این است که در ابتدا وی با تشکل‌های مردم نهاد و تخصصی مربوط به هر محصول همراه بوده است. رئیس اتحادیه  تعاونی گلخانه‌داران کشور اظهار کرد: این موضوع در مدتی که نیکبخت در سازمان تعاون روستایی بوده به وضوح برای تشکل‌های بخش خصوصی ملموس بوده است که امیدواریم این روند با انتخاب ایشان به عنوان وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌دار  باشد.
بلاغی خاطرنشان کرد: 95 درصد بخش کشاورزی و تولید آن در اختیار مردم و بخش خصوصی است به همین دلیل این طیف باید با وزیر جهاد کشاورزی همراه باشند. وی افزود: دومین خصوصیت ایشان به تجربه‌ای که در ساختار وزارت جهاد کشاورزی داشته است، برمی‌گردد به طوری که وی از سطح‌های پایین مانند رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان، تا سطح میانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و سطوح بالایی وزارت جهاد کشاورزی همچون معاون برنامه‌ریزی اقتصادی و رئیس سازمان تعاون روستایی حضور داشته است که این امر باعث برتری وی بر افراد و گزینه‌های دیگر این وزارتخانه است.
رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه‌داران کشور عنوان کرد: همواره ایشان به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی معتقد بوده به طوری که طی 13 سال اخیر با وجود نگارش ماده 32 افزایش قانون بهره‌وری و صادرات محصولات کشاورزی وزرای قبلی به آن پایبند نبودند ولی انتظار می‌رود ایشان به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند. بلاغی در پایان گفت: بهره‌وری از منابع آبی و خاکی در اولویت کاری ایشان است، از طرف دیگر انتظار دیگری نمی‌توان از این مدیر توانمند وزارت جهاد کشاورزی داشت.
 
حمایت تشکل‌های مختلف از
وزیر پیشنهادی دولت
جمعی از نیروهای جهادی و انقلابی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای از حسن انتخاب رئیس ‌جمهور برای معرفی گزینه وزارت جهاد کشاورزی از وی قدردانی کردند.
از طرف دیگر اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی، اتحادیه ارگانیک ایران، اتحادیــــــه تعاونی‌هـــــای تولیدکننــــدگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران و انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی (اتماک) در نامه‌‌های جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی از وی خواستند خانه ملت به گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای سکان‌داری وزارتخانه متولی تولید، رأی مثبت دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی