صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • بازار ارز
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • چهان
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنج - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنج - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فروش تخم مرغ 40 درصد زیر قیمت مصوب

قیمت هرکیلو تخم مرغ در واحدهای تولیدی کمتر از ۲۸ هزارتومان شد

هما همت خواه
خبرنگار

 
طی هفته‌های اخیر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی روند کاهشی به خود گرفت، تاجایی که اکنون به کیلویی ۲۸ هزار تومان یعنی ۴۰ درصد زیر قیمت مصوب رسیده، درحالی که قیمت مصوب این محصول ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده است به همین منظور به سراغ دو نفر از فعالان بخش خصوصی این بازار رفته‌ایم تا در خصوص آخرین وضعیت این بازار جویا شویم.

سقوط قیمت تخم مرغ
در واحدهای تولیدی
نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن گفت: با توجه به قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ به ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان، اکنون هر کیلوگرم از این محصول در واحدهای تولیدی بین ۲۸ تا ۳۲ هزارتومان به فروش می‌رسد که بیانگر سقوط قیمت این محصول است.
«ناصر نبی پور» در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: در حال حاضر تولید روال عادی خود را سپری می‌کند اما تولیدکنندگان به طور جدی با مشکل کاهش تقاضا در بازار داخلی و صادراتی به دلیل تشدید گرما روبه‌رو هستند که این امر نگران کننده است.
وی کمبود نقدینگی، سردرگمی صادرکنندگان بابت ما به التفاوت عوارض صادراتی و تأخیر در تأمین نهاده‌های طیور را از دیگر مشکلات جدی این صنعت دانست و تصریح کرد: اکنون صادرکنندگان درخصوص مابه التفاوت عوارض صادراتی تخم مرغ بلاتکلیف هستند که همین امر در کاهش صادرات این محصول اثرگذار است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تأکید براینکه تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند گفت: اکنون تولیدکنندگان نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا را بسختی تأمین می‌کنند به طور مثال تولیدکننده ۲ تا ۳ ماه است که محصول را خرید کرده اما هنوز محصول به دستش نرسیده است.
وی براین باور است که ادامه روند ضرر تولید کنندگان می‌تواند موجب حذف گله‌های مرغ مادر و در نهایت کاهش تولید در نیمه دوم سال‌جاری شود بنابراین از دولت خواست در صورت لزوم برای ذخیره‌سازی و خرید حمایتی اقدام کند.
تولید یک میلیون و 400 هزار تن تخم مرغ در کشور
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن با اشاره به کاهش قیمت تخم مرغ گفت: انتظار می‌رود قیمت این محصول در بازار برای مصرف کنندگان نیز کاهش یابد زیرا طی هفته‌های اخیر با وجود کاهش قیمت‌ها، نرخ در بازار کاهش چندانی نداشته است.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شده است؛ و طی هفته‌های اخیر با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم اما همچنان این محصول در بازار خرده فروشی با قیمت‌های بالا و بیش از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
«حمیدرضا کاشانی» در گفت‌و‌گو با «ایران»، علت کاهش قیمت تخم مرغ را درب واحدهای تولیدی، کاهش مصرف در فصل گرما، افزایش مازاد محصول در پی تأخیر صادرات طی ۲۰ تا ۲۵ روز گذشته دانست.
وی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ کشور خطی است، اظهارداشت: آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول تخم مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه شده است بنابراین امسال نیز تولید طبق روال انجام می‌شود و نه تنها کمبودی در این زمینه نداریم بلکه با مازاد تولید روبه‌رو هستیم.
 به گفته وی، ۳ ماه از سال را با کاهش مصرف و ۹ ماه سال با سردی هوا با افزایش مصرف روبه‌رو هستیم بنابراین باید چاره‌ای بیندیشیم تا ضرر تولیدکنندگان در طول فصل گرما موجب کاهش تولید در اوج مصرف نشود.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن گفت: در اثر تداوم زیان تولیدکنندگان اگر گله‌های مرغ تخم‌گذار حذف و از چرخه تولید خارج شود، باید منتظر کاهش تولید باشیم این درحالی است که حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ ماه زمان می‌برد تا گله‌های جدید رشد کرده و وارد چرخه تولید شود.
وی اظهارداشت: با وجود از سرگیری صادرات این محصول طی یک هفته گذشته اما به دلیل فصل گرما حجم صادرات نیز کاهشی است بنابراین تأثیرچندانی در بازار داخلی ندارد و نیازمند راهکارهای دیگر هستیم.
وی تصریح کرد: طبق آمارها از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده که رقم مناسبی است زیرا حجم صادرات سال گذشته این محصول حدود ۵۵ هزارتن به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است البته ناگفته نماند که این صنعت با توجه به میزان تولید داخلی، ظرفیت صادرات سالانه ۱۰۰ هزارتن از این محصول را دارد.

لزوم ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولید داخلی
 وی تصریح کرد: اکنون با توجه به مازاد تخم مرغ در واحدهای تولیدی نیاز است که برای حمایت از این بخش شرکت پشتیبانی امور دام وارد خرید حمایتی شود تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند همانگونه که سال گذشته با شروع فصل گرما از استان‌های عمده تولید کننده این محصول خریدحمایتی صورت گرفت.
کاشانی ادامه داد: اکنون نیز صنعت مرغ تخمگذار کشور نیازمند حمایت شرکت پشتیبانی امور دام است.

تشدید نظارت‌ها بر بازار تخم مرغ
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن افزود: به نظر می‌رسد با وجود کاهش قیمت تخم مرغ درب واحدهای تولیدی نیاز است دولت نظارت‌ها بر بازار عمده فروشی و خرده فروشی را تشدید کند تا مصرف کنندگان نیز بیش از این متضرر نشوند.

جستجو
آرشیو تاریخی