صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

انتظار هر خانوار برای خانه‌دار شدن ۱۲ سال تعیین شد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، سال انتظار برای خانه‌دار شدن ۱۲ سال تعیین شد.
 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن پیرهادی در مورد مدت زمان خانه دار شدن هر خانوار ایرانی، در جمع خبرنگاران، گفت: با رأی امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، سال انتظار دسترسی خانوار‌ها به مسکن ۱۲ سال تعیین شد.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم جهش صعودی قیمت مسکن نسبت به در آمد را سبب بروز نابرابری در دسترسی به مسکن در حوزه شهری دانست و افزود: متأسفانه سن دسترسی به مسکن در پی نابسامانی حوزه مسکن برای خانوار‌های طبقه متوسط شهری به بیش از ۳۰ سال رسیده و در برخی ارزیابی‌ها با توجه به نرخ تورم برای دهک‌های اول درآمدی بیش از یک قرن گمانه زنی می‌شود؛ ارقام وحشتناک و دلهره‌آوری که رفع و ساماندهی آنها تدبیر و چاره‌جویی اساسی و واقع بینانه‌ای را می‌طلبید.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خرید مسکن و حتی برنامه‌ریزی برای خرید مسکن از توان و دسترس طبقه متوسط شهری خارج شده و برای دهک‌های پایین‌تر به رؤیای دست نیافتنی تبدیل شده است، گفت: در همین راستا، کمیسیون تلفیق برنامه برای حل این معضل به صورت مسأله محور و واقع بینانه به حوزه مسکن وارد شد و با تعیین اهداف راهبردی مشخص چند گام اساسی برای حل مسأله مسکن برداشت.
نماینده مردم تهران ادامه داد: در کنار کاهش زمان دسترسی به مسکن، رشد ۱۵ درصدی توسعه صنعتی‌سازی و رشد ۲۰ درصدی نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده از اهداف راهبردی در حوزه مسکن است که با رأی کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه هفتم اعمال شد.
به گفته پیرهادی با رأی روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق صنعتی‌سازی ساختمان با رشد ۵ برابری در برنامه هفتم به ۱۵ درصد رسید، این در حالی است که در سال‌های اخیر حداکثر صنعتی‌سازی ساختمان در خوشبینانه‌ترین آمار ۳ درصد بوده است. وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف به ساخت سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکن شهری، ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی و نوسازی ۲۰۰ مسکن بابت فرسوده شده است. پیرهادی گفت: با توجه به سهم ۷۰ درصدی مسکن از سبد هزینه خانواده‌ها پرداختن به معضل مسکن باید به صورت اولویت دار در دستور کار دولت قرار گیرد. امیدواریم با حمایت‌های مجلس در حوزه تولید مسکن دولت بتواند وعده‌های خود به مردم در حوزه مسکن را محقق کند.

 

کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین نداشته است
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: تاکنون این کمیسیون برنامه‌ای برای تغییر سهمیه بنزین و اختصاص آن به کد ملی افراد نداشته است و بعید می‌دانم چنین تصمیمی گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن زنگنه در نشست خبری خود انتشار اخباری مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی شهروندان را تکذیب کرد و گفت: در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت عنوان کرده که یارانه‌های انرژی به صورت مساوی بین ایرانیان تقسیم شود، اما اشاره نکرده که این امر به چه صورتی انجام شود و منظور از این تقسیم مساوی چه چیزی است.
وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بند مرتبط با این موضوع مراعا گذاشته شده به جلسات مشترک مجلس و دولت اشاره کرد و افزود: تاکنون دو جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس با رئیس‌جمهور، برخی معاونان و وزرای ایشان برگزار کرده است و دو مسأله در این جلسات مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت که یکی از آنها موضوع ارز بود که به طور مفصل درخصوص سیاست‌های ارزی و آثار آن در جلسه اول گفت‌و‌گو صورت گرفت و در جلسه دوم نیز درخصوص انرژی بحث و بررسی انجام شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: به سبب تکثر نظرات مقرر شد طی روز‌های آینده درخصوص موضوع انرژی از جمله صرفه‌جویی انرژی و حامل‌های انرژی تصمیم‌گیری شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی