صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

یک کارآفرین جوان از تجربه خود در اشتغال و درآمدزایی می‏گوید؛

کارآفرینی را با 500 هزار تومان در سال 98 شروع کردم

فرزانه پیری
روزنامه نگار

امروزه کسب و کارهای خانگی یا (Home business) در بسیاری از کشورهای جهان به خاطر کم هزینه و درآمدزا بودن مورد توجه قرار گرفته است. کسانی که شرایط کار کردن در بیرون از خانه را نداشته باشند می‏توانند در خانه با راه‏اندازی کسب و کاری کوچک، خود را مشغول کرده و منبع درآمدی برای خانواده باشند.
راه‏اندازی مشاغل خانگی نیاز به هزینه‏های سرسام آور اجاره مغازه یا دفتر، خرید تجهیزات اداری و هزینه کرد هزینه‏های جاری اعم از آب و برق و کرایه تاکسی ندارد و این امکان را به افراد می‏دهد با سرمایه‏ای هر چند اندک در محیط امن خانواده کارهای هنری بزرگی را رقم زنند.
با گسترش شبکه‏های اجتماعی، براحتی آموزش هنرهای دستی و مشاغل خانگی در فضای مجازی قابل دریافت است و این امر باعث شده است تا علاقه‏مندان با استفاده از پکیج‏های آموزشی، صاحب شغل شوند همچنین برای عرضه و فروش تولیدات از ظرفیت شبکه‏ها در فضای مجازی بهره‏مند شوند.
مشاغل خانگی دارای تنوع بسیار بالایی است که هنر رزین یکی از این کسب و کارهاست که در این گزارش با مهندس کارآفرین خانگی در زمینه هنر رزین به گفت‏و‏گو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چطور به هنر رزین علاقه‏مند و مشغول به کار شدید؟
فرزاد تحسری 38 ساله فارغ‏التحصیل رشته مهندسی کشاورزی و ساکن تهران هستم، بنده علاقه بسیاری به کارهای هنری از جمله موسیقی و نقاشی و سایر رشته‏های هنری دارم و سعی می‏کنم در حد توان در اکثر آنها موفق باشم.
قبل از شیوع ویروس کرونا در بحث تجهیزات پزشکی با پدرم کار می‏کردم وقتی کرونا در سال 1398 باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد، کار ما نیزاز تب و تاب اولیه خارج شد و ما بیشتر خانه نشین شدیم، در این مدت به‏دنبال این بودم از طریق شبکه‏های اجتماعی فعالیتی را شروع کنم از این‏رو با تلاش و پشتکار فراوان و با استفاده از منابع مختلف و مطالعات زیاد به‏صورت خود جوش آموزش‏ها را دنبال کردم و با آموزش رزین آشنا شده و به آن علاقه‏مند شدم.
در ابتدا به خاطر اینکه هزینه لازم را برای سپری کردن کلاس‏های آموزشی نداشتم سعی کردم همان هزینه آموزشی را صرف خرید مواد اولیه کنم. در مدت 2 سال در هنر رزین، آزمون و خطا انجام دادم تا به مرور این حرفه را یاد گرفتم و بعد از کسب گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‏ای کشور، اکنون به‏عنوان مدرس در آموزشگاه‏ها به‏صورت حضوری و مجازی تدریس می‏کنم.

هنر رزین و تنوع تولیدات را برای آشنایی مخاطبان در این عرصه توضیح دهید.
رزین به معنای «صمغ» و یک ماده چسبناک است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود است. رزین اپوکسی یک نوع رزین مصنوعی است که در دنیا به‏عنوان مناسب‏ترین رزین برای کارهای هنری شناخته می‏شود و کاربردهای گسترده‏ای در صنایع مختلف از جمله صنعت مد و پوشاک دارد و در ساخت بدلیجات و لوازم تزئینی اغلب با استفاده از گل‏های طبیعی، اکلیل‏های متنوع، ترنسفرها و استیکرهای ورق طلا و... انجام می‏شود.
برای تولید محصولات باید از تجهیزات اساسی شامل پوشش‏های محافظ، لوازم ایمنی (مانند دستکش، ماسک و عینک ایمنی)، محیط با دمای کنترل شده و دریل مینیاتوری، رنگ‏های مختلف، ماده سخت‏کننده (هاردنر)، اسپری روان‏کننده سیلیکون، پیگمنت‏ها، تورچ و سایر مواد افزودنی (مواد سازگار با رزین) استفاده کرد همچنین رزین انواع مختلفی از جمله رزین پلی‏استر، رزین اپوکسی، رزین پلی‏یورتان و رزین پلی‏آمید دارد که هر کدام از این رزین‏ها دارای خواص و کاربردهای متفاوتی هستند و برای هنر زیورآلات رزینی از نوع رزین اپوکسی استفاده می‏شود و من برای اینکه تولید خوب و باکیفیتی داشته باشم سعی می‏کنم مواد اولیه رزین را از مکان‏های معتبر با کیفیت و تنوع بالا انتخاب کنم.

بیشترین تولیدات رزینی در کجا کاربرد دارد؟
تولیدات رزینی بیشتر در صنعت مد و لباس مورد استفاده قرار می‏گیرد و به‏عنوان زیورآلات کاربرد بسیاری دارد.
بسیاری از بانوان به جای خرید طلا در این شرایط اقتصادی، از زیورآلات رزینی استقبال می‏کنند و حتی بسته به نوع و سلیقه خودشان، سفارش کار می‏دهند. خلاقیت و نوآوری در این هنر زیاد است و براحتی می‏توان ایده‏ای را با کامپیوتر و نرم افزار طراحی کرد و بعد از طراحی اولیه آن را به مرحله اجرا درآورد و محدودیتی در ارائه طرح‏ها وجود ندارد و هر شخص می‏تواند تصوراتش را پر و بال بدهد و آنها را به‏صورت الگو درآورده و اجرایی کند.
در تولیدات رزین خلاقیت نقش اصلی را ایفا می‏کند و بی‏نهایت طرح و تنوع و ایده وجود دارد که بسته به سفارش می‏توان آن را اجرایی کرد. من با استفاده از ابتکار و نوآوری با توجه به اینکه رشته تحصیلی‏ام مهندسی کشاورزی بود و با توجه به شناختی که از گل‏ها و گیاهان مختلف داشتم سعی کردم از گیاهانی که خشک می‏کردم در تولیدات رزینی استفاده کنم و این امر نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد.
بنده در این چند سال اخیر تولیداتی از جمله گوشواره، انگشتر، ساعت، دستبند و گردنبند، جاکلیدی و غیره را داشته‏ام که مورد استقبال هنردوستان قرار گرفته است.

برای تولیدات رزینی چقدر سرمایه‏گذاری کردید؟
سال 1398 کار رزین را با 500 هزار تومان شروع کردم و الان علاقه‏مندان می‏توانند با یک و نیم میلیون تومان، این کار را انجام بدهند.
آموزش‏های رزینی در فضای مجازی وجود دارد و حتی در این زمینه هم تدریس انجام می‏دهم و می‏توانم هنرجویانی را که علاقه‏مند هستند از مرحله صفر تا صد آموزش بدهم.

در آموزش‏های هنری که برای رزین انجام می‏دهید، استقبال مردم را چطور ارزیابی می‏کنید؟
در زمان کرونا که بسیاری از آموزشگاه‏ها تعطیل شده بود بیشتر آموزش‏ها از طریق فضای مجازی و شبکه‏ها به‏صورت برخط ارائه می‏شد در همین زمینه من هم از طریق شبکه‏های مجازی آموزش‏ها را به متقاضیان در شهرستان‏های دور ارائه کردم و اکنون که آموزش‏ها به‏صورت حضوری است در ماه حدود هشت نفر شاگرد دارم.

بیشتر تولیدکنندگان با مشکل عرضه مواجه هستند. برای فروش تولیدات چه راهکارهایی دارید؟
بنده مدرک بازاریابی را از طریق دوره‏های آموزشی کسب کرده‏ام و آشنا به بازارکار هستم. در مرحله اول، تولیدات را به مغازه‏ها و فروشگاه‏های اطراف بردم و وقتی فروشنده‏ها تنوع و کیفیت کارها را می‏دیدند، استقبال می‏کردند و از آنها سفارش می‏گرفتم.
درابتدای کار به پیشنهاد خانواده صفحه‏ای را در شبکه‏های مجازی راه‏اندازی کردم و به مرور با تشویق دوستان و دنبال کننده‏های آن صفحه، کم کم کار پیشرفت کرد تا اینکه از طرف رسانه ملی به بنده پیشنهاد شد تا مستندی از کارهایی که در خانه انجام می‏دهم ساخته شود و بعد از پخش مستند و بازخورد خوبی که از سوی مخاطبان دریافت کردم، تصمیم گرفتم که به این کار جدی‏تر نگاه کنم و مطالعاتم را در زمینه ساخت زیورآلات رزینی بالاتر بردم.از ظرفیت شبکه‏های مجازی برای فروش تولیدات استفاده کردم و از این طریق بازاریابی و تبلیغات انجام دادم و اکنون سفارش‏هایی از استان‏های مختلف کشور دارم.
به تولیدکنندگان پیشنهاد می‏کنم، برای فروش کالاها، نمونه‏ای از تولیدات را به مغازه‏ها و فروشگاه‏ها، یا بازارچه‏های محلی، جمعه بازارها، فروشگاه‏های صنایع دستی و نمایشگاه‏هایی که در صنعت مدل و لباس مشغول فعالیت هستند برده و از طریق این فضاها اقدام به عرضه کنند و همچنین از ظرفیت شبکه‏های مجازی که متنوع هستند برای فروش محصولات استفاده کنند.

آیا روی صادرات تولیدات هم فکر می‏کنید؟
در این زمینه نیاز به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر و تسهیلگری دارم و از راهنمایی افرادی که می‏توانند به من در این زمینه مشاوره داده و یا کمک کنند استقبال می‏کنم.
نقش حمایتی خانواده را در مشاغل خانگی چطور ارزیابی می‏کنید؟
نقش پدر و مادر و همراهی آنها در راه‏اندازی کسب و کارهای خانگی بسیار پررنگ است چون این کار در محیط خانه صورت می‏گیرد نیاز به حمایت‏های خانواده و فراهم کردن شرایط مناسب دارد.
پدر و مادر بنده نیز در راه‏اندازی رزین بسیار کمک کردند و آنها در تهیه ابزار و مواد اولیه همراه من بودند و حتی در بحث ایده و ارائه پیشنهاد و نظر با من همراهی و همدلی می‏کردند و با تشویق‏های خود باعث شدند من با آرامش و علاقه بیشتری به این کار جذب شوم.

چه آینده‏ای را برای هنرتان ترسیم می‏کنید؟
درصدد هستم هنرجویان بسیاری را در این زمینه (رزین) آموزش بدهم تا از طریق این هنر، اشتغالزایی ایجاد شده و کسب درآمد کنند. برای آینده نیز تجربه‏هایم را به‏صورت مکتوب در قالب یک کتابی تدوین و در اختیار علاقه‏مندان قرار خواهم داد.

 

بــــرش

هر خانه یک کارگاه
شعار ما «هر خانه یک کارگاه» است. آموزش حرفه‏های مشاغل خانگی این کمک را به افراد می‏کند تا در محیط خانواده و در کنار سایر وظایف و دریک محیط بسیار کوچک، با کمترین هزینه اقدام به راه‏اندازی کسب و کار خانگی به‏عنوان شغل ثانویه کنند تا درآمدی برای امرار معاش باشد.
من معتقدم باید افراد به سمت کارهایی بروند که علاقه‏مند هستند، این موضوع باعث می‏شود با علاقه و عشق بیشتری کار کنند و تولیداتی با کیفیت بالا داشته باشند. هنر رزین به خاطر تنوع بالا مورد استقبال بسیاری از کارجویان قرار گرفته است و علاقه‏مندان برای ورود به بازار کار تنها لازم است پس از آموزش اصولی این هنر، خلاقیت خود را به کار بگیرند و از آن کسب درآمد کنند و کار با رزین را می‏توان به‏عنوان یک شغل خانگی نگاه کرد که می‏تواند جنبه هنری و درآمدزایی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی