صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

بسیاری از پروژه‌های میادین نفتی در دولت قبل معطل مانده بود

 
مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: سیاست‌گذاری و راهبرد هدفمند در تولید نفت، عاملی بسیار تأثیرگذار است که در دولت سیزدهم ریل‌گذاری این مسیر به‌درستی صورت گرفته است.
عبدالله عذاری‌اهوازی اظهار کرد: برقراری ارتباط با کشورهای مختلف به دور از هرگونه فرصت‌سوزی ناشی از وابستگی به غرب موجب شده تا در راستای تولید نفت همکاری‌های زیادی با شرکت‌های خارجی در مدت زمان ۲‌سال اخیر شکل بگیرد که در روند تولید نیز تأثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به معطل کردن بسیاری از پروژه‌ها در میادین نفتی در دولت قبل گفت: این مسأله معلول نگاه و چشم‌دوختن به بیرون از کشور بود درحالی که با وجود این میزان توان داخلی نباید خود را وابسته بدانیم.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان یکی از تفکرات اشتباه دولت قبل را تمرکز بر ازدیاد برداشت عنوان کرد و گفت: ازدیاد برداشت در جای خود مهم است اما همه نگاه‌ها نباید فقط معطوف به ازدیاد برداشت باشد بلکه موارد دیگری همچون چاه‌محوری نیز باید مد نظر باشد. نباید خود را محدود به یک رویکرد کنیم.
وی از جمع‌آوری تمامی گازهای مشعل در میادین غرب کارون در آینده نزدیک با راه‌اندازی کامل کارخانه NGL۳۲۰۰ خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر فاز نخست این کارخانه راه‌اندازی شده که ظرفیت آن جمع‌آوری و فرآورش ۲۵۰فوت مکعب گاز همراه در میادین نفتی غرب کارون در روز است.
عذاری‌اهوازی افزود: فاز دوم کارخانه در صورت تکمیل شدن ظرفیت فرآورش ۵۰۰میلیون فوت مکعب گاز همراه در روز را دارا است که این میزان فرآورش و جمع‌آوری گاز برای غرب کارون کافی است.
وی حرکت به سمت صنعت نفت سبز و پایان آلودگی‌های محیط زیستی را از دلایل اصلی و مهم راه‌اندازی این کارخانه خواند.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه و تولید سه محصول ارزشمند شامل گاز مایع طبیعی، متان و گوگرد گرانول را از جمله کاربردهای مهم کارخانه NGL۳۲۰۰ عنوان کرد و گفت: مولدسازی، حفظ سرمایه‌ ملی و تولید ثروت، اشتغا‌لزایی از دستاوردهای مهم بهره‌برداری از این طرح است.
وی در ادامه ظرفیت روزانه تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی را تا شهریور ماه سال گذشته حدود ۸۴ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: امروز میزان تولید نفت در این میدان با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اساسی به بیش ۱۲۰ هزار بشکه رسیده است.
به اعتقاد عذاری‌اهوازی هر چند قطعی‌های مکرر شبکه برق، مشکلات اقلیمی و عدم طراحی درست برخی از مشکلات میدان‌هایی همچون میدان آزادگان جنوبی است اما تصمیمات و حرکت‌های غلط دولت گذشته موجب تعلل در راه‌اندازی برخی پروژه‌ها شده است.
وی گفت: کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی در میدان آزادگان بنا بوده در سال ۹۷ راه‌اندازی شود اما با گذشت پنج سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان به برنامه‌ریزی و اقدامات در دست انجام به منظور راه‌اندازی کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی میدان آزادگان جنوبی اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه ظرفیت فرآورش ۳۲۰ هزار بشکه در روز فراهم می‌شود.
به گفته وی تکمیل ‌پروژه‌های نیمه‌تمام یا روی زمین مانده از گذشته و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش میزان هزینه‌ها و خسارت‌ها از جمله اهداف و اولویت‌های کاری شرکت نفت و گاز اروندان برشمرد.
 
ریل‌گذاری دولت سیزدهم در افزایش تولید نفت
عذاری‌اهوازی به اقدامات مختلف شرکت نفت و گاز اروندان در حوزه محیط‌ زیست و الزام آن اشاره کرد و گفت: ۷۱ درصد از میادین مشترک کشور در غرب کارون است که حجم وسیعی را در برمی‌گیرد از جمله این میادین، میدان‌های مشترک سهراب، یاران، آزادگان، یادآوران، خرمشهر و... هستند. توسعه میادین براساس برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت به شرکت متن سپرده شده که در این شرکت نیز الزامات محیط‌ زیستی در طراحی کارخانه دیده شده است.
وی افزود: گازهای اضافه تا حد امکان به چاه برگردانده می‌شوند و بقیه آن در اختیار NGL۳۲۰۰ قرار می‌گیرد، آب همراه نفت پس از فراوری نفت مجدداً به عمق سه‌هزار متری زمین تزریق می‌شود و هیچ‌گونه پسابی روی زمین برجای نمی‌ماند. در طراحی‌های جدید همه لوله‌های زیرزمینی سیمانی(کانکریت) یا لوله‌های پی‌وی‌سی چند لایه است تا با توجه به شوری خاک آسیب نبینند، دچار نشتی نشوند و طول عمر آنها افزایش یابد.
 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بر پیشگیرانه بودن اقدامات در زمینه نگهداری و مراقبت تأکید کرد و گفت: پیش از اینکه قرار باشد حادثه‌ای رخ بدهد نقاط خطر را شناسایی و از نشتی خطوط جلوگیری می‌شود. در حال حاضر آمار نشتی خطوط از هفته‌ای یک‌بار به ماهی یک‌بار و شاید سه ماه یک‌بار رسیده است که این دستاورد حاصل تقویت حفاظت کاتدی، توپک‌رانی و تزریق کنترل‌کننده خوردگی به‌صورت مستمر است.
وی به دیگر روش‌های محافظتی، پیشگیرانه و مراقبتی در راستای جلوگیری از آسیب به محیط زیست‌ اشاره کرد و گفت: در کارخانه سالانه ۸۰۰ میلیارد ریال بابت استفاده از مواد شیمیایی کنترل کننده خوردگی هزینه می‌شود هر چند هزینه اقدامات پیشگیرانه بالا است اما آن را لازم و ضروری می‌دانیم چراکه به پایداری تولید و جلوگیری از آسیب به محیط زیست کمک شایانی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی