صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و یک - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و یک - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

پیام‌های آزاد شدن 6 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص آزاد‌سازی منابع ایران در کره‌جنوبی طی رشته توئیت‌هایی نوشت: آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره‌جنوبی حاوی چند پیام مهم است:
اول) آواربرداری و بازسازی: فرایند آواربرداری و احیا محدود به حوزه اقتصادی نیست. در بخش دیپلماسی نیز بر خلاف ادعاهای گزاف، دولت قبل کشور را در شرایطی تحویل داده که تحریم‌ها و پرونده‌های باز علیه کشور چند برابر شد...
از جمله این پرونده‌های باز، پرونده پول‌های ایران در کره‌جنوبی است. حتی پرونده تی‌بی‌آی و مشکلات منابع ایران در عراق نیز به بی‌تدبیری دولت و رئیس بانک مرکزی قبل بازمی‌گردد که موضوع مستقل و مفصلی است. دولت سیزدهم در دیپلماسی هم در حال آواربرداری و بستن تک‌تک این پرونده‌ها است.
دوم) دیپلماسی عزتمندانه: در مقابل دیپلماسی التماسی و از موضع ضعف و اتهام، فعال کردن همه ابزارها موجب نتیجه دادن دیپلماسی عزتمندانه شد. فعالسازی مسیر حقوقی و شکایت از کره یک لاین از چند لاین فعال در چهارچوب دیپلماسی عزت بود.
سوم) شکستن حباب توهم: سال گذشته همین ایام مذاکرات تبادل... در حال انجام بود اما به دنبال اغتشاشات و توهمات ناشی از آن، فرایند متوقف شد. اگرچه چندی بعد امریکایی‌ها با فهم اینکه چیزی از پروژه آشوب کاسب نیستند، تلاش کردند بی‌سرو صدا از در پشتی مذاکرات را فعال کنند اما نهایی شدن این فرایند کمتر از یک ماه به سالگرد اغتشاشات...
نشان می‌دهد امریکایی‌ها هم از جان گرفتن دوباره پروژه آشوب ناامید هستند و نخواسته‌اند دوباره فرصت را به هوای تعدادی برانداز پلاستیکی و فاندبگیر شیاد از دست بدهند.

 

عزت در مذاکرات
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: یکی برای چیدن میوه مذاکرات به دنبال منفعت مردم و آزادسازی پول‌های بلوکه شده‌ست، یکی هم میره پیش البرادعی التماس می‌کنه که امتیاز بدن تا  انتخابات رأی بیارن، مهمه که چه کسی مذاکره‌کننده باشه.

 

دستاورد تبادل زندانیان

یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: برعنداز ناگرامی، امریکا مثل خیار فروختت و تمام‌! دستاورد تبادل زندانی پولیه که به خزانه جمهوری‌اسلامی میره وسلام.

 

خرید کالاهای اساسی با پول‌های بلوکه شده
یک فعال رسانه‌ای در جواب یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که خبر شایعه‌ای مبنی بر عدم دسترسی ایران به کل منابع بلوکه شده را داده بود، در صفحه شخصی خود نوشت: حتی اگر این روایت درست هم باشد چند نکته مهم دارد: ۱. پول‌های ما در کره در همان زمان توافق برجام هم قرار بود در این حوزه‌ها مصرف شود و سال‌ها ظریف و عراقچی برای آزاد کردن پول‌ها و مصرف در همین محل‌ها تلاش کردند. ۲. فشار از منابع دیگر ارزی برای خرید کالاهای اساسی کاسته خواهد شد.

 

 براندازان چاره دیگری کنند
مصطفی موسوی‌نژاد، دبیر اسبق سرویس اقتصادی خبرگزاری دانشجو در صفحه خود نوشت: در سالگرد اغتشاشات، خیلی‌ها انتظار داشتند شعله خرابکاری‌های جدید با حمایت غرب آغاز شود، که ناگهان خبر توافق بر سر آزادسازی زندانیان ایرانی و امریکایی در کنار آزادسازی کل پول‌های کره‌جنوبی برای خرید کالاهای غیرتحریمی منتشر شد. برنامه غرب چیز دیگری است، براندازان چاره‌ای دگر کنند.

 

در توافقات بین‌المللی تضمین وجود دارد
مصطفی رضایی، روزنامه‌نگار نیز در صفحه خود نوشت: خدا قوت به تیم کاربلد مذاکره‌کننده که بدون هیاهو به توافق مورد اشاره رسید. جا دارد یادی کنیم از جواد ظریف که می‌گفت در توافق‌های بین‌المللی تضمین وجود ندارد.
سالانه میلیاردها دلار کالای اساسی وارد می‌کنیم
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: برخی دوستان دغدغه این را دارند که چرا وجوه آزاد شده ایران در کره قرار است صرف واردات فقط کالاهای غیرتحریمی شود. نگرانی درستی نیست چون ایران سالانه ده‌ها میلیارد دلار صرف این دست واردات می‌کند، طبعاً سایر منابع می‌توانند برای مصارف دیگر استفاده شوند. این جیب به آن جیب است.
درس‌های آزاد‌سازی منابع ارزی
عبدالرضا هادیزاده، دبیر سیاست خارجه خبرگزاری ایرنا نیز نوشت: آزادسازی منابع ایران چقدر درس و حرف داشت. چند روز مانده به سالگرد ۲۸مرداد، چند هفته مانده به سالگرد مهسا، چند هفته بعد از اخراج رابرت مالی، چند وقت بعد از ادعای دستگیری یک جاسوس دیگر امریکایی و چند سال بعد از اینکه امریکا اصرار داشت پول‌های بلوکه‌شده از مذاکرات برجام قابل تفکیک نیست!
بدون برجام هم شد
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: بدون برجام و FATF، هم بخش زیادی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد شد، هم کل دارایی‌های توقیف‌شده ایران در کره‌جنوبی! ایران از امریکا برای پایبندی به تعهداتش تضمین گرفت، زندانیان بیگناه ایرانی هم آزاد شدند؛ اینها نتیجه عبور از دیپلماسی التماسی و گفتمان عزتِ زبانِ دنیا بلدان است!
قیافه براندازا و اصلاح‌طلبا دیدن داره
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: امریکا که بعد از آغاز شورش ‌١۴٠١ در ایران تبادل زندانیان را به‌خاطر اینکه فکر می‌کرد کار جمهوری اسلامی تمام است، به تعویق انداخت، حالا در آستانه سالگرد شورش مهسا از براندازی ناامید شده و با دولت رئیسی به توافق رسیده. قیافه براندازا و اصلاح‌طلبا دیدن داره:))
چند نکته در مورد توافق جدید
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: چند نکته درباره توافق جدید: ۱. منابع آزادشده در کره طبق برجام از اول برای کالاهای تحریمی باید هزینه می‌شد؛ ۲. ظریف و عراقچی سال‌ها برای آزادی این منابع برای همین‌ مصارف زور زدن و نشد؛ ۳. حتی اگر برای کالای اساسی و دارو باشه، فشار رو از سایر منابع ارزی ما برمی‌داره...

 

جستجو
آرشیو تاریخی