صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و یک - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و یک - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

برنامه‌ریزی برای 2 هزار پرواز به عراق در اربعین

در حال حاضر 150 پرواز هفتگی به عراق برقرار است که در ایام اربعین افزایش می‌یابد

با دستور رئیس‌جمهور بخش حمل‌و‌نقل برای انجام سفرهای اربعین آماده می‌شود و بخش‌های مختلف در حال تدارک آغاز سفرها با کمترین مشکلات نسبت به سال قبل است.
سال گذشته بخش هوایی در تأمین صندلی و بلیت پرواز با مشکلاتی مواجه بود اما رئیس سازمان هواپیمایی از تسهیل عملیات پروازی در اربعین خبر داد. سال پیش 250 هزار زائر اربعین از طریق هوایی به عتبات رفتند و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 300 هزار نفر با پرواز به سفر اربعین اعزام شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد:امکان افزایش پرواز به عراق را داریم اما این کشور محدودیت‌هایی دارد که موجب کاهش تعداد پروازها شده است.
محمد محمدی‌بخش نخستین محدودیت را تعداد کم فرودگاه‌ها در عراق عنوان کرد و گفت:25 فرودگاه در کشور آمادگی انجام پروازهای اربعین را دارند اما مسأله این است که در عراق فقط دو فرودگاه بغداد و نجف پروازهای اربعین را پذیرش می‌کنند. موضوع دیگر گران بودن هزینه‌های این دو فرودگاه است که باعث افزایش هزینه پروازی می‌شود.
وی افزود: قرار است برای حل مشکلات و افزایش پرواز به عراق در اربعین، هیأت ایرانی در عراق مذاکره کند و انتظار داریم نتیجه آن تسهیل پروازها و صدور مجوز پروازهای بیشتر باشد.
برای بازه زمانی اربعین امسال که از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور‌ماه در نظر گرفته شده است، نرخ مسیرهای هوایی تهران به فرودگاه‌های عراق در نجف و بغداد به صورت رفت و برگشت از تهران هشت میلیون تومان است.

بلیت‌های جعلی
هواپیمایی عراق قیمت پروازهای رفت‌ و برگشت اربعین را از تهران ۶ میلیون تومان، معادل ۱۴۵ دلار تعیین کرده و این رقم با ایرلاین‌های ایرانی معادل ۱۶۰ دلار است.
در همین زمینه جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی به ایرنا توضیح داد:مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت، تفاوت در پرداخت هزینه‌های فرودگاهی است. شرکت هواپیمایی العراقیه از پرداخت هزینه‌های فرودگاهی معاف است، بنابراین هر ساعت صندلی پرواز این ایرلاین با هزینه کمتری تمام می‌شود. در مقابل، ایرلاین‌های ایرانی از هر بلیت 4 تا 4/5 میلیون تومان برای خدمات فرودگاهی عراق بویژه فرودگاه گران نجف پرداخت می‌کنند. حتی نرخ ویلچر فرودگاهی که در اغلب کشورها رایگان است، در فرودگاه نجف جداگانه حساب می‌شود. مشکل بعدی عدم تعهدات العراقیه پس از فروش بلیت است. در واقع بلیت‌های العراقیه در سال‌های گذشته از سوی آژانسی به فروش رفته که به قول و تعهدات خود عمل نکرده است.

4.5 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل
علاوه بر بخش هوایی، بخش‌های دیگر حمل‌ونقل برای اربعین آماده می‌شوند. به گفته مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی، در دولت سیزدهم ۴ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه راهسازی و راهداری در مسیر اربعین هزینه شده است. یکی از این طرح‌ها ۴ بانده شدن مسیر ایلام به مهران است که در این مسیر دو تونل به میزان یک‌و‌نیم کیلومتر داریم که یکی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.
بذرپاش در مراسم افتتاح تونل شماره ۲ محور ایلام-مهران درباره تکمیل این مسیر در آستانه ایام اربعین حسینی گفت:با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد از زوار اربعین حسینی به صورت زمینی از پایانه مرزی مهران و از مسیر استان ایلام به سرزمین عراق سفر می‌کنند، راه ایلام به مهران به‌عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی به شمار می‌آید و در چند سال اخیر اقدامات جدی برای توسعه، بهسازی، تعریض و اصلاح این معبر اصلی که بار بزرگی از ترافیک را در این برهه از زمان به دوش می‌کشد، انجام شده است.
بذرپاش بیان کرد:توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی و راه‌های استان توسعه اقتصادی را نیز به دنبال دارد و به عبارت دیگر توسعه اقتصادی هر منطقه و استان در گرو توسعه راه‌های اصلی آن منطقه و استان است.
وی افزود:با توجه به فوریت موضوع سفرهای اربعین، عبور موقت از تونل دیگری که بخش انتهایی آن باقی‌ مانده انجام می‌شود و طی دو ماه بعد از اربعین تکمیل می‌شود. پروژه‌های بهسازی و روکش آسفالت به طول ۹۳ کیلومتر انجام و برخی از مقاطع مسیر نیز تعریض شده است. ۶ دستگاه پل با اعتباری حدود یک‌هزار و ۵۰ میلیارد تومان در این مسیر احداث شده و با وجود محدودیت منابع، پروژه‌های بزرگی در حوزه راهسازی در حال انجام است.
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین از اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایام اربعین خبر داد. وزیر راه‌وشهرسازی از اجرای بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان پروژه برای بهسازی دو پایانه‌ مرزی برکت و مهران در راستای آسایش زائران اربعین خبر داد و گفت:ظرفیت پارکینگ‌های این دو پایانه مرزی ۲۵ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته پارکینگ این پایانه ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه خودرو داشت اما امسال به ظرفیت این پایانه برای ۴۰ هزار دستگاه اتومبیل بیشتر اضافه شده و مجموعاً ظرفیت این پارکینگ به ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است.
وی در خصوص مشکلاتی که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود دارد، توضیح داد:طبیعتاً در سال‌های گذشته با رشد جمعیت زائران مسأله کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل ایجاد شده است، اما در حال رایزنی با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌هایی مانند ناوگان سایر کشورها و سازمان‌ها هستیم تا کمبود ناوگان حمل‌ونقل مشکلی برای زائران به همراه نداشته باشد.
وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه شورای مسکن استان ایلام گفت:مرحله دوم واگذاری زمین به متقاضیان در طرح جوانی جمعیت تا یک ماه‌ونیم آینده آغاز می‌شود.

راه‌اندازی قطار‌های ترکیبی به مقصد کربلا
میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی برای جابه‌جایی زوار اربعین گفت:قطار ترکیبی تهران-کربلا در ایام اربعین راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود:در جلساتی مفصل و فشرده‌ با مدیرعامل و همچنین مدیران ارشد راه‌آهن دولتی عراق، علاوه بر بررسی روند اقدامات مربوط به پروژه شلمچه-بصره و پیگیری تسریع آن، تفاهم شد به منظور خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) قطار ترکیبی تهران-کربلا در هفته‌های آینده راه‌اندازی شود و ظرفیت آن نیز به دو زوج سیر در هفته افزایش یابد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود:همچنین با توجه به تمهیدات انجام گرفته و استقبال مردم عزیز، سیر این قطار برای کل ایام سال برقرار خواهد بود.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای انجام سفرهای ایمن جاده‌ای زائران اربعین گفت:پیش‌بینی‌ می‌شود در ایام اربعین حسینی امسال چهار میلیون ایرانی به کشور عراق سفر کنند که تعداد سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق محورهای مواصلاتی به مرزها می‌روند و در این‌باره هماهنگی‌ها برای سفری ایمن انجام شده است.
داریوش امانی گفت:در حالی که برای نگهداری و ایمن‌سازی اصولی محورهای مواصلاتی کشور ۲۳۰ همت اعتبار نیاز است، امسال با وجود افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی اعتبارات در مقایسه با سال گذشته، همچنان با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.
به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، وی در ادامه نگهداری و ایمن‌سازی کریدورهای ترانزیتی و محورهای اصلی مواصلاتی را از رویکردهای اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برشمرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین رشد قابل‌توجه در حوزه جابه‌جایی کالا و افزایش ترانزیت از قلمرو کشور در ماه‌های ابتدایی امسال را نویدبخش افزایش رشد در این بخش و تداوم آن تا پایان سال دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی