صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و دو - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و دو - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

پولی و بانکی

منابع بلوکه‌شده در اختیار 6 بانک ایرانی قرار می‌گیرند

در پی توافقات صورت‌گرفته بزودی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق آزاد شده و در اختیار شش بانک ایرانی قرار می‌گیرد.
چندی پیش محمد‌رضا فرزین، رئیس کل بانک ‌مرکزی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات و توافقات صورت‌گرفتـــــه درباره آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران گفت: پیگیری‌ها جواب داده و خبرهای بسیار خوبی در مورد آزادسازی منابع ارزی در راه است. مذاکرات به نتیجه رسیده ‌بزودی آثار آن‌ را در بازار مشاهده خواهید کرد.
براساس پیگیری‌های ایسنا، مجموع منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق حدود ۱۲میلیارد یورو است. ۶ میلیارد یورو از این عدد سهم کره‌جنوبی بوده که در حال حاضر در بانک سوییس است و قرار شده این منابع ارزی به یورو تبدیل شده و طی روزهای آتی به حساب دو بانک قطری واریز شود.
البته براساس توافقات صورت گرفته ۶ بانک ایرانی از یک ماه گذشته در دو بانک قطری مذکور افتتاح حساب کرده‌اند و به محض تبدیل این منابع ارزی به یورو، قرار است در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ۶ میلیارد یورو دیگر از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در بانک TDI عراق است و مقرر شده از طریق همین دو بانک قطری، این منابع نیز در اختیار شش بانک ایرانی مورد نظر قرار گیرد.
بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزاد‌سازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است. ایران نیز قرار است از این منابع برای خرید کالاهای اساسی دارو و دیگر اقلام کالایی استفاده کند.

 

مرندی: کره‌جنوبی نقشی در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران نداشت

سیدمحمد مرندی، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: کره جنوبی هیچ نقشی در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران نداشت. پس از این توافق، امریکا به سئول گفت که دارایی‌های ایران را منتقل کند.
پیش از این یک مقام ارشد کره جنوبی بدون تأیید یا تکذیب اخبار منتشر شده درباره آغاز روند آزادسازی دارایی‌های نفتی ایران در این کشور اعلام کرد که سئول امیدوار است مشکل پول‌های بلوکه شده ایران «به آرامی» حل شود.
عاطفه خرمی، عضو هیأت علمی نیز نوشت: این دروغ رو که نوبخت یه زمانی تو دهن شماها انداخت باور کردین؟ به قول رهبری:«رئیس‌جمهور وقیح امریکا هنوز می‌گوید که ما 100میلیارد، گاهی می‌گوید 150میلیارد به ایران دادیم؛ شما غلط کردید دادید! شما کی به ایران [پول دادید]؟ یک دلار هم شما‌ها ندادید به ایران.»

 

همتی هنوز در هپروت ارتباط با اروپا
به سر می‌برد

عبدالناصر همتی درباره آزاد شدن منابع بلوکه شده نوشت: ایرادی که می‌توان گرفت این است که چرا اینقدر طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه، به همان نقطه اول رسیدید؟چرا اروپا را دور زدید و متوسل به کشورهای منطقه شدید؟مهمتر اینکه چرا به رغم ادعای یک دولت مقتدر، نتوانستید برجام را اجرا کرده و یا به توافق بهتری جهت رفع تحریم‌ها دست یابید؟
علیرضا سلیمانی، یک کاربر توئیتر در پاسخ به وی نوشته است: همتی هنوز در هپروت ارتباط با اروپا به سر می‌برد، احتمالاً فراموش کرده سقف چیزی که همین اروپا به نمایندگی از امریکا در سال ۹۹ برایشان روی میز گذاشته بود، چندین برابر کمتر از این رقم و در ازای ستانده‌ای به مراتب بزرگ‌تر بود!

 

جایی قرار نیست بتن ریخته شود!

مجتبی باجلان، روزنامه‌نگار نوشت: یک نکته درباره مغلطه برجامیون: دولت قبل در ازای دریافت 4میلیارد از اموال خودمون هم طبق تعهدش تو هسته‌ای بتن ریخت هم 4تاجاسوس رو آزاد کرد. در این توافق نه تعهدی داده شده ونه جایی قراره بتن‌ریزی بشه، متن توافق هم ساده وتضمین شده است:پول‌ها رو آزاد کنید تاجاسوس‌ها رو آزاد کنیم...

 

طلبمان کاهش پیدا نکرد

فهمیه حاجی نصیری، یک کاربر شبکه اجتماعی در پاسخ به این سؤال که چرا از 7‌میلیارد دلار موجود در کره‌جنوبی 6 میلیارد دلار آن پرداخت شده، نوشت:‌طلب ما از ابتدا به وون بود. با کاهش ارزش وون در سال‌های گذشته و البته پرداخت بخشی از آن مبلغ به سازمان ملل و مصارف دیگر، جمع نهایی ۶ میلیارد دلار است که آن هم به یورو تبدیل خواهد شد.

 

برای اینستکس توخالی
 چه‌ها که نکردید

علی فرحزادی در صفحه توئیتر خود در خصوص واکنش اصلاح‌طلبان به آزاد‌سازی منابع ارزی نوشت: حالا همینا برای اینستکس که دروغی بیش نبود داشتن از شادی از هم گسسته میشدنا.

 

دولت شیپور پیروزی ننواخته است

مجید شاکری، اقتصاددان نوشت: آزادسازى پول کره(با علم به همه زحمات) قطعاً یک دستاورد، پیروزى، موفقیت یا مانند آن نیست. نهایتاً یک «مرحله» است.
وی در توئیتی دیگر نیز نوشت: ماجراى پول کره یک نمونه است که چرا کشور به یک جریان سوم سیاسى نیاز دارد. دولت چیزى را که موفقیت نیست، به‌عنوان موفقیت جشن مى گیرد و مخالفان آن چیزى را که خودشان شبیه آن را در بهار ١٤٠٠ با جدیت پیگیرى مى کردند، امروز تمسخر مى کنند.
اما در جواب شاکری، فرهاد چاره دان نوشته است: دکترجان! دولت که شیپور پیروزی ننواخته است | در وضعیتی که جریان‌های سیاسی، منفعت اقتصادی را قربانی جناح بازی‌های دم انتخاباتی کردند، علی باقری بدون هیاهو و فخرفروشی و صادقانه مذاکرات را پیش برده است| مذاکرات دیگری هم وجود دارد که دولت اعلام نکرده تا کار به سرانجام برسد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی