صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و سه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و سه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت 186 همت اوراق مالی برای تکمیل طرح‏های عمرانی منتشر می‏کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جهت‌گیری اصلی سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت این است که تمامی اوراق مالی را برای تکمیل طرح‏های تملکی که امکان اتمام آنها در سال 1402 و 1403 وجود دارد، استفاده کند.
«داوود منظور» در گفت‏وگو با ایرنا، در ارزیابی خود از راهکار دقیق سازمان برنامه و بودجه برای کنترل سقف بودجه سال آینده با توجه به برگزاری انتخابات اسفند‏ماه تصریح کرد: دولت لایحه بودجه را با توجه به نیازها و پیش‏بینی پرداخت‏هایی که در سال آینده الزامی است و همچنین با رعایت اجرای قوانین و تکالیفی که بر عهده دارد، تدوین می‏کند؛ البته اینها فارغ از مطالبات نمایندگان مجلس است و اگر نمایندگان مواردی را پیگیری می‏کنند، عمدتاً همین اجرای قانون است.
وی با بیان اینکه فرایند تدوین بودجه 1403 آغاز و جلسات ستاد بودجه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اصلاح مواد 180 و 182 آیین‏نامه داخلی مجلس، سازکار ارائه و تصویب بودجه با تغییراتی مواجه شده و بودجه در دو مرحله ارائه و در دو مرحله نیز به تصویب می‏رسد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به زمان‏بندی تدوین و تصویب لایحه بودجه عنوان کرد: زمان‏بندی تدوین و تصویب بودجه براساس مصوبات جدید مجلس تنظیم و به دستگاه‏ها ابلاغ شده است؛ ستاد بودجه سازمان در همین زمان‏بندی تلاش خواهد کرد لایحه بودجه را آماده‏سازی کند.
منظور درباره راهکار سازمان برنامه و بودجه برای کاهش سهم اوراق مالی از منابع درآمدی دولت در سال آینده با هدف هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: عرضه اوراق بخشی از روش تأمین مالی است و لزوماً به دنبال این نیستیم که میزان انتشار اوراق را به حداقل برسانیم بلکه اوراق کمک می‏کند تا بتوانیم طرح‏های تملک را زودتر تکمیل کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع پیش‏بینی شده در بودجه امسال برای انتشار اوراق مالی حدود 186 هزار میلیارد تومان است، متذکر شد: هنوز اوراقی منتشر نکرده‏ایم، ولی بنا داریم اوراق مالی را به‏طور کامل منتشر کنیم.
منظور تصریح کرد: جهتگیری اصلی سازمان برنامه و بودجه این است که تمامی این اوراق را برای تکمیل طرح‏های تملکی که می‏توانند در سال 1402 و 1403 تمام شوند، استفاده کند.

مخالفت مجلس با لایحه اصلاح بودجه
نمایندگان مجلس با درخواست بررسی فوری لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 در راستای تعیین تکلیف درآمدهای ناشی از مازاد فروش نفت و حذف رانت قیر مخالفت کردند.
به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (22 مرداد)مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از لایحه دو‏فوریتی اصلاح بودجه 1402، اظهار کرد: این لایحه اصلاحیه کوتاهی است که ناظر به برخی ایرادات اجرایی کوچک قانون بودجه 1402 کل کشور است تا بتوانیم قانون را سریع و کامل اجرا کنیم.
وی افزود: این لایحه به روان شدن اجرای قانون بودجه امسال کمک می‏کند. اگر این لایحه تصویب شود بهتر از فرداست؛ چون ما با قانون بودجه زندگی می‏کنیم خصوصاً در بخش‏های سلامت، آموزش، بازنشستگان، و توسعه زیرساخت‏ها.
معاون رئیس‏جمهور گفت: یکــــــــــی از پیشنهادهای این لایحه در خصوص فروش نفت است؛ در قانون موجود، مجلس دولت را مکلف کرد روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت صادر کند اما تاکنون بر اساس اعلام وزارت نفت میزان صادرات از 1.4 میلیون بشکه عبور کرده است لذا می‏خواهیم مازاد ظرفیت تولید نفت را صادر کرده و منابع آن را صرف تکمیل زیرساخت‏ها و همچنین بازپرداخت بخشی از بدهی‏های دولت به صندوق تأمین اجتماعی کنیم تا از ظرفیت صادرات نفت در شرایط تحریمی حداکثر استفاده را ببریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مورد دیگر در این لایحه دو فوریتی اصلاحاتی است که نیاز است در جداول 7، 8 و 9 قانون بودجه اجرا شود. در این جداول، برخی ردیف بودجه دستگاه‏ها، نشان‏دار شده و تنها به یک دستگاه اختصاص یافته است. این مورد در کمیسیون تلفیق بودجه امسال در لایحه اعمال شده بود؛ در حالی که این ردیف بودجه‏ها بعضاً به 3 یا 4 دستگاه اختصاص دارد لذا درخواست می‏کنم این ردیف بودجه‏ها اصلاح شود.
منظور بیان کرد: مورد دیگر پیشنهاد اصلاح مالیات اعضای هیأت علمی و قضات است؛ در قانون فعلی بودجه، مالیات اساتید دانشگاه‏ها و قضات پلکانی شده که سبب نارضایتی در میان اعضای هیأت علمی شده است و برخی از آنها ترجیح می‏دهند ترک خدمت کنند. لذا از نمایندگان می‏خواهم به دو فوریت آن رأی دهند.
به گفته نمایندگان موافق بررسی فوری این لایحه، دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 به دنبال اصلاح بخش قیر قانون بودجه امسال بود که به گفته کارشناسان مصوبه مجلس در زمینه قیر رایگان، به ایجاد رانت دامن زده است و دولت می‏خواست این رانت را از بین ببرد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.
نمایندگان مجلس نهایتاً از میان 235 حاضر، 63 موافق، 146 مخالف، 9 ممتنع و 17 بدون رأی به دو فوریت این لایحه رأی ندادند.
نمایندگان مجلس سپس به تقاضای یک‏فوریتی شدن این لایحه رأی منفی دادند.
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این رأی‏گیری اعلام کرد، لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 کل کشور به صورت عادی اعلام وصول می‏شود.

جستجو
آرشیو تاریخی