صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و چهار - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و چهار - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

خبر ویژه

پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی اقدام تروریستی حرم شاهچراغ

رئیس‌جمهور در پی اقدام تروریستی حرم شاهچراغ پیامی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حمله تروریستی کور به سومین حرم مطهر اهل‌بیت حضرت احمد بن موسی‌الکاظم شاهچراغ(ع) که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد، بار دیگر قلوب ملت ایران را اندوهگین و داغدار کرد.
دشمنان ایران عزیز ناامید و ناکام از مقابله با اراده مقاوم ملت بزرگ ایران، با ارتکاب جنایت خونین دیگری چهره پلید خود را نمایان کردند.
اینجانب ضمن تسلیت این حادثه هولناک به خانواده شهدا، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم.
وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی باید با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند.
یقیناً ملت عزیز ایران با غلبه بر توطئه خباثت‌آمیز دشمنان، بار دیگر آنها را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام خواهند گذاشت.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

همتی مقصر کاهش یک میلیارد دلاری ارزهای مسدودی ایران در کره جنوبی است

یک کارشناس اقتصادی در واکنش به انتقاد همتی به کاهش ارزش پول بلوکه شده، گفت: همتی می‌دانست چه نوع ارزی در کره جنوبی ذخیره شده و ارزش آن در این مدت دستخوش تغییر شده و مقصر اصلی هم خودش است.  به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی همه منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی خبر دارد و اعلام کرد: متأسفانه نزدیک به هفت میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در سال‌های پایانی دهه ۹۰ به صورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت؛ حتی در این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.
وی افزود: اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، همه منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالث پذیرفته شد و به‌زودی این منابع به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.
در این زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا درباره کاهش یک میلیارد دلاری ارزش این منابع، توضیح داد: در بحث مبادلات تجاری دلار، موضوع برابری ارزها مطرح است و باید به سمت جایگزینی دلار برویم.
حسین میرزایی افزود: در مبادلات تجاری خارجی، معمولاً معادل دلاری مدنظر است نه خود دلار و در خصوص آزادسازی منابع با ارزش کشور در کره جنوبی، از آنجایی که پول بلوکه شده به وون بوده، در این سال‌ها ارزش پول کره در مقایسه با دلار کاهش یافته است.  این کارشناس اقتصادی بیان داشت: مقصر اصلی این موضوع نیز مربوط به دوره مدیریت آقای همتی در بانک مرکزی بوده است، اما وی بیشتر به دنبال نمایش رسانه‌ای است و خوب می‌داند که چه نوع ارزی در کره ذخیره شده و الان ارزش آن دستخوش تغییرات شده است.
وی با بیان اینکه همتی به نمایش رسانه‌ای علاقه دارد، ادامه داد: همتی در دوره ریاست خود بارها اعلام کرد که نرخ ارز کنترل شد، اما شاهد بودیم که دلار را با چهار تا پنج برابر افزایش قیمت تحویل دولت جدید داد.

 

افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی
را به تیم فنی ایران نداد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اجازه بازدید از ایستگاه آب‌سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد، اما افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را به تیم فنی ایران نداد.
محمد جوانبخت، معاون وزیر در امور آب و آبفا در رابطه با سفر هیأت فنی ایران به افغانستان گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب‌سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد و تیم فنی ایران در این بازدید، مشاهده کرد که جریان آب به سمت سد کجکی برقرار است و آب در جریان است. وی افزود: متأسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند. جوانبخت گفت: در این سفر، قرار شد طرفین روی نحوه تأمین حقابه ایران مذاکرات را ادامه دهند.
وی افزود: مقامات افغانستان مدعی هستند اگر از سد کجکی آبی رهاسازی شود، در طول ۷۰۰ کیلومتری تا رسیدن به مرز ایران، به خاطر خشکی مسیر، این آب رهاسازی شده به ایران نمی‌رسد، اما تیم فنی ایران مطرح کرد که می‌توان با محاسبات هیدرولوژیکی، حقابه ایران را تأمین کرد و نمی‌توان با چنین مسائل کلی، تصمیم گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی