صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و چهار - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و چهار - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عدم مدیریت سبد ارزی دارایی‏های خارجی و عدم پوشش ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز از جمله ترک فعل‏های همتی بوده که منجر به کاهش ارزش یک میلیارد دلاری منابع ارزی ایران در کره جنوبی شد

ضرورت محاکمه همتی

با اهمال بانک مرکزی در دوره همتی، اقدامی برای تبدیل منابع ارزی ایران در کره انجام نشد

در انتهای هفته گذشته با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم چند میلیارد دلار از منابع ارزی ایران که برای چند سال به‏طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط امریکا مسدود شده بود آزاد شد.
در این میان عبدالناصر همتی که با گذشت نزدیک به 2 سال از انتخابات ریاست‏جمهوری سال 1400 همچنان در فضای رقابت‏ها و مناظره‏های آن دوره باقی مانده و هر از گاهی تلاش می‏کند در قالب انتشار مطالبی دولت سیزدهم را مورد تخریب قرار دهد مجدداً انتقاداتی را نسبت به جزئیات این اتفاق مطرح کرده است. همتی در طول 2 سال اخیر هرگاه اقدامات دولت سیزدهم در بخش‏های مختلف به ثمر نشست و دستاوردهای دولت و بانک مرکزی برای مردم ملموس شد تلاش کرده، کم‏کاری خود و دیگر اعضای دولت روحانی را به نحوی توجیه کند. همتی در آخرین اظهارات خود تلاش فراوانی برای زیر سؤال بردن توفیق دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کرده است.
اهمال بانک مرکزی در دوره ریاست همتی برای تبدیل منابع ارزی ایران در کره‏جنوبی به ارزهای معتبر، سبب کاهش یک میلیارد دلاری ارزش این منابع طی چند سال اخیر شده است و این روزها به جای اینکه همتی پاسخگوی ترک فعل خود در دوره ریاستش بر بانک مرکزی باشد، با فرار به جلو از توضیح عملکرد خود اجتناب می‏کند و با آوردن عذر بدتر از گناه بیان می‏کند که «موضوع (جابه‏جایی وجوه) از دست بانک مرکزی خارج بوده است». این گزاره که بانک مرکزی نقشی در تعیین شیوه نگهداری منابع ارزی نداشته و نحوه انتقال وجوه دارایی‏های خارجی تحت اختیار بانک مرکزی نبوده، موضوعی است که نشانه ضعف بانک مرکزی در دوره ریاست همتی بوده و ناشی از اهمال بانک مرکزی در انجام وظایف و مسئولیت‏های وی است؛ چراکه اکنون پس از آزادسازی منابع ایران در کره‏جنوبی، نحوه برداشت منابع، تبدیل وجوه و انتقال منابع با تصمیم بانک مرکزی ایران انجام شده است.
همتی رئیس‏کل بانک مرکزی دولت روحانی در حالی از جزئیات آزادسازی ارزهای بلوکه‏شده در کره‏جنوبی انتقاد کرده که در عمل متهم ردیف اول این اتفاق، سوء‏مدیریت وی بوده است. از سال 1397 بانک مرکزی به ریاست همتی با ترک فعل، گامی برای تبدیل پول ایران به یورو نکرد و ارزهای ایران به صورت واحد پول وون در بانک‏های کره باقی ماند. بدین ترتیب با کاهش ارزش وون کره در چند سال اخیر، حدود یک میلیارد دلار از ارزش پول‏های بلوکه‏شده ایران کاهش یافت که مقصر اصلی آن عبدالناصر همتی و تیم مدیریتی بانک مرکزی دولت روحانی هستند. همتی و معاون ارزی وی به عنوان مسئول حفظ ارز دارایی‏های خارجی بانک مرکزی، باید در برابر از بین رفتن یک میلیارد دلار از منابع ارزی ایران پاسخگو باشند و با توجه به اینکه ترک فعل همتی و معاونش آسیب جدی به منافع ملی وارد کرده است باید در برابر قانون جوابگوی عملکرد خود باشند و محاکمه وی یک ضرورت است.
مدیریت ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز و نحوه چینش سبد ارزی دارایی‏های خارجی جزو اصول ابتدایی اقتصاد مالیه بین‏الملل است و همتی که خود را اقتصاددان معرفی می‏کند، گویی بدیهیات علم اقتصاد را یا نمی‏داند یا با اهمال‏کاری و ترک فعل این الزامات را رعایت نکرده است و منجر به از بین رفتن نزدیک به یک میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در این موضوع خاص شده است.
در همین رابطه محمدرضا فرزین درباره جزئیات منابع ارزی آزاد شده نوشت: لازم به تأکید است متأسفانه نزدیک به 7 میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‏های پایانی دهه 90 به صورت وون (واحد پول ملی کره‏جنوبی) به بانک‏های کره‏جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‏گرفت. حتی طی این سال‏ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.
وی در ادامه افزود: اما با پیگیری‏های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف‏شده ایران در کره‏جنوبی آزاد و هزینه‏های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالث پذیرفته شد. فرزین تصریح کرد: بر همین اساس، بزودی تمام این منابع یورویی به حساب‏های 6 بانک ایرانی در قطر واریز و به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‏شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی افزود: لازم به تأکید است منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز بزودی در دسترس قرار می‏گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهده خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی