صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

پیشرفت ابرپروژه انتقال آب دریای‌عمان به شرق کشور
حمید لشکری، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: ابر پروژه ۳.۲ میلیارد دلاری شیرین‌سازی آب دریای‌عمان و انتقالش به شهرهای سیستان و خراسان که سه ماه پیش شروع شد، امروز با تأمین ۴۱۰میلیون دلاری از محل جهش فروش نفت و یقه کردن ۲.۵ میلیون فراری مالیاتی، به پیشرفت ۱۲.۵درصدی رسیده؛ رونق صنعت و کشاورزی و ثبات جمعیت شرقی از اهدافشه.
سیده کاف، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی آغاز شده و قراره تا اواخر سال بعد به زاهدان برسه. به امید روزی که آب و آبادانی به این استان‌ها برسه.
یک کاربر دیگر نیز نوشته است: طرح نمک‌زدایی و انتقال آب عمان به شرق کشور مخصوصاً سیستان و بلوچستان اجرایی شد. دولت سیزدهم قوه و نیروی اجرا کننده است و نه مثل دولت قبل که توصیه در خانه بمانیم را خوب انجام دادند.

 

آتش‌بازی با بنزین
برای رأی‌آوری
اخیراً شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر افزایش مصرف بنزین مطرح شده است اما وزیر نفت با اعلام اینکه بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر ذخایر بنزین داریم، گفت: هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت بنزین نداریم و تأمین سوخت در همه جایگاه‌های کشور فعال است. از طرفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز با تأکید بر اینکه هر گونه شایعه درباره کمبود یا افزایش قیمت بنزین صحت ندارد، اعلام کرد: در پی افزایش تقاضای مصرف بنزین به دنبال افزایش سفرهای تابستانی، فرایند تأمین سوخت برخی جایگاه‌ها با تأخیر مواجه شده است. در تلاشیم تأمین سوخت این جایگاه‌ها ادامه یابد. طبق صحبت‌های مسئولان وزارت نفت، بنزین گران نخواهد شد و برخی از نمایندگان مجلس که حرف از گرانی بنزین می‌زنند تنها درصدد دیده شدن و جمع‌آوری رأی با توجه به نزدیک بودن انتخابات هستند و توجه به صحبت‌های این طیف از افراد تنها باعث تحریک احساسات مردم می‌شود.

 

رشد تولید صنعتی در کشور
یک کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود نوشت: رشد تولید براساس شاخص تولید صنعتی در تیر۱۴۰۲، ۶/۷ درصد گزارش شد.

 

روزنامه
دنیای اقتصاد:
وضعیت رفاه نسبت به سال۹۹ بهتر شده است

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تفصیلی آورده است: در گزارش اخیر مرکز آمار، هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی که نشان‌دهنده میزان رفاه آنهاست ذکر شده است.
طی نیم‌دهه اخیر، مخارج واقعی خانوارهای شهری حدود ۱۴ درصد و مخارج واقعی خانوار روستایی به میزان ۹ درصد افت کرده است. در سال گذشته نسبت به سال قبل، مخارج واقعی خانوار شهری تقریباً بدون تغییر بوده و۲/۵ درصد به مخارج واقعی خانوار روستایی افزوده شده است.
بررسی ترکیب هزینه‌های خانوار نشان می‌دهد گوشت با بیش از۲۰ درصد بالاترین سهم را در هزینه‌های خوراکی در خانوارهای شهری و روستایی دارد.
هرچند این گزارش نشان می‌دهد وضعیت نسبت به سال ۹۹ بهتر شده است، اما هنوز نسبت به ۵ سال پیش (قبل از بازگشت تحریم‌ها) جاماندگی دارد.

 

تخریب دلارزدایی به سبک اکوایران!

موضع رسانه تخصصی اکوایران درباره کاهش ارزش یک میلیارد دلاری منابع ایران در کره‌جنوبی را مشاهده می‌کنید. این رسانه بدون اینکه خنده‌اش بگیرد دلیل این اتفاق را «دلارزدایی» معرفی می‌کند و نه برجامیزه کردن روش فروش و تسویه.
ماجرا ساده است، دولت قبل در چهارچوب ساختارهای تعبیه شده در برجام به کره‌جنوبی میعانات گازی فروخته و درآمد نفتی دریافت شده و سپس با دستور امریکا این منابع در بانک کره‌جنوبی به ارز وون بلوکه شده است.
یعنی دولت قبل همانند یک بچه‌مثبت همه حرف‌ها و ساختارهای تعبیه شده امریکا را رعایت کرده است. حال کجای این کار دلارزدایی است؟ هر گردی که گردو نیست و نباید تصور کرد چون پول ایران به ارز ملی کره بلوکه شده، پس در این اتفاق دلارزدایی رقم خورده است. دلارزدایی یعنی  وابستگی‌ ایران به ارز دلار، ارزهای وابسته به دلار مثل درهم و یورو و ... و همچنین نظامات ارزی دلاری کاهش پیدا کند و این موضوع به هیچ‌وجه در ماجرای کره‌جنوبی رعایت نشده و به وضوح ایران از نظامات ارزی تحت نفوذ امریکا تبعیت کرده است.

 

آغازی دوباره
برای کارخانه تعطیل شده
قند یاسوج
کارخانه قند یاسوج که طعم تلخ حدود یک دهه تعطیلی را چشیده بود، در سفر دوم رئیس‌جمهور به کهگیلویه‌ و بویراحمد احیا شد و اکنون کارگران با خوشحالی مشغول فعالیت هستند.

 

تفاوت مدیریت نقدینگی فرزین و همتی

خانم تحلیلگر، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: فرزین پس از ۷ ماه ریاست بانک مرکزی؛ رشد نقدینگی را به ۵/۹_ رساند، مقایسه کنید با ریاست ۳ ساله همتی که به ۱۶/۹+ رسیده بود! حالا کی شاکیه؟ احسنت؛ همتی!

 

بعضی‌ها از دشمن دشمن‌ترند!
یک کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود با انتشار این تصویر نوشت: وقتی بعضی‌ها از دشمنان قسم‌خورده هم، دشمن‌ترند!

 

جستجو
آرشیو تاریخی