صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

حرکت نوسانی شاخص‌های بازار سهام در معاملات این هفته

پیش‌بینی افزایش بازدهی غیر تورمی صنایع تا پایان سال 1402

افت و خیز‌های شاخص‌های بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه (24 مرداد) نیز ادامه یافت و با وجود سبزپوشی شاخص‌ها در معاملات روز دوشنبه (23 مرداد)، این روند در معاملات دیروز تداوم نیافت.
به این ترتیب، در معاملات دیروز، قیمت سهام 324 نماد از 415 نماد معامله شده کاهشی شد و شاخص کل بورس حدود 18 هزار و 863 واحد از ارتفاع خود را از دست داد.
شاخص کل هم وزن بورس نیز به رأی اکثریت نمادها امتنا کرد و کاهش 9 هزار و 183 واحدی را به ثبت رساند.
حال و روز شاخص کل فرابورس نیز بهتر نبود و در پی قرمز شدن 277 نماد از 319 نماد معامله شده، این شاخص نیز 348 واحد افت کرد و به عدد 25 هزار و 514 رسید. اعداد بالا درشرایطی به دست آمد که ارزش معاملات سنت شکنی کرد و برخلاف روزهای قبل با رشد همراه بود و عدد 8 هزار و 400 میلیاردی را به ثبت رساند.
از مشاهدات دیگر دیروز، معاملات در حجم نزدیک به مبنا، در بعضی از نمادهای تأثیرگذار بر شاخص کل بود که این موضوع باعث می‌شود معاملات این دسته از سهام در قیمت‌های بازگشایی معاملات امروز(چهارشنبه) تأثیر‌گذار نباشد. کارشناسان روند کاهشی به وجود آمده در اکثر بازار‌های مالی ایران، از جمله سهام، طلا، ارز و مسکن و همچنین افزایش قیمت جهانی نفت در کنار افزایش صادرات نفتی ایران در سایه موفقیت‌های به دست آمده در رفع تنش‌های موجود بین ایران و همسایگان که منجر به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تا 15 درصد و همچنین کاهش نرخ رشد نقدینگی تا 27.5 درصد شده را نشانه بازیابی دوباره قدرت ریال در برابر دیگر رقبا می‌دانند.
از نظر کارشناسان با توجه به رود بازارهای موازی سهام مانند ارز و طلا و کاهش تقاضا در بازارهای کالایی، درحال حاضر اوراق با درآمد ثابت یا سپرده‌گذاری بانکی می‌تواند بیشترین بازدهی کوتاه مدت و کمترین ریسک را به همراه داشته باشد.
البته برخی کارشناسان با اشاره به پیگیری و تکمیل طرح‌های تولید شرکت‌ها و نیز بازگشایی راه‌های مبادلاتی جدید که هزینه تجارت را برای صنایع ایرانی کاهش می‌دهد، براین باورند، شرایط برای رشد غیر تورمی بازدهی صنایع مهیا شده است و درپی آن می‌توان بازدهی سهام شرکت‌ها را نیز تا پایان سال انتظار کشید.
از نظر کارشناسان در صورتی که روند تورمی در ایران کنترل شود و ابزار لازم برای پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد در دست سرمایه‌گذاران قرار گیرد، می‌توان امید داشت تا پایان سال‌جاری بازدهی اقتصادی سرمایه‌گذاری در تولید و بازرگانی بالاتر از سرمایه‌گذاری در سایر بازارها باشد.
به گفته مدیران صنایع، درسال‌های گذشته هرچند روند تورمی در بازارکالایی منجر به افزایش قیمت اسمی سهام در بازار می‌شد اما این امر در بخش واقعی اقتصاد مشکلات بسیار زیادی را برای تداوم تولید ایجاد می‌کرد و به دلیل تغییراتی که در نرخ برابری ارز به وجود می‌آمد هزینه تمام شده پروژه‌ها افزایش می‌یافت و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای امکانپذیر نبود.
به این ترتیب با وجود افزایش بازدهی سهام شرکت‌ها، آینده آنها با مخاطرات بسیار زیادی روبه‌رو می‌شد اما با شروع عملیات ثبات بخشی به بازارها و بازگشایی راه‌های تجاری، شاهد رشد غیر تورمی بازدهی صنایع هستیم.
 
دیگر آمار‌های معاملات دیروز
دیروز، تعداد صف خرید تشکیل شده در بورس 6 نماد و در فرابورس 31 نماد گزارش شد. همچنین تعداد صف فروش تشکیل شده در بورس 16 نماد و در فرابورس 88 نماد به ثبت رسید.
خروج پول حقیقی از معاملات خرد 534 میلیارد تومان و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت 31 میلیارد تومان بود.
در بورس نمادهای «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بر جای گذاشتند. در میان نماد‌های فعال در تابلو فرابورس نیز «وسپهر» و «بپاس» همین نقش را ایفا کردند. «ولغدیر» و «قشهد» بیشترین افزایش قیمت و نماد «ثمسکن» بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.
نماد «فن‌افزار» به روند خوب خود ادامه داد و در کنار رشد 1.5 درصدی قیمت، عنوان بهترین قدرت خریدار حقیقی، بیشترین ارزش خرید حقیقی، بیشترین ارزش معاملات و بیشترین ورود پول حقیقی را از آن خود کرد. در بین گروه‌های صنعت، گروه «خودرو» از لحاظ ارزش معاملات و حجم معاملات همچنان یکه تازی می‌کند و نماد «وبملت» نیز به حمایت خوب حقوقی از سهام خود ادامه می‌دهد.
 
قیمت نفت صعودی شد
بهای معاملات نفت برنت با ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با هفت سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت شب گذشته با ۶۰ سنت کاهش و شاخص نفت امریکا با ۶۸ سنت کاهش، بسته شده بود. قیمت نفت پس از آن بالا رفت که بانک مرکزی چین، نرخ بهره تسهیلات وام ۴۰۱ میلیارد یوان (۵۵.۲۵ میلیارد دلار) به بعضی از مؤسسات مالی را ۱۵ واحد کاهش داد و از ۲.۶۵ درصد، به ۲.۵۰ درصد رساند.
آمار تولید صنعتی و خرده فروشی چین که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد اقتصاد این کشور ماه گذشته به میزان بیشتری کند شده و فشار بر رشد شکننده را مضاعف کرد و مقامات را واداشت برای تقویت فعالیت اقتصادی، نرخ‌های سیاست کلیدی را کاهش دهند. با وجود آمار اقتصاد کلان ضعیف چین، اشتهای این کشور برای نفت تغییری نکرده است. تولید پالایشگاهی چین در ژوئیه، ۱۷.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و پالایشگاه‌ها سطح تولید را برای تأمین تقاضای داخلی در فصل سفرهای تابستانی و بهره بردن از سود خوب صادرات سوخت، بالا نگه داشتند.
عامل دیگری که از رشد قیمت‌های نفت حمایت کرد، آماری بود که نشان داد اقتصاد چین در آوریل تا ژوئن، رشد سریع‌تری داشته و صادرات خودرو و ورود گردشگران، کندی احیای تقاضای مصرفی در دوران پساکرونا را جبران کرد.
در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد تولید نفت و گاز طبیعی مناطق بزرگ نفت شیل امریکا، در سپتامبر برای دومین ماه متوالی کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح از ماه مه رسیده است.
بر اساس گزارش رویترز، کاهش تولید نفت امریکا ممکن است محدودیت عرضه جهانی نفت را که با اقدام گروه اوپک پلاس در کاهش داوطلبانه تولید به وجود آمده است، تشدید کند.

جستجو
آرشیو تاریخی