صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

بالاترین رکورد تولید خودرو محقق شد

احیای ظرفیت خودروسازان در طرح جوانی جمعیت

در بازار خودروی ایران، از یک طرف با وجود خودروهای فرسوده بسیار، امکان استفاده از پتانسیل این بازار برای رشد صنعت خودرو وجود دارد و از طرف دیگر، توزیع خودرو در این بازار به نحوی است که نیمی از خانواده‏ها، امکان خرید خودرو را ندارند، پس تقاضا و پتانسیل بسیار دیگری را پیش‏روی صنعت خودرو قرار می‏دهد.
به کارگیری 50 درصد ظرفیت
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در توسعه صنعتی کشور، توجه به پنجره فرصت جمعیت بسیار مهم است، در مورد قانون جوانی جمعیت و نحوه اجرای آن در وزارت صمت، یادآور شد: پس از ابلاغ این قانون، در همه دوران برگزاری قرعه‏کشی، خودروسازان نیمی از ظرفیت خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص می‏دادند و خانواده‏هایی که شرایط و معیارهای لازم این طرح را داشتند، در صف معمول قرار نمی‏گرفتند.

روند نامطلوب تولید و عرضه
عبدالله توکلی لاهیجانی در مورد اینکه طبق گزارش‏ها، ظرفیت کمتر و زمان انتظار بیشتری برای مادران جهت دریافت نوبت وجود داشت، اظهار داشت: در سال گذشته توانستیم از رکورد در تولید خودرو عبور کنیم و میزان عرضه‏ها، بسیار بالاتر بود. در گذشته و به مدت 4 سال (پس از تحریم‏ها در سال 1397) تولید خودرو در ایران به نصف کاهش پیدا کرده بود و از این میزان هم نیمی از خودروها در انبار و پارکینگ خودروسازان قرار داشت.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان آنکه در آن مقطع زمانی عرضه خودروها به شکل قطره‏چکانی صورت می‏پذیرفت، تأکید کرد: در آن زمان وقتی 10 هزار خودرو توسط یک خودروساز عرضه می‏شد، با توجه به درخواست یک میلیونی، اختصاص 5 هزار خودرو به طرح جوانی کمتر به چشم می‏آمد که این یک سمت ماجرا بود.

شفاف‏سازی و کنترل تلاطم قیمت
وی با بیان اینکه در سال 1401 توانستیم تعداد یک میلیون و 300 خودرو تولید کرده و پس از 4 سال به بالای تولید یک میلیون خودرو در سال دست یابیم، خاطرنشان کرد: در آن زمان نیاز به اقدام دیگری برای کنترل تلاطم قیمت خودرو وجود داشت و آن هم شفاف‏سازی عرضه خودرو بود؛ فرصتی که از طریق سامانه یکپارچه به دست آمد. از طریق این سامانه، شفاف‏سازی عرضه خودرو در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت و امکان نظارت دقیق به فرایند عرضه خودروسازان ایجاد شد. توکلی لاهیجانی با اشاره به اینکه از زمان آغاز به کار سامانه یکپارچه، می‏توان نسبت به میزان عرضه هر خودروساز و تخصیص تعداد عرضه خودرو به طرح جوانی جمعیت، پایش مشخصی انجام داد، تصریح کرد: تاکنون 820 هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص پیدا کرده است.

ظرفیت خالی خصوصی‏ها
وی در خصوص این ابهام که برخی از خودروسازان کمتر از 50 درصد از تولید و عرضه خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص می‏دادند، افزود: وقتی در مورد یک محصول صف وجود دارد و مزیت و فرصتی برای جامعه ایجاد می‏شود، اغلب جامعه که مشمول قانون جوانی می‏شدند، خودروی پژو پارس را که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد، ثبت‏نام می‏کردند.به عنوان نمونه از 3 میلیون متقاضی ثبت‏نام در دوره‏های مختلف برای خودروسازی ایران‏خودرو، 2 میلیون نفر همین خودرو را ثبت‏نام کردند تا سود بیشتری ببرند. پس از 50 درصد کل ظرفیت تولید، یعنی 300 هزار خودرو پژو پارس در سال، 150هزار نفر از متقاضیان می‏توانستند این خودرو را دریافت کنند. در نهایت شرکت‏های خصوصی که تفاوت قیمت کمتری بین قیمت محصولاتشان در کارخانه و بازار وجود داشت، طرح جوانی آنها عملاً خالی و بدون پاسخ باقی می‏ماند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که از ابتدای اجرای قانون جوانی جمعیت، چه میزان تقاضا برای طرح جوانی وجود داشت؟ اظهار کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش باید به دو فاز قبل و بعد از راه‏اندازی سامانه یکپارچه نوبت‏دهی عرضه خودرو اشاره کرد.

امتیاز قابل توجه
این گزارش می‏افزاید: در سال 1400 بود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد. این قانون دارای امتیازاتی برای خانواده‏ها است تا آنها را تشویق به فرزندآوری کنند. یکی از این امتیازات، امکان ثبت‏نام خودرو بدون قرعه‏کشی برای مادران است. مطابق اعلام وزارت صمت، قرار است 50 درصد از خودروهایی که در طرح جوانی جمعیت ثبت‏نام خودرو عرضه می‏شوند، سهمیه قانون جوانی جمعیت مجلس باشد.

 

تحقق 95 درصد برنامه پیش بینی شده
توکلی‏لاهیجانی با اشاره به اینکه امسال برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داریم، گفت: تولید خودروهای سواری در چهار ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود 27 درصد رشد داشته است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه بخش خصوصی نقش مهمی در این رشد داشته، افزود: رشد خودروسازان این بخش نسبت به چهار ماهه سال گذشته حدود 90 درصد بوده است. همچنین 95 درصد برنامه‏های پیش‏بینی شده درحوزه تولید خودرو طی سال‏جاری محقق شده است .
این مقام مسئول با بیان اینکه در برنامه‏هایمان دنبال رقابت‏پذیری در صنعت خودرو هستیم، خاطرنشان کرد: تأمین ارز برای رشد تولید و واردات و یکپارچگی حکمرانی صنعتی، الزامات تحقق برنامه‏هایمان در وزارت صمت است.

جستجو
آرشیو تاریخی