صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اشتغالزایی با خلق ارزش‌افزوده، آورده کارآفرینان در دولت سیزدهم

بازاریابی یکی از مهمترین مباحثی است که در بحث تولید و اشتغال کاربرد دارد، در صورتی که بازاری برای عرضه کالاها نباشد، بالطبع انگیزه برای تولید کاهش می‌یابد و با کاهش تولید، شاغلان کار خود را از دست می‌دهند. یکی از مهمترین دغدغه تولیدکنندگان و کارآفرینان، عرضه تولیدات در بازارهاست؛ در همین راستا باید در بحث تبلیغات و استفاده از فضاهای مجازی برای معرفی محصولات و تولیدات جدی حضور پیدا کرد. درباره بازاریابی و مشکلات آن با 2 تن از کارآفرینان به بحث و گفت‌و‌گو می‌نشینیم؛ مریم غلامی بانوی ۵۲ساله کارآفرین در حوزه سنگ‌های مصنوعی و عروسک‌سازی است که در این باره به روزنامه «ایران اقتصادی» می‌گوید: وجود بازار یکی از مهمترین مسائل در تولید است. اگر بازاری برای عرضه تولیدات نباشد، ما نیز کارمان را از دست خواهیم داد. وی ادامه می‌دهد: وقتی افراد به سمت آموزش‌ها می‌روند، مهمترین موضوعی که پیگیر آن هستند، بحث فروش تولیدات است که امروزه به نظر من استفاده از ظرفیت فضای مجازی یک فرصت مناسب است. وی با بیان اینکه تولیدات در فضای مجازی دیده می‌شوند، می‌گوید: باید از فضای شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و عرضه محصولات استفاده کرد. در این فضاها بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توان در این زمینه ورود کرد. وی ادامه می‌دهد: بانوانی که آموزش‌ها را دریافت می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند در منازل خود و با کمترین هزینه اقدام به تولید محصولات و هنرهای دستی کنند و آنها را از طریق فضاهای مجازی بازاریابی کنند. این بانوی کارآفرین که دارای یک کارگاه کوچک سنگ مصنوعی است، می‌گوید: در کنار آموزش زیورآلات سنگی، عروسک‌بافی، لباس بافتنی و قالی‌بافی نیز آموزش می‌دهم و تاکنون زمینه اشتغال حدود 10 نفر از بانوان را فراهم کرده‌ام. وی اضافه می‌کند: هفت نفر را در صنعت قالی آموزش دادم که از این تعداد سه نفر در خانه خود دار قالی زده و اکنون بانوان بافنده مشغول بافت هستند و از این طریق امرارمعاش می‌کنند. همچنین در حوزه عروسک‌بافی 14 نفر را آموزش داده‌ام که از این طریق سه نفر مشغول به کار شده‌اند.

بازارچه‌های صنایع‌دستی، مکانی برای عرضه تولیدات
زهرا ابوذری فخرآبادی یکی دیگر از کارآفرینانی است که برای 60 نفر ایجاد اشتغال کرده و مهمترین نگرانی‌اش بحث بازاریابی است. این هنرمند که در عرصه صنایع‌دستی صدف دریایی فعال است، می‌گوید: بیشتر فروش‌ها از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی است؛ ضمن اینکه با کمک مسئولان و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی نیز می‌توانیم شاهد عرضه محصولات بیشتر در این زمینه و کسب سود بیشتر برای خانواده‌ها باشیم. وی به حذف واسطه‌ها در زمینه فروش و صادرات کالاها تأکید می‌کند و می‌گوید: در جلسه‌ای که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، از ایشان درخواست کردیم که زمینه صادرات و فروش صنایع‌دستی صدف دریایی را در حوزه خلیج‌فارس برایمان تسهیل کند تا با حذف واسطه‌گری، زنان سرپرست خانوار و شاغلان در این عرصه با رغبت بیشتری وارد بازار کار شوند. وی ادامه می‌دهد که برگزاری نمایشگاه‌ها برای حضور بانوان در کشورهای مختلف و نمایش تولیدات می‌تواند از نگرانی و دغدغه کارآفرینان در فروش کالاها بکاهد. ابوذری فخرآبادی می‌گوید: برپایی غرفه‌ها در کنار مراکز تفریحی و گردشگری می‌تواند به فروش و عرضه تولیدات کمک کند. پیش از این نیز چندین نمایشگاه صنایع‌دستی به‌صورت دائم در تهران، مشهد و تبریز دایر شده بود که با استقبال مردم در خرید کالاها همراه بود. این بانوی 40 ساله بوشهری که از 18 سالگی با هنر صنایع‌دستی عجین شده است، از سال 1381 به طور جدی وارد عرصه مربیگری شده و از سال 1393 شرکت‌تعاونی صدف‌سازان را راه‌اندازی کرده است تا از طریق این شرکت برنامه‌های آموزشی و تولید صنایع‌دستی را آموزش دهد. زهرا ابوذری فخرآبادی از ارائه آموزش‌ها به روستاییان گزارشی می‌دهد که بعد از این مهارت‌ها، بیش از 150 نفر از بانوان و زنان سرپرست خانوار مشغول به کار شده‌اند و 60 نفر به‌صورت مستقیم کارگاه تولیدی راه‌اندازی کرده و برای خود کسب درآمد می‌کنند. این بانو با ایجاد شبکه بین تولیدکنندگان، تولیدات آنها را با استفاده از توان بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های مختلف به فروش می‌رساند و به آنها از این طریق کمک می‌کند.
این بانوی کارآفرین با بیان اینکه بیشترین صنایع‌دستی ما در حوزه صدف دریایی به‌صورت کاربردی است، می‌گوید: نه‌تنها این صنایع به‌صورت تزیینی ارائه می‌شود، بلکه سعی داریم آثارمان جنبه کاربردی در منازل را داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی